آخرین اخبار

24. مهر 1398 - 8:01   |   کد مطلب: 36726
مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان گفت: طرح منبت "گلریز" روستای اشترمل شهرستان تویسرکان برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی شده و به سمت جهانی شدن حرکت می‌کند.

اسحاق ترکاشوند در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: امسال، تویسرکان به عنوان شهر ملی منبت "گلریز" برگزیده و ثبت شد و در عین حال روستای اشترمل این شهرستان از شاخصه ها و شرایط لازم برای ثبت جهانی نیز برخوردار است.

وی بیان کرد: داوران و کارشناسان معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی از کم و کیف تولید صنایع مبل و منبت روستای اشترمل دیدن کردند و پرونده مربوط به منبت این روستا برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده است.

ترکاشوند با اشاره به اینکه ثبت تویسرکان به عنوان شهر ملی منبت گلریز و تلاش برای ثبت جهانی منبت گلریز روستای اشترمل دو پرونده مجزا و مستقل هستند تاکید کرد: شهرستان تویسرکان می تواند در قالب شهر ملی منبت و دهکده جهانی منبت از ردیف اعتبارات مالی خاص این بخش و حتی اعتبارات ملی نیز بهره مند شود.

وی تاکید کرد: وزارت میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان همدان و شهرستان تویسرکان از ایجاد فروشگاه ها و نمایشگاه های دائمی فروش صنایع مبل و منبت در شهرستان تویسرکان استقبال و حمایت می کنند.

ترکاشوند افزود: آمادگی داریم تا با در اختیار گذاشتن زمین های مناسب پس از رایزنی های قانونی با اداره های منابع طبیعی، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن و تخصیص تسهیلات ارزان قیمت با بهره شش درصد و سقف نامحدود از ایجاد فروشگاه های مبل و منبت در شهرستان تویسرکان حمایت کنیم.

مدیر اداره میراث فرهنگی تویسرکان همچنین به تلاش های کارشناسانه برای حفاظت از چنار تاریخی مسجد باغوار که در شهریورماه امسال دچار آتش سوزی شد اشاره کرد و متذکر شد: رئیس جنگلبانی و معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان همدان قرار است با همکاری مرکز تحقیقات خود، طرح کارشناسانه لازم را برای اجرا به اداره میراث فرهنگی تویسرکان اعلام کنند.

وی گفت: همچنین کارشناسان سازمان حفاظت از محیط زیست، جهاد کشاورزی و معاون اداره کل میراث فرهنگی برای تهیه طرح جامه حفاظت از چنار تاریخی مسجد باغوار وارد عمل شده اند.

ترکاشوند افزود: همچنین مقرر شد شهرداری تویسرکان نسبت به سرشاخه زنی شاخه های خشک و خطرناک چنار مسجد باغوار اقدام کند.

وی در پاسخ به این سوال که میزان سوختگی درخت چنار تاریخی مسجد باغوار چقدر است و آیا امکان از بین رفتن آن وجود دارد تصریح کرد: آتش سوزی اخیر در شهریورماه امسال خیلی عمیق و آسیب رسان نبود اما این درخت تاریخی در20 سال پیش نیز دچار آتش سوزی شد که صدمات بسیاری به این درخت وارد کرد.

ترکاشوند ابراز کرد: در آتش سوزی امسال برای اینکه به منبع آتش برسیم به ناچار بخشی از پوست درخت را شکافتیم اما تمام تلاش ما این است که تنه این درخت تاریخی و ارزشمند از بین نرود و پاجوش های تازه درخت به روند ترمیم آن کمک کند.

به گزارش تسنیم، درخت چنار مسجد باغوار که قدمت آن به بیش از دو هزار سال پیش برمی گردد و به نوعی یکی از سندهای هویتی و تاریخی شهرستان تویسرکان به شمار می رود بر اثر سهل انگاری و بی توجهی عده ای در شهریورماه امسال و پس از 20 سال پیش دچار آتش سوزی و متحمل خسارت شد.
منبع:تسنیم

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان