آخرین اخبار

15. فروردين 1399 - 15:27   |   کد مطلب: 37972
امام جمعه تویسرکان با بیان اینکه بلا برای مؤمن ابتلا و برای ظالم تنبیه است، گفت: امروز شاهد هستیم که بلای کرونا ملکه صبر مؤمنان و جوامع اسلامی را بالا برده و کمک به هم نوع به اوج رسیده، در حالی که همین بیماری پرده از بیچارگی ها، بدبختی ها و کمبودهای دنیای غرب برداشته است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ سوالی که امروزه برخی ها در فضای مجازی مطرح می کنند این است که عنوان شده چرا جامعه اسلامی گرفتار کرونا و بلا می شود، چرا زلزله؟ چرا این همه سیل؟ چرا ائمه از این مملکت دفع بلا نمی کنند؟ چرا شهرهایی به ویژه مثل مشهد و قم باید مبتلا به کرونا شوند؟ مگر نمی گویند دعا دفع بالا می کند، چرا دعای مؤمنین این بلا را دفع نمی کند؟ چرا متدینین این همه گرفتار می شوند؟ مگررسالت دین مصونیت نیست؟ و این گونه می خواهند القاء کنند که رسالت دین دفع بالا و مریضی از جامعه ایمانی است!

*بلا پوشاننده لباس فاخر صبر بر تن مؤمنان

در این باره «حجت الاسلام مرتضی موحدی» امام جمعه تویسرکان با بیان اینکه این گونه القاء و برداشت ها برخی از دین در مواجه با بلایا اشتباه است، گفت: از دیدگاه اسلام بلا و مریضی مختص به ظالمان نیست، بلکه مؤمنان هم مبتلا و مریض می شوند.

وی با اشاره به سخنانی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه بلا برای ظالم ادب، شلاق و تنبیه است و برای مؤمن ابتلا و امتحان است تا ملکه صبر مؤمن را شکوفا کند، اظهار کرد: طبق همین روایت بلا صفت شرافت و صبر را در مؤمن بیشتر و تقویت می کند و به آن عمق می بخشد و در نهایت لباس فاخر صبر را بر مؤمن می پوشاند.

*بلا برای اولیاء الهی در تمام دوران ها هم بوده

امام جمعه تویسرکان افزود: بلا برای انبیاء و اولیاء الهی با درجات و کرامت مختلف بوده است، خداوند متعال دوستان و اولیاء خود را مبتلا می کند تا از عنایات، الطاف و  کرامت حضرت حق بیشتر بهره مند شوند و بلا توجه خدای متعال است.

حجت الاسلام موحدی تصریح کرد: بنابراین مؤمنان هم امتحان و مبتلا می شوند و حتی بلای مؤمن بیشترهم است، پس نه تنها مؤمن از بالا مستثنا نیست بلکه بهره او از بلایا بیشتر است.

* انسان هرچه خالصتر و مؤمن تر باشد، ابتلایش بیشتر است

وی عنوان کرد: در روایتی با این مضمون از امام علی(ع) نقل شده که مؤمن به مقدار اعمال خوبش مبتلا می شود هرچه انسان خوبتر، مؤمن تر و خالصتر، ابتلا و بلایش بیشتر است.

امام جمعه تویسرکان ادامه داد: در روایت دیگری هم آمده که خداوند متعال زمانی که بنده ای را دوست دارد و به او عشق می ورزد در بلا فرو می برد آن هم چه فرو بردنی، حتی انبیاء الهی به عنوان پرچم داران مؤمنان از بلایای بیشتر برخوردار بودند.

*بلا فرصتی برای ارتقاء فضیلت صبوری مؤمن است

حجت الاسلام موحدی تأکید کرد: بنابریان طبق آموزه های دینی و قرآنی متوجه می شویم که بلا وسیله و فرصتی است تا مؤمنان به ملکه صبر و فضیلت صبوری بیشتر مزین شوند، بلا سبب می شود انسان به شرافت صبر برسد، صبری که انسان را از فضلیت با خدا بودن برخوردار می کند.

*خدا اجر صابران را بی حساب عنایت می کند

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که خدا با صابران است و به آنان بشارت داده است، تصریح کرد: بنابراین اگر می خواهیم با خدا باشیم و از محبت ذات حق برخوردار شویم باید در بلایا صبوری کنیم و باز اگر می خواهیم از اجر بی حسابی که وعده قرآن است بهره مند شویم صبوری بهترین راه به حساب می آید، چرا که خدای متعال اجر صابران را بی حساب عنایت می فرماید.

امام جمعه تویسرکان در ادامه عنوان کرد: حال ممکن است کسی این سوال را مطرح کند؛ "پس اینکه می گویند دعا دفع بلا می کند چه می شود؟"

حجت الاسلام موحدی در جواب این شبهه نیز گفت: دعا همیشه لازم نیست سریع اجابت شود، زمانی که انسان و مؤمن گرفتار شده و خدا را می خواند خدای متعال طبق روایات اگر بخواهد سریع اجابت می کند و توانایی اش را دارد، اما اگر تأخیری در اجابت دعا می اندازد برای بنده بهتر است.

*تأخیر در اجابت دعا برای مؤمن بهتر است

وی تأکید کرد: بنابراین ثواب، عنایت و بهره ای که از تأخیر در اجابت دعا نصیب مؤمن می شود برای خود او بهتر است.

امام جمعه تویسرکان ادامه داد: امروز نیز شاهد بالا رفتن شرافت و فضائل جامعه ایمانی هستیم تا جایی که حتی مردم متدین و مؤمن با ایثار و انفاق به یاری یکدیگر آمده اند.

حجت الاسلام موحدی با بیان اینکه اینجا همه دست به دست هم داده اند تا از تهدید کرونا فرصتی برای ارتقاء معنویت در جامعه استفاده کنند، تصریح کرد: برخی اجازه بها را می بخشند، برخی دیگر دست به تولید ماسک و یا توزیع تجهیزات بهداشتی زده اند و برخی هم همچون مدافعان سلامت در خظ مقدم مبارزه با کرونا شبانه روز دست از تلاش بر نمی دارند.

وی اظهار کرد: امروز همه از ارتش و سپاه گرفته تا گروه های مختلف به یاری همدیگر آمده اند، در حالی که در آن سوی مرزها بسیاری مردم در کشورهایشان از جمله امریکا برای تأمین پک های بهداشتی با یکدیگر به جنگ و جدال پرداخته اند.

*کرونا؛ پرده از بیچارگی ها، بدبختی ها و کمبودهای دنیای غرب برداشت
امام جمعه تویسرکان با بیان اینکه کرونا برای کشورهای غرب همچون تنبیه  و تهدیدی بزرگ انسانی است، افزود: بلای کرونا در جوامع استکباری پرده از بیچارگی ها، بدبختی ها و کمبودهای آنان برداشت و نشان داد که پشت آن همه ظاهر سازی هیچ هستند.

فاطیما

انتهای پیام/

 
 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان