آخرین اخبار

31. ارديبهشت 1398 - 23:18   |   کد مطلب: 35635
همدان از استان‌های موفق در تولید عسل کشور است؛ امسال با وضعیت مناسب بارش‌ها و سبزی مراتع و حمایت جهاد‌کشاورزی برای تامین ‌نهاده‌های پرورش زنبور عسل، اما زنبورداران همدان همچنان با مشکل تامین کافی شکر و دارو مواجهند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، امسال برای نخستین بار در ایران و جهان جشن روزجهانی زنبورعسل برگزار شد( 30 اردیبهشت) در حالیکه چند سالی است جشن شکر‌گزاری عسل و زنبور عسل در همدان و نهاوند برگزار می‌شود. نهاوند و ملایر استان همدان هم به ترتیب با تولید 820 و 780 تن عسل رتبه‌‌های اول تا دوم استان دارند. استان همدان سالانه 2 هزار و 850 تن عسل تولید می‌کند پرورش زنبور عسل هم  برای یک هزار و 166 نفر به صورت خانوادگی شغل ایجاد کرده است.

زنبور عسل حشره مفید بر افزایش راندمان و تولید

در شرایطی که همه از فواید زنبور عسل و عسل تولیدی آگاهی دارند و زنبور عسل نقش موثری در افزایش راندمان تولید بخش کشاورزی و به تبع آن دامداری دارد؛ حال بایددید در استان همدان چه حمایتی از این بخش برای کاهش مشکلات زنبور‌داران انجام شده است که  تا تولید عسل همدان در رقابت با سایر استان‌ها با مشکلی مواجه نشود و زنبورداران چه خواسته‌ای دارند.

مدیر‌عامل اتحادیه‌ زنبورداران استان همدان با اشاره به اینکه در استان همدان 8 تعاونی زیر نظر اتحادیه با  حدود 2  و هزار 400 عضو به پرورش زنبور عسل و تولید عسل فعالیت دارند اظهار داشت: از سال 85 اتحادیه شکل گرفته و تعاونی‌ها هم بعد از انقلاب ایجاد شده است و استان همدان 265 هزار کلونی زنبور عسل دارد.

عبدالحمید قدرتی افزود: هر کندو به طور متوسط 10 کیلو‌گرم تولید عسل دارد و زنبور‌داری به صورت صنعتی در استان داریم. اتحادیه هم حمایت‌های مناسب را درباره لوازم زنبور‌داری از پرورش‌دهندگان زنبور عسل است انجام داده است با افزایش قیمت شکر یکی از نیاز‌های زنبور‌داران شکر است که بر ای هر کندو تقریبا در حدود 2 کیلو‌گرم شکر توزیع شده است. البته این مقدار شکر برای تغذیه کندو کافی نیست و اگر تغذیه نکند ضعیف  و بیمار خواهد شد.

بیشتر بخوانید

بیرجند| وقتی یک سوء‌تفاهم کام شیرین زنبورداران را تلخ می‌کند

اعلام حالت «آماده‌باش» در اسفراین؛ باغداران و زنبورداران مراقب باشند

‌زنبورداران آذربایجان غربی نیاز به حمایت دولت دارند‌

وی گفت: زنبور عسل مقدار تولید باغ و زراعت را  10 تا 15 برابر افزایش می‌دهد و در گرده‌افشانی سریع و مناسب برای افزایش تولید محصول موثر است. پس بهره‌برداران بخش کشاورزی باید توجه بیشتری به نگهداری زنبور عسل در کنار تولید خود داشته باشد که هم به افزایش تولید آنان کمک خواهد کرد و هم در‌آمد دیگری برای آنان از تولید عسل ایجاد خواهد شد.

کمبود شکر و نبود شهد کافی در صحرا

یکی از تولید‌کنندگان عسل در تویسرکان هم اظهار داشت: حدود 22 سال است که در تولید عسل و پرورش زنبور عسل فعال است و تعاونی زنبور‌داری آنها 420 نفر عضو و اعضا هم حدود 39 هزار 800 کلونی زنبور عسل دارند.  تاکنون وضعیت شهد گل‌های صحرا مناسب نیست و زنبور هم باید توسط شکر تغذیه شود تا سالم بماند شاید با گرم‌تر شدن هوا شهد گل‌های صحرا افزایش یابد و نیاز به شکر زنبورداران کمتر شود اما تا آنوقت زنبور‌های درون کندو باید تغذیه شوند تا به حیات خود ادامه دهند.

سعید محمدقلی افزود: از طریق تعاونی و با حمایت جهاد‌کشاورزی برای هر کندو در 3 مرحله و هر مرحله هم حدود 600 گرم شکر توزیع شده است که برای کندو‌ها کافی نیست. هر کندو تا زمان استفاده از شهد به 10 کیلو‌گرم شکر نیاز دارد. الان زمان تولید مثل زنبور عسل است و ملکه باید توانایی کافی را برای تخم‌ریزی و افزایش تعداد زنبور‌ها داشته باشد.

وی گفت: برداشت عسل در تویسرکان از 10 روز مانده به تابستان آغاز و تا پائیز و سرد شدن هوا ادامه دارد. شکر‌ سال‌های قبل حدود 3 هزار‌تومان در هر کیلو قیمت داشت و امسال هم کم شده و هم در هر کیلو 8 هزار‌تومان قیمت دار و زنبور‌داران به راحتی نمی‌توانند شکر مورد نیاز خود را تامین کنند. امسال زنبور‌داران با بحران زنبور‌داری می‌کنند.

محمد قلی اظهار داشت: موم مورد‌نیاز کندو‌های جدید هم گران شده است موم پارسال کیلویی22 هزار‌تومان و الان در بازار به هر کیلو 80 هزار‌تومان قیمت رسیده است به نسبت اینکه هر کندو چند قاب است زنبور‌داران باید برای هر کندو موم قابی 5 هزار و 300 خریداری کنند.. چادر‌زنبور‌داری از دیگر اقلام مورد نیاز زنبور‌داری است که آن هم گران شده است.

وی افزود: کندوی 30 هزار تومانی بدون قاب 100 هزار تومان قیمت دارد که زنبور‌دار با گسترش کار خود در سال جدید مجبور است کندوی جدید هم تهیه کند. بازار خرید عسل هم خوب نیست چون قدرت خرید مردم کم شده است پس استقبال از خرید عسل هم خوب نیست. با همه این اوصاف قیمت عسل همان هر کیلو 40 هزار تومان است اما هزینه تولید 3 برابر شده است.

حضور زنبور‌داران غیر‌بومی عرصه را بر زنبور‌دار بومی تنگ کرده است

دیگر تولید‌کننده عسل در همدان که نهاوندی است هم اظهار داشت: 3دهه از عمر خود را برای تولید عسل و ملکه دور‌گه زنبور عسل صرف کرده است و از زنبور عسل به غیر از عسل از کندو‌ها هم ژل رویال تهیه می‌کند که برای درمان بیماری‌های سخت درمانی مانند برخی سرطان و برخی زخم‌ها تاثیر دارد.

محمد نبی‌جان‌جان افزود: هر سال 500 تا 600 عدد ملکه برای افزایش تولید زنبور عسل تولید می‌کند و این تولید هم فرایند خاص خودش را دارد اما با هجوم زنبورداران غیر‌بومی  واجاره زمین‌ها به آنان، عرصه بر زنبور‌دار بومی نهاوند تنگ شده و سر و صدای زیاد کندو‌‌‌ها که در کنار هم قرار دارند زنبور‌ کندو‌ها را گیج و امکان شناخت مسیر بازگشت به کندو را برای آنان دشوار می‌کند؛ در نتیجه جمعیت کندو‌‌ها به دلیل گم کردن راه بازگشت کم‌می‌شود و زنبور‌داران تولید کافی در فصل شکفتن و گل‌دهی گشنیز‌ها درنهاوند ندارد.

وی با تاکید بر اینکه زنبور‌داران غیر‌بومی هم برادران دینی ما هستند، گفت: اما باید نظارتی بر نحوه و مسافت قرار‌دادن کندو‌‌ها باشد تا زنبور‌داران در معیشت خود با مشکلی مواجه نشوند و زنبور‌دار بومی از پرورش زنبور عسل بعد از سال‌ها فعالیت منصرف نشود که به ضرر استان و تولید عسل و اشتغال ناشی از  آن دارد.

این پرورش دهنده زنبور عسل که سال‌های متمادی پرورش‌دهند نمونه استانی شده و عنوان کشوری پرورش‌دهند نمونه زنبور عسل را در سطح ملی در کارنامه 3 دهه فعالیت خود هم دارد اظهار داشت: اکنون مشکل بعدی زنبور‌داری در نهاوند به غیر نبود شکر کافی، دارو‌های جعلی و تقلبی چینی است که برای برای مبارزه با کنه استفاده می‌شود. تقلبی بودن این دارو‌ها موجب نابودی زنبور‌ستان زنبور‌دار می‌شود که حاصل زحمت یک ساله یا چند ساله زنبور دار است. همچنین دارو‌های دیگر برای پیشگیری زنبور به سایر بیمار‌ی‌ها یا کم و یا گران است که به ناچار از داروی مخصوص طیور برای پیشگیری از بیماری زنبور عسل‌ استفاده می‌کنیم.

وجود سابقه برگزاری جشن عسل در استان همدان

با این صحبت‌ها از معاون بهبود تولید‌ات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان هم پرسیدیم استان همدان در سال چقدر تولید عسل دارد که گفت: استان همدان اکنون 267 هزار کلونی زنبور عسل دارد و بر مبنای آمار سال قبل هم  هر سال 2 هزار و 850 تن عسل برداشت کرده است.

محمد نظر‌پور بایاد‌آوری اینکه جشن برداشت عسل در استان هم سال‌های قبل برگزار شده است و امساال هم برگزار خواهد شد، اظهار داشت: استان همدان یک هزار و 166 نفر بهره‌بردار و پرورش دهنده زنبور‌عسل دارد که خانوادگی پرورش زنبور عسل را انجام می‌دهند. شهرستان‌های نهاوند و ملایر هم بیشترین تولید عسل را در استان دارند که به ترتیب با 72 هزار کلونی، 307 نفر بهره‌بردار حدود 820 تن و ملایر  هم با 62 هزار کلونی ، 358 نفر بهر‌ه‌بردار سال قبل 780 تن تولید عسل داشتند.

وی درباره حمایت جهاد‌کشاورزی از زنبور‌داران هم گفت: شکر مورد‌نیاز آن را تامین  و از آغاز امسال در 4 یا 5 مرحله برای هر کندو یک کیلو‌گرم شکر توزیع شده است.

گزارش از حمید نصرتی قانعی

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان