آخرین اخبار

21. ارديبهشت 1399 - 23:14   |   کد مطلب: 38253
پس از آنکه وال استریت ژورنال تصمیم آمریکا مبنی بر خارج کردن 4 فروند از سامانه موشکی خود از عربستان را رسانه ای کرد وزیر خارجه آمریکا فقط به ابراز این مساله بسنده کرد که عربستان از ناحیه ایران نگران نباشد.

به گزارش رودآور به نقل از العلم؛ تحلیل: - در تحلیل این اقدام امریکا تحلیل های متفاوتی مطرح شده است که تاملی در آن ها نشان می دهد اساسا این چنین نگرشی به مساله خروج پاتریوت ها از عربستان یا خطاست و یا همه واقعیت را پوشش نمی دهد.

- برخی بر این باورند که آمریکا با این اقدام به گونه ای درخصوص بازار نفت جهانی از سعودی انتقام تک رویش را گرفته است این در حالی است که حداقل در ماجرای تصمیم های اخیر "اوپک پلاس" بن سلمان شدیدا گوش به فرمان آمریکا عمل کرد و در آخرین مرحله نیز بدر خواست ترامپ لبیکی از سر تسلیم گفت.

- برخی این رفتار آمریکا را متائثر از سیگنال های مرموزی دانسته اند که سعودی برای دموکرات های آمریکا فرستاده است و کوشیده است در سایه اهرم نفت فشار ها را بر ترامپ تشدید کرده در مقابل از دموکرات ها دلبری کند این در حالی است که نه بن سلمان و پدر او از چنین جسارتی برخورداند و نه وابستگی "سلطنت دوهفته ای " ایشان به شخص ترامپ اجازه چنین عرض اندامی را به ایشان می دهد.

- برخی گفته اند چون 2 فروند از 4 پاتریوت پیشتر برای محافظت از آرامکو به سعودی فرستاده شده بود امکان رفع تهدیدهای انصارالله علیه سعودی جدی شده است این در حالی است که اولا از اردوگاه انصارالله چنین سیگنالی مخابره نشده و در عین حال وجود این پاتریوت ها در آرامکو در عمل نتوانست و نمی تواند مانع حملات جدی و آسیب های کلان به سعودی ها شود.

- برخی با توجه به سخنان پمپئو بر این باورند که خطرات ایران برای سعودی کاهش یافته است و این امر را نتیجه توفیقات تحریم ها علیه ایران ارزیابی کرده اند این در حالی است که هم سعودی و هم امریکا به خوبی می دانند که ایران هیچ گاه تهدیدی برای عربستان نبوده و نیست و پروژه تحریم ایران آنچنان که ترامپ انتظار داشت به نتیجه نرسیده است.

-برخی نیز بر این باورند که امریکا از استقبال سعودی از شرکت هوآوی در ایجاد بخشی از زیرساخت های شبکه نسل پنجم ناراضی است و با این اقدام درواقع مراتب نارضایتی خود را از عربستان اعلام کرده است. به باور این دسته از تحلیلگران شبکه مذکور این امکان را برای چین فراهم می کند که کلیه فعالیت های اطلاعاتی آمریکا را در خاورمیانه زیر نظر داشته باشد. ناگفته پیداست که آل سعود از آن جهت که بدون اجازه آمریکا آب هم نمی خورند اساسا هیچ گاه نمی توانند به چنین مساله ای مبادرت کنند.

- و بالاخره برخی براین باورند که آمریکا در شرایط جدید به این جمع بندی رسیده است که تهدیدی در منطقه متوجه منافعش نیست فلذا تصمیم به عقب کشیدن بخشی از سامانه پاتریوت و تعدادی از نظامیانش گرفته است. این در حالی است که اغلب صاحب نظران بر این باورند که سعودی با پیوند زدن منافع خود با آمریکا در منطقه کوشیده است تا با باز کردن پای آمریکا در کشورش نوعی ضمانت امنیت برای خود حاصل کند. فلذا از روز اول هم اساسا در داخل سعودی هیج تهدیدی متوجه منافع آمریکا نبوده است.

- نظر به آنچه گذشت می توان در تحلیل این رفتار آمریکا این گمانه را دور از نظر نداشت که ترامپ با این اقدام درصدد است تا ضمانتی مبتنی برعدم مخالفت احتمالی سعودی و شرکای منطقه ایش در مخالفت با آنچه بناست در سرزمین های اشغالی و طی دو ماه آینده صورت داده شود حاصل کند. حسب اعلان مسئولان اسرائیلی و تایید مقامات امریکایی بناست در دو ماه آینده دره اردن به اسرائیل منضم معرفی شود و در عین حال شهرک های صهیونیستی در کرانه باختری توسعه ای جدی پیدا کنند. این را می توان از اظهار نگرانی امروز وزیر خارجه امارات متوجه شد. عبدالله بن زاید اعلام کرده هر گونه اقدامات یک جانبه مانعی بر سر راه فرصت‌های دائمی صلح است. او همچنین اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص موافقت تلویحی اعراب با این طرح‌ها را رد و تأکید کرده که این اظهارات نادیده گرفتن واقعیت و حقیقت مواضع عربی است. سفر 4شنبه پمپئو به اسرائیل در شرایط کرونایی هم به نظر موید همین مساله است.

-هر خواسته ترامپ از گاوهای شیرده اش معمولا با خواسته ای جدید تمدید و تجدید می شود. این ها یعنی انکه سیاست "ایران هراسی" آمریکا حداقل درخصوص سعودی و یاران منطقه ای خود به خوبی و با موفقیت جواب داده است. فلذا مسابقه عادی سازی روابط با اسرائیل در خصوص این کشورها به نظر به خط پایان رسیده و شرکت کنندگان چاره ای جز ادامه مسابقه تا خط پایان ندارند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان