آخرین اخبار

8. مهر 1398 - 18:08   |   کد مطلب: 36672
عربستان در باتلاق یمن گیر افتاده است و تا اینجا شکستی دیگر در کارنامه کاری آل سعود در زمان سلمان بن عبدالعزیز رقم خورده است.

 

به گزارش رودآور به نقل از راه دانا؛ یمن در استانه تحولات شگرفی قرار دارد. این موضوع را از تحولات میدانی جنگ ائتلاف سعودی علیه مردم این کشور می توان به وضوح دید. یمن مدت هاست که راهبرد خود در مقابله با ائتلاف سعودی را از مقاومت صرف به مقاومت در عین مقابله به مثل تبدیل کرده است. همین عامل باعث ایجاد ناامنی در کشورهای ائتلاف علیه یمن شده است.

 

حمله به تاسیسات آرامکو چه بلایی سر عربستان آورد

در همین رابطه عربستان سعودی هدف موشک باران یمنی ها شده است. از سوی دیگر در یک حمله دقیق و متبکرانه یمنی‌ها توانستند به وسیله پهپادهای خود تجهیزات منطقه نفتی آرامکو بزرگترین شرکت پتروشیمی عربستان را هدف قرار دهند.

این حمله آنچنان مبتکرانه و دقیق بود که باعث شد نیمی از صادرات نفت عربستان قطع شود. عربستان که یکی از غول های نفتی و پتروشیمی دنیاست از این حمله ضربه سختی خود تا جایی که برای تامین سوخت خود اقدام به واردات نفت از کشور همسایه خود یعنی عراق کرد.

این حملات تنها به تجهیزات و زیرساخت‌های فنی و فیزیکی عربستان ضربه وارد نکرد. همانطور که می دانیم امنیت تنها در بعد فیزیکی معنا نمی شود در حوزه روانی نیز امنیت بار معنایی زیادی دارد. حالا با ناامن شدن عربستان با توجه به حملات دقیق و خسارت بار یمنی‌ها سرمایه گذاران داخلی و خارجی عربستان برای اینکه دوباره آرامکو و تاسیسات نفتی و ... این کشور را بسازند، بسیار با ترس و دلهره وارد می شوند. درواقع همین امر باعث می شود که سرمایه گذاران برای حذر کردند از نابود شدن سرمایه خود از سرمایه گذاری در این حوزه جدا خودداری کنند.

درواقع امنیت عربستان و کشورهای نفتی مانند امارات یک امنیت شیشه ای است. امارات نیز در این حوزه چندان در حاشیه امن حضور ندارد.

 

عملیات پیش دستانه یمنی ها و اسیر شدن هزاران مزدور سعودی

نیرویهای یمنی در عملیاتی در نجران، هزاران سرباز سعودی را کشته و اسیر کردند و تجهیزات زیادی را به غنیمت گرفتند. سکوت مقامات عربستان تا این لحظه، احتمال صحت این خبر را افزایش داده است.  این ماجرا دوباره شکستی بزرگ برای ریاض رقم زد اما جنس این شکست بسیار عمیق تر و بزرگتر از شکستهای قبلی عربستان در حوزه جنگ میدانی بود و از این رو می تواند ناقوس خروج خفت بار آن از یمن را به صدا در آورد.

شکستی که پس از حمله به تاسیسات آرامکو، بیش از پیش ضعف و شکنندگی دولتهای نفتی عرب را برملا و آسیب پذیری آنها را در هر درگیری جدی نشان می دهد.

«محمد عبدالسلام»، سخنگوی انصارالله یمن اعلام کرد: «عملیات در نجران، بزرگترین عملیات از آغاز جنگ بوده و این ائتلاف در کوتاه‌ترین زمان، متحمل خسارت سنگینی شده است.در بین اسرای نظامی، صدها نظامی سعودی از جمله افسر وجود دارد و عملیات به گونه‌ای بوده که آن‌ها فرصت فرار پیدا نکرده‌اند.»

وی افزود: «عملیات نصر من الله، شکست نظامی بی‌سابقه‌‌ای است که در نتیجه آن باید ائتلاف سعودی هرچه سریعتر در مورد اهداف خود از جنگ علیه یمن بازنگری کند.عملیات نظامی یمن در عمق خاک سعودی، حاوی پیام نظامی به متجاوزان و اشغالگران است و آن، اینکه شکست آن‌ها حتمی است.»

«فؤاد ابراهیم»، نویسنده عربستانی نیز نوشت: «یمنی‌ها توانستند در زمین و هوا معادله جنگ را تغییر دهند. عملیات اخیر پیامی به بن سلمان بود که از جنگ علیه یمن خارج شود.»
 
رضا میرآبیان، کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه یمن درحوزه زمینی همه معادلات را بهم زد، اظهار داشت: «عملیات نجران این پیام را به همراه داشت که انصارالله همچنان ابتکار عمل موشکی، پهپادی را در اختیار دارد و در روی زمین هم ابتکار عمل دست یمنی‌هاست. انصارالله نشان داد که هر وقت بخواهد می‌تواند وارد عمق خاک عربستان شود و هم پیشروی کند.»

با این حال بسیاری از کارشناسان مطرح می کنند که عربستان در حوزه میدانی و جنگ علیه زیرساخت ها که در ابتدا از سوی ائتلاف سعودی همراه بود و حتی در این زمینه مدرسه و بیمارستان های یمنی هدف قرار می گرفت، شکستی فاحش خورده است.

یمن در این حوزه دست بالا را دارد و به نظر می رسد این حملات سرنوشت میدانی جنگ علیه یمن را به خوبی روشن کرد.

 

عربستان به سمت مذاکرات صلح پیش می رود؟

یک منبع در دفتر نخست‌وزیر عراق گفته است سعودی‌ها به پیشنهاد بغداد برای میانجی‌گری جهت اتمام جنگ یمن «واکنش مثبت» نشان داده‌اند. البته عربستان همواره زیر توافقات صلح غیرپایدار زده است و این موضوع را فرصتی برای ضربه زدن به حریف خود دیده است.

آنچه بیش از همه در این موقعیت زمانی و شرایط مهم است صلح در عین شکست عربستان است. در این شرایط تمام امتیازات به نفع یمن است. بیشترین ضربه را عربستانی ها خورده اند و وجهه شان در خاورمیانه و خصوصا جهان عرب که خود را آقای آن می دیدند به شدت خدشه دار شده است. البته عربستان امروز برای اینکه امنیت شیشه ای خود را بیش از این در خطر نبیند می بایست تن به توافق صلح دهد.

ترامپ نیز به خوبی نشان داده است که فقط عربستان را گاو شیرده ای برای دوشیدن می بیند و اقدامی برای امنیت حکام آل سعود نمی کند. همین موضوعات سبب شده تا عربستان بیش از  پیش به شکست و یمنی ها به پیروزی حاصل از مقاومت نزدیک بشوند.

عربستان با این شکست چندین و چندمین شکست خود در حوزه خاورمیانه را بعد از سوریه، عراق و ... تجربه می کند.

 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان