آخرین اخبار

25. خرداد 1399 - 23:15   |   کد مطلب: 38430
رییس جمهور ایران امروز رسما اعلام کرد: مسأله پایان تحریم تسلیحاتی در مهرماه امسال، یکی از دستاوردهای مهم برجام است و اگر آمریکایی‌ها بخواهند این دستاورد را زیر سوال قرار بدهند، کشورهای بزرگ دیگر می‌دانند که عکس‌العمل ایران چه خواهد بود.

به گزارش رودآور به نقل از العلم؛ خبر: رییس جمهور ایران امروز رسما اعلام کرد: مسأله پایان تحریم تسلیحاتی در مهرماه امسال، یکی از دستاوردهای مهم برجام است و اگر آمریکایی‌ها بخواهند این دستاورد را زیر سوال قرار بدهند، کشورهای بزرگ دیگر می‌دانند که عکس‌العمل ایران چه خواهد بود.

تحلیل:

- رفتارهای اخیر آژانس و تاکید این نهاد بر لزوم پاسخگویی ایران به اتهاماتی جدید و بعد از آنکه پرونده موسوم به اتهامات پیشین بسته شده بود هیچ شکی نمی گذارد که این اتهامات و همچنین اتخاذ این رویه، بیش از آنکه حقوقی و فنی باشد "سیاسی" است. طرفه آنکه اتهامات جدید منشائی سراسر اسرائیلی و آمریکایی دارند و مبتنی بر نظر اکثر کشورها اساسا "اتهامات حاصل از جاسوسی" قابلیت طرح و البته بازخواست ندارند.

- گزارش گوترش همزمان و در کنار فشارهای پرقدرت و البته ناکام آمریکا در خصوص عدم رفع تحریم تسلیحاتی ایران نیز گمانه سیاسی بودن این فشارها بر ایران را به شدت تقویت می کند.

- در چنین شرایطی مخاطب سخنان امروز روحانی نه فقط کشورهای عضو شورای امنیت بلکه شورای حکام و آژانس بین المللی انرژی بودند تا به ایشان پیش ازهرچیز نسبت به این رویکرد مشترک هشدار داده شود.

- به نظر می رسد اینکه روحانی درخصوص رفع تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرده است کشورهای بزرگ دیگر می دانند عکس العمل ایران چیست را باید در قالب مساله هسته ای پیجویی کرد. حداقل نکته ای که عجالتا به ذهن می رسد توجه به این مساله است که در آخرین مرحله از مراحل کاهش تعهدات، ایران حق تحقیق و توسعه در زمینه هسته ای را برای خود مجاز اعلام کرد و اعلام کرد در چارچوب توافق هسته ای از این حق استفاده خواهد کرد. دور از ذهن نیست یکی از مسائلی که روحانی از آن به عنوان عکس العمل ایران یاد می کند و تاکید می دارد کشورهای بزرگ نسبت به آن آگاهند مرتبط با حجم و سطح این تحقیقات باشد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان