آخرین اخبار

19. آذر 1398 - 18:14   |   کد مطلب: 37043
پاییز امسال همدان با ویروس آنفلوانزا گره خورد به طوری که تا نیمه آذرماه ۶۳۵ نفر از مردم این استان به دلیل احتمال ابتلای آنفلوانزا در بیمارستان ها بستری و آزمایش ۱۶۳ نفر مثبت اعلام شد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر - گروه استان ها: آنفلوانزا نامی آشنا در سال های اخیر برای مردم است چراکه هر سال در آبان ماه شایع می‌شد اما امسال از اوایل مهر شاهد شیوع آن در ایران و اغلب کشورهای دنیا بودیم به طوری که در آذرماه به اوج خود رسیده است.

مرگ ۸۱ نفر بر اثر آنفلوانزا

مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت آمار موارد قطعی ابتلا به آنفلوانزا و مرگ ناشی از این بیماری را به صورت هفتگی جمع بندی و اعلام می کند و براساس آخرین آمار از اول مهر تاکنون ۸۱ نفر بر اثر آنفلوانزا جان خود را از دست داده اند.

طی هفته های اخیر بار ها و بارها اخبار متعددی پیرامون این بیماری و وضعیت استان های کشور منتشر شده اما به نظر می رسد طی روزهای اخیر برخی استان های کشور با شدت بیشتری درگیر این بیماری هستند چراکه خبر تعطیلی مدارس استان های مختلف را شاهدیم.

ویروس این بیماری در استان همدان نیز سرگردان است و هر از گاهی خبرهایی مبنی بر درگیر شدن مردم با آن مخابره می شود اما برای درجریان قرار گرفتن وضعیت استان گفتگویی با مسئولان دست اندرکار انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان در همین خصوص در گفتگو با مهر با بیان این‌که نوع ویروس آنفلوانزا که این روزها با آن روبرو هستیم H۱N۱ است که هر ۵ سال یکبار با توجه به سطح ایمنی جامعه اپیدمی آن رخ می‌دهد، گفت: اپیدمی قبلی این ویروس در سال ۹۴ و قبل از آن در سال ۸۸ رخ داده است.

هر ساله شیوع آنفلوانزا را با شدت و ضعفی داریم اما امسال هم ۲ تا ۳ هفته زودتر شروع شد و هم شدت آن کمی بیشتر بودرشید حیدری مقدم با بیان اینکه این سوشی که در حال حاضر رخ داده تمام کشورهای آسیایی و اروپا را درگیر کرده و نیمه کره شمالی زمین تحت تاثیر این ویروس است که ایران نیز در بین آنها قرار دارد، گفت: هر ساله شیوع آنفلوانزا را با شدت و ضعفی داریم اما امسال هم ۲ تا ۳ هفته زودتر شروع شد و هم شدت آن کمی بیشتر بود.

وی با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا در ۹۸ درصد موارد بدون نیاز به درمان اضافی و با استراحت و استفاده از مایعات بهبود می‌یابد، اظهار داشت: ۲ درصد دیگر و که بیماری زمینه‌ای دارند یا مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند یا با دیابت کنترل نشده روبرو هستند و نیز کودکان کمتر از ۵ سال و مادران باردار و به طور کلی افرادی که نقص ایمنی دارند و شیمی درمانی می‌شوند در صورت ابتلا نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه آمار نهایی پیرامون تلفات این بیماری در کشور و به تبع آن استان همدان مشخص نیست چراکه باید آزمایشاتی صورت گیرد، گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت از مهر ماه سال جاری تا پایان روز ۱۷ آذرماه ۸۱ مورد مرگ در کشور تایید شده و طبق پروتکل وزارت بهداشت وضعیتی که با آن روبرویم شدت ویروس را بیشتر از سال‌های قبل نشان می‌دهد.

وی همچنین گفت: از انجا که در یک کنفرانس جهانی در مراکش سازمان جهانی بهداشت از احتمال وقوع این اتفاق صحبت کرده بود بر مبنای آن تدابیر لازم در استان همدان اندیشیده شد.

ایزوله های تنفسی در بیمارستان‌های استان همدان آماده شد

حیدری مقدم با بیان اینکه مهمترین اقدام تمرکز بر آموزش بود و با آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، زندان ها و مراکزی که تراکم جمعیتی در آنها مطرح است مذاکره و آموزش‌های لازم ارائه شد، گفت: ایزوله های تنفسی در بیمارستان‌های استان همدان آماده شد و دارو به اندازه کافی برای بیمارانی که احتمال می‌دادیم در بیمارستان‌ها بستری شوند مهیا شده است.

وی از واکسیناسیون گروه های پرخطر و پرسنل بیمارستان های استان همدان خبر داد و با بیان اینکه خوشبختانه سیر بیماری در استان همدان کنترل شده است، گفت: پیک بیماری در روزهای ششم تا نهم آذرماه در استان همدان رخ داد به طوری که در روز نهم آذرماه با بدترین حالت در استان همدان روبه‌رو بودیم.

۱۶ آذرماه سال جاری هیچ گونه مورد مثبتی از آنفلوانزا در استان همدان گزارش نشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه خوشبختانه این وضعیت کنترل شده و در حال حاضر سیر بیماری به سمت پایین است، گفت: ۱۶ آذرماه سال جاری هیچ گونه مورد مثبتی از آنفلوانزا در استان همدان گزارش نشده و امیدواریم روزهای آینده سیر بیماری کنترل شده و به روال عادی برگردیم.

وی با بیان اینکه داروی مورد استفاده برای درمان این بیماری مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است و تمام دنیا فقط این دارو مصرف می شود، گفت: متاسفانه بسیاری از خانواده ها به صورت خودسرانه دارو هایی را مصرف می‌کنند که ربطی به این بیماری ندارد و نه تنها آن را بهبود نمی بخشد بلکه دردسرساز نیز می شود.

حیدری مقدم آنتی بیوتیک ها و داروهای کورتونی را از جمله این موارد ذکر کرد و با بیان اینکه کورتون عامل سرکوب کننده سیستم ایمنی است و علیرغم اینکه کمکی به درمان بیماری نمی کند می‌تواند روند درمان بیماری را طولانی و شرایط را بدتر کند، گفت: در حال حاضر امکانات و تجهیزات و تخت‌های بیمارستانی در همدان مهیا است و ۱۵۰ تخت در بیمارستان‌های سینا، بهشتی و بعثت مهیا شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه تا ۱۶ آذرماه ۱۶۳ مورد آزمایش آنفلوانزا در استان همدان مثبت گزارش شده است، گفت: اوج این وضعیت نهم آذرماه بود به طوریکه ۱۰ درصد مراجعین چه آنهایی که سرپایی درمان شدند و چه آنهایی که بستری شدند را شامل می شد و ۵۲ بستری به واسطه این بیماری در بیمارستان ها به ثبت رسید.

مواردی از مرگ نیز در استان همدان ثبت شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه از ابتدای مهرماه تا ۱۶ آذرماه ۶۳۵ مورد بستری به دلیل بیماری تنفسی و آنفلوانزا در همدان گزارش شده است، گفت: مواردی از مرگ نیز در استان همدان ثبت شده اما با توجه به پروتکل وزارت بهداشت عدد آن از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود ولی اغلب فوتی‌ها بیماری زمینه‌ای داشته اند اما در مجموع عوارض کمتری را در قیاس با کشور در استان همدان شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا برای افرادی که هیچ گونه بیماری زمینه ای ندارند توصیه نمی‌شود چرا که زمان دریافت این واکسن ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر است و دو تا سه هفته بعد در افراد ایمنی ایجاد می‌کند، گفت: در افراد پرخطر اگر واکسن را دریافت نکرده اند دریافت آن توصیه می شود و واکسن به تعداد کافی در استان همدان وجود دارد.

ضرورت رعایت اصول بهداشت فردی

حیدری مقدم مهمترین اقدام در پیشگیری از هر بیماری را خود مراقبتی و رعایت اصول بهداشت فردی عنوان کرد و با بیان اینکه این اقدام درمان پیشگیری از شیوع آنفلوانزا است، گفت آنفلوانزا در مرحله اول قابل تشخیص از سرماخوردگی نیست و باید رعایت اصول بهداشت فردی را اولویت دانست.

وی شستشوی مداوم دستها، دریافت مایعات گرم در صورت مشاهده علائمی از بیماری، استراحت کافی و عدم حضور در مدرسه و محل کار را مورد تاکید قرار داد و گفت: دوره این بیماری ۳ تا ۷ روز است و بعد از آن بیماری زایی ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان مجدد بر خودداری از مصرف آنتی‌بیوتیک تاکید کرد و با بیان اینکه مصرف خودسرانه داروها وضعیت را بدتر می کند، اظهار داشت: معمولاً موج سالانه و بدترین حالت شیوع این بیماری در آذر ماه هر سال رخ می‌دهد که اگر این دوران را پشت سر بگذاریم بعد از آن دغدغه جدی پیرامون اپیدمی ویروس آنفلوانزا نخواهیم داشت و موارد ابتلا انگشت‌شمار خواهد بود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز در رابطه با توزیع واکسن آنفلوانزا، گفت: واکسن موردنیاز ویروس آنفلوانزا، از ابتدای سال توسط حوزه معاونت غذا و دارو به گروه‌های مورد نیاز ارسال شده و خوشبختانه مشکلی در تامین این نوع واکسن به بیماران نداریم.

ایرج خدادادی با بیان اینکه هیچگاه واکسن برای تمامی افراد یک شهر و یا استان ارسال نمی‌شود، تصریح کرد: واکسن تنها برای گروه‌های پرخطر پیش‌بینی و توزیع می‌شود و ابتدای سال جاری گروه‌های پرخطر شناسایی و سهمیه دریافت واکسن آنفلوانزا برای این تعداد به استان ارسال شد.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه رعایت اصل خود مراقبتی و اصول بهداشتی اولیه مهمترین راهکار در پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا محسوب می‌شود که افراد با مدنظر قرار دادن آن می‌توانند در سرمای زمستان از ابتلا به این بیماری مصون بمانند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان