آخرین اخبار

4. تير 1399 - 11:16   |   کد مطلب: 38473
رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه دستگاه قضایی به عنوان نبض سلامت کشور محسوب می شود، گفت: سالم سازی دستگاه قضایی، محور اصلی سند تحول قضایی است تا این دستگاه از هر گونه آلودگی به فساد دور باشد.

به گزارش رودآور؛ «محمد رضا عدالتخواه» ظهر امروز در مراسم تجلیل از قضات و کارکنان شایسته دادگستری استان همدان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی، معمار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و 72 نفر از یارانش، گفت: دستگاه قضایی، دستگاهی است که نبض سلامت کشور محسوب می شود.

* سالم سازی دستگاه قضایی، محور اصلی سند تحول قضایی در کشور

وی اظهار کرد: دستگاه قضایی هم از ابتدا نشان داده که دچار انحراف نمی شود و اگر خدایی ناکرده در هر سطحی گرفتار شود، با توجه به قوانین به شدت با هر انحرافی به ویژه در حال حاضر و در دوره ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضائیه برخورد شده و می شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: آیت الله رئیسی برنامه سند تحول را مبتنی بر گام دوم انقلاب ارائه داده است و یکی از محورهای این سند تحول، سالم سازی دستگاه قضایی هم از درون هم از بیرون است که در اولویت ما نیز قرار دارد.

*تعیین تکلیف 30 درصد پرونده های معوقه

عدالتخواه در ادامه عنوان کرد: رفتن به سمت صلح و سازش و بهره گرفتن از ظرفیت خود مردم برای اصلاح ذات البین و بهره گیری از ستاد تألیف قلوب و کمیته های معین در امر مصالحه در دستور کار همکاران ما به جد قرار گرفته تا جایی که دستگاه قضایی استان در سال جاری توانسته جزء پنج استان برتر کشور در حوزه مصالحه باشد.

وی کاهش پرونده های معوقه را جزئی از مهمترین محورهای سند تحول قضایی در استان همدان دانست و تصریح کرد: در این زمینه 30 درصد از پرونده های معوقه با نظارت و پایش به موقع، تعیین تکلیف شده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان اتقان و استحکام آرا با توجه به کاهش تعداد پرونده های وارده به شعب تجدید نظر را مهم عنوان کرد و گفت: تحلیل آرا قضات در چند صفحه و دقت بیشتر می تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد، ضمن آنکه تعداد دادگاه های تجدیدنظر نیز برای رسیدگی به پرونده ها افزایش یافته است.

*"ساتت"، نرم افزار برنامه قاضی محور با رویکرد تسریع و دقت در رسیدگی به پرونده ها

عدالتخواه از فعال شدن نرم افزار برنامه قاضی محور تحت عنوان "ساتت" در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: قضات دادگاه های کیفری یک و دو با در اختیار داشتن این دو نرم افزار ارزیابی اقدامات و تحقیقات دادسراها و  آرا بدوی را انجام می دهند.

وی حبس زدایی یا همان کاهش جمعیت کیفری را از اولویت های اساسی دیگر برنامه سند تحول قضایی معرفی و عنوان کرد: بالاترین آمار عفو زندانیان در کشور در سال جاری با آزادی 541 زندانی از سه هزار و ۷۰۰ نفری که در عید سعید فطر مشمول عفو رهبری شدند، متعلق به استان همدان است.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه در 10 سال گذشته کمتر از 300 نفر از زندانیان استان از عفو بهره مند شدند، گفت: این در حالی است که علاوه بر 541 نفر عفو خورده ماه گذشته، دو هزار زندانی دیگر در نوبت عفو هستند و کمیسیون مرکزی عفو قوه قضائیه بررسی این مسئله را به جد در دستور کار خود قرار داده است.

*تعیین ۴۵۰ هزار ساعت مجازات جایگزین حبس در 10 ماه گذشته در استان همدان

عدالتخواه اظهار کرد: با رویکرد حبس زدایی و با تلاش همکاران قضایی در سطح استان در 10 ماه گذشته ۴۵۰ هزار ساعت مجازات جایگزین حبس معادل دو هزار ماه حبس انجام شد.

زنگنه

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان