آخرین اخبار

8. مرداد 1398 - 13:00   |   کد مطلب: 36050
قاچاق کالا را پدیده ای زیرزمینی در در فلج کردن اقتصاد یک کشور می دانند و امروز سودجویان با جولان در شبکه های اجتماعی در سایه عدم توجه و نظارت دولت بر این فضا بر بی نظمی اقتصادی که نتیجه بی برنامگی از سوی متولیان امر است موج سواری می کنند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ قاچاق کالا را برخی اقتصاددانان به عنوان پدیده زیرزمینی در فلج کردن اقتصاد می دانند، چه قاچاق در حوزه کالاهای اساسی مردم و چه در حوزه کالاهای تجملاتی و تزیینی.اما هر چه هست این روزها بیشتر از همیشه سودجویان با بهره گیری از عدم نظارت بر فضای مجازی از سوی دولت به ویژه وزارت ارتباطات و نبود قانون جامعی در برخورد با قاچاقچیان در شبکه های اجتماعی جولان می دهند و بر بی نظمی اقتصادی که نتیجه بی برنامگی از سوی متولیان امر است موج سواری می کنند.

* موج سواری قاچاقچیان در فضای مجازی بدون نظارت دولت

تبلیغات گسترده از سوی قاچاقچیان و عرضه کالاهای قاچاق در فضای افسارگسیخته مجازی که هنوز آنچنان که باید برای خانواده ها فرهنگ سازی استفاده صحیح از آن تبیین و روشن نشده است قوز بالا قوز دیگری است که زمینه ساز ضربه بر اقتصاد کشور می شود.

بارها مشاهده کرده ایم که عرضه کالایی در فروشگاه های اینترنتی انجام می شود که شناسنامه ای ندارند و گاهی برخی مردم فریب این فروشگاه ها را خورده، هم پول خود را به باد می دهند و هم شرایط را برای حضور دوستان خود به این فضا باز می کنند و زمانی که متوجه فریب خوردن خود می شوند که دیگر کار از کار گذشته و پولشان به باد رفته است.

گفتند دولت الکترونیک، اما آن فرهنگ سازی لازم را انجام ندادند و از قوانین دست و پا شکسته و گاهی قوانین کامل برخورد با قاچاقچیان در فضای مجازی هم بهره ای نگرفتند تا جلوی خرید و فروش کالای قاچاق در فضای مجازی شکل گیرد.

سودجویان با رنگ و لعاب دادن و زرق و برق دار کردن کالاهای بی کیفیت و بدون استاندارهای لازم در فضای مجازی، کالای قاچاق خود را در سایه بی تدبیری ها به فروش می رسانند و فضای مجازی بیشتر از فضای حقیقی بر رشد این اقتصاد زیرزمینی که تیشه به ریشه اقتصاد کشور زده، دامن می زند.

*ضرورت فرهنگ سازی برای افزایش مراقبت ها از سوی خانواده ها در راستای خرید و فروش اینترنتی

 در این باره «حبیب مومیوند» که به تازگی سمت دبیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان همدان را عهده دار شده در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: برنامه ریزی های اساسی و جامع تری برای ارائه راهکارهای فرهنگی و قانونی در راستای مبارزه با قاچاق کالا چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی در دست تدوین است و برخی هم تدوین شده و اجرا می شود.

وی اظهار کرد: در حوزه مبارزه با قاچاق کالا به ویژه در فضای مجازی باید فرهنگسازی لازم درباره شناسناندن عواقب و مضررات خرید و فروش کالای بی کیفیت و قاچاق کالا برای عموم مردم تبیین شود تا به هر فروشنده ای اعتماد نکنند و مراقب ها با شناخت بیشتری انجام گیرد که لازمه آن ارائه برنامه های فرهنگی برخواسته از نظر کارشناسان است.

* قانون برای برخورد قاطعانه با قاچاقچیان در فضای مجازی و حقیقی یک است

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان همدان افزود: نکته اساسی در حوزه قاچاق کالا، این است که با همان شدت و قدرتی که با قاچاقچیان در فضای حقیقی برخورد می شود با قاچاقچیان فضای مجازی نیز برخورد خواهد شد.

مومیند تصریح کرد: شناخت بیشتر از فضای مجازی چه برای مسئولان و چه برای مردم یک ضرورت است تا عرصه بر قاچاقچیان بسته شود و این امر نیاز برنامه ریزی جامعی دارد.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان