آخرین اخبار

10. خرداد 1399 - 16:10   |   کد مطلب: 38367
سردبیر روزنامه رای الیوم با اشاره به جنایت اخیری که علیه یک فرد سیاه‌پوست در آمریکا انجام شد، این موضوع را به ضرر دونالد ترامپ دانست.

 

به گزارش رودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سردبیر روزنامه رای الیوم سیاست‌های نژادپرستانه رئیس‌جمهور آمریکا را باعث ایجاد بستر مناسب برای قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی دانست و نوشت آمریکا در آستانه انقلاب ضد نژادپرستی قرار دارد که زمینه شکست ترامپ را در انتخابات آینده ریاست جمهوری فراهم می‌کند.

عبدالباری عطوان در یادداشتی در روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود، نوشت: پس از اقدام یکی از نیرو‌های سفیدپوست پلیس آمریکا به قتل یک شهروند آفریقایی‌تبار از طریق خفه کردن او از راه فشار آوردن با زانو بر گلوی او روی زمین و مخالفت با التماس‌های این شهروند برای نجات جان وی، آشوب‌ها و اعتراضات خشونت‌بار همچنان در شهر مینیاپولیس آمریکا رو به افزایش است.

این جنایت زشت که یکی از رهگذران با دوربین تلفن همراه خود آن را ثبت کرد، بار دیگر پرونده ظلم پلیس و برخی نهاد‌های کشور (آمریکا) به شهروندان سیاه‌پوست را با وجود گذشت یک سال یا بیشتر از لغو قوانین نژادپرستانه، باز کرد. چون با وجود رئیس جمهور سیاه‌پوست (باراک اوباما) دو وزیر امور خارجه سیاه‌پوست (کاندولیزا رایس و کالین پاول) و مشاور امنیت ملی سیاه‌پوست (سوزان رایس) در آمریکا، با این حال همچنان تفاوت (میان سفیدپوستان و سیاه‌پوستان) وجود دارد.

آمار‌های رسمی نشان می‌دهد عمر آمریکایی‌های سیاه‌پوست از سفیدپوستان شش سال کم‌تر است و با اینکه سیاه‌پوستان ۱۳ درصد کل ساکنان (آمریکا) را تشکیل می‌دهند، تعداد سیاه‌پوستان در زندان‌های آمریکایی بیش از ۴۳ درصد است و از ۱۰۰ سناتور در مجلس سنا فقط دو نفر سیاه‌پوست هستند و از ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا ۴۴ نماینده سیاه پوستند.

روی کار آمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید با آرای نژادپرستان سفید پوست، اقدام وی به در پیش گرفتن ساز و کار‌های آنها، تهاجم ترامپ به باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا و درخواست ترامپ از وی برای بازگشت به زادگاه پدری خود، کنیا، شک و تردید درباره گواهی تولد او (اوباما) و تهاجم‌های ترامپ علیه مهاجران به ویژه مسلمانان همه این عوامل باعث تشدید اقدامات نژادپرستانه در کشوری شد که ادعا می‌کند سکان دار برابری و آزادی در جهان است.

عطوان در ادامه نوشت: شخصا با مشاهده نوار ویدئویی که همچون آتش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و با صدا و تصویر این جنایت زشت را ثبت کرد، خشمگین شدم؛ به ویژه آن بخش از فیلم که جورج فلوید قربانی این جنایت با صدای آرام و دردناک به قاتل سفیدپوست خود التماس می‌کرد و می‌گفت: «زانویت روی گردن من است، نمی‌توانم نفس بکشم... دارم خفه میشم... مادر... مادر» سپس صدا قطع می‌شود و صاحب آن صدا جان می‌دهد.

به نظر آمد ترامپ با جدیدترین توئیت‌های خود از این جنایت حمایت می‌کند. او در توئیتی نوشت: زمانی که تهاجم آغاز می‌شود، تیراندازی هم آغاز می‌شود. گویا او (با این اظهارات) پلیس را به قتل شرکت کنندگان در سومین روز پیاپی اعتراض‌ها و اقدامات خشونت بار در مینیاپولیس تحریک می‌کند.

پنجاه سال پیش رزا پارکس، زن سیاه‌پوست آمریکایی از دستور راننده اتوبوس برای ترک کردن صندلی خود در ردیف جلوی اتوبوس که برای سفیدپوستان اختصاص داشت و نشستن روی صندلی‌های ردیف عقب خودداری کرد که پس از آن پلیس او را بازداشت کرد. این مسئله به انقلاب گسترده شهروندان سیاه پوست در جنوب آمریکا منجر و به دنبال آن باعث لغو این قانون نژادپرستانه شد.

در پایان این مطلب آمده است: بعید نمی‌دانیم که جنایت زشت خفه کردن جورج فلوید به انقلاب مشابهی علیه بازگشت نژادپرستی به زشت‌ترین شکل آن به دست دونالد ترامپ و گروهی که او را احاطه کرده است، منجر شود و باعث شکست او در انتخابات ریاست جمهوری آینده و تغییر بسیاری از قوانین نژادپرستانه غیرمستقیم شود و برابری واقعی را میان شهروندان آمریکایی برقرار کند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان