آخرین اخبار

19. خرداد 1399 - 7:14   |   کد مطلب: 38412
وکلای ملت روز گذشته کار خود را با گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد وضعیت مسائل اقتصادی کشور آغاز کردند.

 

 به گزارش  رودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پنجمین جلسه علنی مجلس یازدهم با سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد. او به مناسبت سالگرد حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی گفت که حادثه حمله تروریستی به مجلس نمادی از خواب‌های شومی بود که دشمن برای ملت ایران دیده و اگر مجاهدت سربازان و نگهبانان وطن به ویژه مجاهدان فرامرزی انقلاب اسلامی نباشد دشمن از ارتکاب به هیچ جنایتی در حق ملت ایران مضایقه نمی‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اگرچه ظاهرا یک حمله تروریستی عامل آن واقعه بود اکنون این موضوع اثبات شده است که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های منطقه پشت آن حادثه بودند و اگر دستشان می‌رسید برای کشتار دسته جمعی در خیابان‌های تهران هم برنامه داشتند.

وکلای ملت میزبان وزیر اقتصاد

خانه ملت امروز میزبان فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی بود، البته او با اندکی تأخیر در جمع نمایندگان حضور یافت و در مورد وضعیت مسائل اقتصادی کشور، عملکرد رؤسای سازمان‌های امور مالیاتی، بورس و اوراق بهادار و گمرک ایران گزارشی ارائه کرد.

دژپسند در همین ابتدای کار از تذکر نمایندگان در امان نماند و علی خضریان در تذکر آیین نامه‌ای با استناد به ماده ۲۲ گفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار بود ساعت ۸ صبح در صحن مجلس حاضر باشد، اما نزدیک به ۲۵۰ نماینده مجلس بیش از نیم ساعت منتظر حضور وی بودند، یعنی ۱۲۵ ساعت کاری.

او همچنین به هیئت رئیسه مجلس پیشنهاد داد که وزیر را بازگردانند و در زمان دیگری به مجلس بیایند تا متوجه شوند در زمان مقرر و قانونی در مجلس حضور پیدا کنند.

البته خیلی زود این کشمکش‌ها پایان یافت و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برای روشن شدن چرایی دیر آمدن وزیر اقتصاد و دارایی گفت که وزرا باید سر وقت در مجلس حضور یابند، اما مطلع شدیم که خودروی وزیر در مسیر تصادف جزئی داشته که چند دقیقه با تأخیر حضور یافته و جلسه هم سر وقت برگزار شد.

 طبقه متوسط جامعه در حال تجزیه است

در ادامه صحن علنی امروز پارلمان غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی به وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و گفت که علی‌رغم افزایش درآمد خانوار‌ها و بالا رفتن قدرت خرید آنها طبقه متوسط جامعه در حال تجزیه است و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

شافعی از قیمت نفت غافل نشد و گفت که قیمت نفت خام از ۵۲ دلار در سال ۲۰۱۷ به ۳۹ دلار در سال ۲۲۰ کاهش یافته و اکنون مشکلات حاصل از بیماری کرونا نیز بر ما حکمفرما شده است. او همچنین در پایان یکی از مشکلات اساسی کشور در تولید را عدم تدوین استراتژی توسعه صنعتی دانست.

بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران هم در ادامه پشت تریبون آمد و ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اتاق تعاون ایران گفت که وظیفه تعاونی‌ها ایجاد اشتغال ارزان قیمت و پایدار بوده، اما به دلیل حاکمیت نگاه‌های لیبرالیستی در دولت‌ها، بخش تعاون توسعه نیافته باقی مانده است. او همچنین با تأکید بر اینکه حوزه اقتصاد با کمبود قوانین مواجه نیست، گفت که مشکل اصلی کشور عدم نظارت مجلس بر قوانین است.

عبداللهی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اجرایی نشده و بخشی از آن نیز که اجرایی شده به صورت ناقص عملیاتی شده است، گفت که مجلس باید در حوزه نظارت بر قوانین گام‌هایی جدی بردارد.

رئیس اتاق تعاون ایران مجلس یازدهم را پرانگیزه و دارای ظرفیت‌های خوبی برای توجه جدی به حوزه تعاون کشور دانست و گفت که امیدواریم رئیس مجلس شورای اسلامی کمیته‌ای را به عنوان مسئول قوانین اقتصادی اجرا نشده منصوب کند تا شاهد گشایش‌های اقتصادی در آینده نزدیک باشیم.

امسال معنای واقعی بودجه غیرنفتی را تجربه می‌کنیم

در ادامه صحن علنی مجلس، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد پشت تریبون آمد و تحقق «جهش تولید» را حل کننده مسائل بیکاری، تورم و درآمد‌های دولت دانست. او با اشاره به اینکه برای ایجاد رشد اقتصادی پایدار و اشتغالزایی در شرایط کنونی که با تنگنا‌های اقتصادی روبه‌رو هستیم گفت که باید به دو مسئله سرمایه‌گذاری در جهت افزایش ظرفیت تولید و سیاست‌گذاری در جهت ارتقای نرخ بهره‌وری از ظرفیت‌های موجود توجه شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دشمن تمام توان خود را برای مسدود کردن راه‌های ورود کالا و ارز به کشور به کار گرفته گفت که در شرایط کنونی که دشمن ایران را از نظر صادرات نفتی، صادرات غیرنفتی و تأمین منابع نفتی تحریم کرده باید تمام تلاش‌ها منجر به تأمین مالی باشد برای این امر باید تأمین منابع منحصر به خارج از کشور نباشد و از تمام ظرفیت‌های داخلی استفاده شود.

دژپسند با بیان اینکه تجارت خارجی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ همچون سال‌های گذشته ادامه داشته، گفت که فشار دشمن در سال ۹۸ کمترین تأثیر را بر صادرات غیرنفتی داشت، گفت حتی اگر قیمت نفت روند فزاینده را طی کند و توطئه‌های دشمن نقش بر آب شود و صادرات نفت دوباره رواج پیدا کند، امسال به سهولت به منابع آن دسترسی پیدا نمی‌کنیم، بنابراین امسال به معنای واقعی باید بودجه غیرنفتی را تجربه کنیم.

او با بیان اینکه دشمن تمام توان خود را برای مسدود کردن راه‌های ورود کالا و ارز به کشور به کار گرفته، ادامه داد: در شرایط کنونی که دشمن ایران را از نظر صادرات نفتی، صادرات غیرنفتی و تأمین منابع نفتی تحریم کرده باید تمام تلاش‌ها منجر به تأمین مالی باشد، لذا برای این امر باید تأمین منابع منحصر به خارج از کشور نباشد و از تمام ظرفیت‌های داخلی استفاده شود. وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت که دولت در حال تدوین لایحه‌ای برای جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور است.

دولت بیش از ۷ هزار میلیارد تومان دارایی دارد

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان در جلسه امروز پارلمان به اولویت مجلس یازدهم پرداخت و اصلاح ساختار‌های اقتصادی را اولویت مهم برشمرد. او با بیان اینکه وزارت اقتصاد باید برنامه‌های خود را برای مولدسازی دارایی‌های دولت ارائه دهد، گفت که دولت بیش از ۷ هزار میلیارد تومان دارایی دارد که اگر ۱۰ درصد آن مولد شود مشکلات کشور حل خواهد شد.

نماینده مردم کرمان با اشاره به  آتشی که برای خرید سهام به وجود آمده، گفت که این موضوع تهدید و فرصت جدیدی را پیش روی ما قرار داده است و دولت باید بخش عمده شرکت‌های خود را در بورس عرضه کند و حداقل سهام شرکت‌های وابسته به بانک‌ها را واگذار کند، بنابراین عرضه سهام‌های شرکت‌های دولتی و شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها موجب تقویت عرضه در بازار سرمایه خواهد شد.

۱.۵ درصد از مشمولان سهام عدالت اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند

حسن قالیباف، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از دیگر مهمانان امروز خانه ملت بود که با تاکید بر اینکه تصویب قانون بازار سرمایه در سال ۸۴ و قانون توسعه نهاد‌ها و ابزار‌های مالی جدید در سال ۸۸ ظرفیت خوبی را برای بازار سرمایه ایجاد کرد، گفت که سال گذشته تأمین مالی بازار سرمایه حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بود در حالی که در سال ۸۸ این رقم یک هزار میلیارد تومان بوده است که این امر حاکی از آن است که تأمین مالی بازار سرمایه به بیش از ۲۶۰ برابر افزایش یافته است.

او همچنین در ادامه گفت که فقط ۱.۵ درصد از مشمولان سهام عدالت اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند و عمده مردم تمایل به نگهداری این سهام دارند.

سیستم مالیاتی را بدون  سر و صدا هوشمند می‌کنیم

امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی هم با اشاره به سیستم مالیاتی کشور گفت که  تا پایان دولت دوازدهم نسخه نهایی سیستم مالیاتی هوشمند می‌شود و فرار مالیاتی در کشور ما زیاد است به همین دلیل تلاش داریم بدون سر و صدا آن را سامان ببخشیم.

او همچنین ادامه داد که سهم مالیات در منابع بودجه عمومی به شکل چشمگیری افزایش یافته است، امسال هم بر اخذ مالیات در طبقات بالا تمرکز داریم تا به گروه‌های کم درآمد فشاری وارد نشود.

مافیایی که مانع تصویب  طرح اصلاح نظام بانکی شد

در ادامه صحن علنی مجلس سید جواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان با تاکید بر اینکه وزارت اقتصاد باید گزارشی از عملکرد خود درباره بهبود فضای کسب و کار ارائه کند، گفت که گزارش اتاق تعاون و بازرگانی نشان‌دهنده عملکرد ضعیف اقتصاد در این بخش است.

او گفت که دولت باید گزارشی از شاخص فلاکت، وضعیت معیشتی مردم و حجم نقدینگی ارائه کند، چراکه متأسفانه ضریب جینی به ۴۵ درصد رسیده است و حل مشکلات اقتصادی نیازمند برنامه‌ریزی جدی است، چرا بانک‌ها قانون حذف ربح مرکب را اجرایی نکرده و بنگاه‌داری را رها نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس هم از دیگر افرادی بود که به انتقاد از بانک ها پرداخت و گفت که  اقتصاد ایران مشکلاتی دارد که مانند سرطان ریشه دوانده و موجب کوچک شدن سفره‌های مردم شده است، لذا دولت نباید بر اساس شرایط عادی هزینه کند، چرا که تولیدکنندگان نیازمند حمایت عاطفی دولت و مسئولان هستند.

او ادامه داد: تأمین نقدینگی یکی از الزامات تولید است، ولی بانک‌ها در شرایط سخت اقتصادی تولیدکنندگان را یاری نمی‌کنند و باعث از بین رفتن بخش‌های تولیدی فعال می‌شوند، همچنین بانک‌ها مخالف اصلاح نظام بانکی هستند و مافیای مقابله با اصلاح نظام بانکی مانع تصویب این طرح در مجلس است.

آیا امکان تجدیدنظر در روند ارائه سهام عدالت وجود دارد؟

وزیر امور اقتصاد و دارایی  در ادامه با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به بررسی مسائل اقتصادی کشور و راه‌حل‌های برون رفت از مشکلات به‌ویژه از نگاه بخش خصوصی گفت که ساماندهی معافیت‌های مالیاتی یکی از محور‌های جدی مورد بحث در فرایند اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت که از مجلس خواهش کرده‌ام تا این لایحه را با اولویت در دستور کار خود قرار دهد تا قبل از ارسال لایحه بودجه سالانه، این قانون نهایی شود.

دژپسند درباره برنامه دولت برای ۴۰ درصد از مردم که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند هم گفت که در اصل ۴۴ قانون اساسی صریحا ذکر شده که سهام عدالت تنها به ۶ دهک افراد جامعه داده شود و ارائه سهام عدالت در سال ۸۵ آغاز شد و اکنون دیگر نمی‌توان برای جاماندگان سهام عدالت کاری انجام داد.

دژپسند در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره نظر دولت نسبت به طرح مجلس برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان گفت: من این طرح را ندیده‌ام، اما امکان تجدیدنظر در روند ارائه سهام عدالت به جاماندگان این سهام وجود ندارد، زیرا آن شرکت‌های دولتی مورد نظر را در قالب سهام ارائه کرده‌ایم یا اکنون براساس قانون بودجه سال ۹۹ در حال واگذاری آن‌ها هستیم بنابراین چنین چیزی امکانپذیر نیست.

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نایب رئیس مجلس، پس از اتمام گزارش مسئولان اقتصادی کشور  طی اظهاراتی گفت که این جلسه تشکیل شد تا گزارشی از وضعیت درآمد‌های نفتی غیردولتی و پایداری آن داشته باشیم طبیعتاً مجلس جدید انتظار دارد با توجه به شرایط بین‌المللی و مشکلات داخلی دولت برنامه مدونی در زمینه تأمین درآمد‌های پایدار کشور فراهم کرده و به مجلس ارائه کند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: وضعیت اعطای تسهیلات و استمهال وام بانک‌ها یکی از موضوعات و مطالبات فعالان اقتصادی از مجلس است و طبیعتاً مجلس این مطالبات را از دولت دارد که دولت به فعالان اقتصادی به ویژه کسانی که به دلیل شیوع کرونا دچار مشکل شده‌اند و نیاز به وام دارند، کمک کنند.

او ادامه داد: طبق تبصره ۲ ماده ۹۹ قرار بود ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدیهی‌های دولت در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرد و از آنجایی که این ۵۰ هزار میلیارد تومان تخصیص نیافته است، سازمان تأمین اجتماعی بهانه پیدا کرده تا به وظیفه خود در مورد بازنشستگان عمل نکند.

در ادامه هم نوبت به سید مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران رسید، او از شناسایی فعالان اقتصادی مجاز خبر داد و گفت: تاکنون ۲۲۰ فعال اقتصادی مجاز ثبت شده و کالا‌های این افراد ترخیص شده است.

میراشرفی تأکید کرد که مسیر سبز از ۳۵ درصد در سال ۹۷ به ۵۱ درصد در سال ۹۸ افزایش یافته است. علاوه بر این در راستای تسهیل واردات، گمرک اقدام به الکترونیکی کردن فعالیت‌های خود کرده است، همچنین در سال گذشته ۱۳۵ میلیون تن صادرات، ۳۵ میلیون تن واردات انجام گرفت و وزن تجارت خارجی حدود ۱۷۰ میلیون تن بود که رکوردی در این حوزه محسوب می‌شد.

البته امروز بعد از پایان نشست علنی پارلمان، رئیس مجلس شورای اسلامی با امضای سه حکم انتصابات جدیدی را در مجلس یازدهم رقم زد. «بابک نگاهداری» به عنوان مشاور و رئیس حوزه ریاست، «حمید اصلانی» معاون اجرایی و «محمدسعید احدیان» به عنوان دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس شورای اسلامی منصوب شدند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان