آخرین اخبار

2. تير 1397 - 16:04   |   کد مطلب: 34116
جشنواره اسب اصیل، اواخر این هفته در مجموعه گردشگری شادی شهرستان بهار برگزار خواهد شد تا 700 فعال پرورش اسب در این فستیوال جذاب خودنمایی کنند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی این استان فراهم کرده و این وسط سوارکاری از این فرصت نهایت استفاده را کرده و با نامه‌نگاری با فدراسیون، نخستین بار میزبانی جشنواره ایکائو در زمینه مسابقه نمایش زیبایی اسب اصیل عرب را بر عهده گرفته است.

بر این اساس و پس از انتخاب همدان توسط "ایکائو" از تاریخ ششم تا هشتم تیرماه و با هدف گرامیداشت یاد "مری لیلی قراگوزلو" این شهر میزبان نخستین جشنواره زیبایی اسب اصیل عرب خواهد بود.

در این جشنواره که در جزیره شادی شهرستان بهار واقع در ورودی شهر همدان در جاده کرمانشاه برپا خواهد شد، فعالان پرورش اسب اصیل عرب از سراسر کشور و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس حضور خواهند داشت. ‌

همچنین قرار است سه داور از کشورهای آلمان، اتریش و هلند در این جشنواره به زیبایی اسب‌ها نمره ‌دهند. سفر این افراد به بهانه چنین جشنواره‌ای می‌تواند نقطه عطفی برای گردشگری همدان باشد.

*تلاش‌های وافر مری قراگوزلو

در این زمینه مسؤول کمیته زیبایی هیات سوارکاری همدان به خبرنگار فارس گفت: این جشنواره به مدت سه روز از تاریخ ششم تا هشتم تیرماه 1397 با حضور زیباترین اسب‌ها به میزبانی همدان شرایطی متمایز را برای استان رقم می‌زند.

علیرضا ابوالقاسم‌زاده خاطرنشان کرد: قضاوت این دوره از رقابت‌های بین‌المللی را همانند سنوات گذشته بهترین داوران جهانی ایکائو بر عهده خواهند داشت و به برترین‌های شرکت کننده جوایز ارزشمندی اهدا می‌شود.

وی عنوان کرد: اصطبل مری در ورکانه و ردپای مری‌قراگزلو در همدان یکی از عوامل تاثیرگذار در کسب این میزبانی بود که حالا همدان را در صدر اخبار جهانی پیرامون اسب قرار خواهد داد.

مسؤول کمیته زیبایی هیات سوارکاری همدان با اشاره به جایگاه قراگزلو در عرصه اسب و اسب‌سواری در دنیا گفت: هر فردی که اسب و اسب سواری را می‌شناسد با نام مری‌قراگزلو به خوبی آشناست و آنچه برای همدانی باعث افتخار است گره خوردن نام وی با همدان است، چراکه او تنها پرورش‌دهنده اسب اصیل ایرانی بود که بنیانگذار تبارنامه اسب اصیل ایران و موسس "کانون اسب اصیل ایران" بود. او زندگی خود را وقف پرورش و معرفی ن‍‍ژاد اسب اصیل ایران کرد که از نژاد اسب عربی است.

وی بیان کرد: مری قراگزلو دختر مهدی قراگزلو معروف به امیر تومان قراگزلو که روزگاری سفیر ایران در آمریکا نیز بوده از کودکی با اسب آشنا بود که همزمان با زندگی پدر و چه پس از آن همواره اسب‌های متعددی در اصطبل ملک روستایی خود داشت.

ابوالقاسم‌زاده ادامه داد: بعدها با مجید بختیار نماینده مجلس شورای ملی و از روسای ایل بختیاری ازدواج کرد که نژاد اسب اصیل خوزستان را که به تنها علاقه مری بدل شد، به او معرفی کرد.

وی تصریح کرد: وی برای آنکه نژاد اسب اصیل را به تایید سازمان جهانی اسب عرب برساند در نواحی صعب‌العبور غرب ایران سفرهای بسیاری کرد تا با پرورش دهندگان محلی که آگاهی‌هایی درباره نژاد اسب‌ها و تاریخچه پرورش اسب داشتند، ملاقات کند و تبار نامه‌های اسب اصیل را فراهم آورد.

مسؤول کمیته زیبایی هیات سوارکاری همدان در ادامه گفت: مکان برگزاری جشنواره زیبایی اسب در جزیره شادی است اما حضور اسب‌سواران در ورکانه و بازدید از اصطبل مری و معرفی این ظرفیت شاخص از برنامه‌های مدون این رویداد خواهد بود.

*ظرفیت بالای اصطبل ورکانه

سواکاری چه از علایقتان باشد و چه نباشد، محال است انگیزه حضور در اصطبلی که هشت ماه پیش راهی آثار ملی ایران شد در شما ایجاد نشود.

نام مری خانم قراگوزلو از آن دست نام‌هایی است که به عنوان فرصتی نه تنها در غرب کشور بلکه در عرصه ملی و بین المللی از آن یاد می‌شود.

ناخودآگاه تصویر زنی با اراده و مهم برای آنکه ثابت کند تاریخ و طبیعت و اصالت ایرانی تا همیشه می‌ماند در ذهن نقش می‌بندد. حالا آنچه از این زن ایرانی _ ورکانه‌ای در حافظه تاریخ مانده، اصطبلی است که معماری و تاریخ آن نیازمند معرفی و حفاظت است و چه بهانه‌ای زیباتر از برگزاری چنین رویدادهای مهمی در زمینه اسب سواری که حالا قرار است در همدان به انجام برسد.

این اصطبل در اواخر دهه 40 با معماری سنگی ایران ساخته شد و چهره جهانی پرورش اسب مری لیلی قراگوزلو این اصطبل را با معماری منحصر به فرد با مصالح سنتی و سنگی در جنوب روستای ورکانه که حالا چند سالی است عنوان روستای گردشگری را با خود یدک می‌کشد ساخت.

نگرانی‌ها در راستای کم‌توجهی به ظرفیت پرورش و نگهداری اسب اصیل ایرانی در همدان که روزگاری خواستگاه این اتفاق مهم بوده است، حالا دوستداران این عرصه را بر آن داشته تا برای حفظ داشته‌های غنی تاریخی، فرهنگی و ورزشی با حمایت از برگزاری چنین رویدادهایی پای کار بیایند.

انتهای پیام / 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان