آخرین اخبار

30. تير 1399 - 22:26   |   کد مطلب: 38590
سخنگوی قوه قضائیه گفت: دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی ۳ محکوم به اعدام را پذیرفته و درباره آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به گزارش رودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به بررسی دوباره حکم ۳ محکوم به اعدام، اظهار کرد: دستگاه قضا با کسانی که اموال عمومی را آتش می‌زنند، جرایم خشن را اجرا می‌کند هیچ تعارفی ندارد. ما ثابت کرده‌ایم که در چارچوب ضوابط قانونی هم آنجایی که باید اهل اغماض باشیم، اغماض می‌کنیم و جایی که باید صدای اعتراض را بشنویم گوش شنوا داریم.

وی ادامه داد: جایی که باید با عناصر اغتشاشگر برخورد شود در چارچوب قانونی نسبت به این افراد رسیدگی می‌کنیم و بنابر آنچه که وظیفه قانونی ماست و به تعبیر مقام معظم رهبری بر مبنای حق و عدالت است، حکم صادر می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: ما فرایند‌های صدور حکم را کاملاً رعایت می‌کنیم و نتیجه تصمیمی است که قاضی بر مبنای مستندات پرونده و دلایل و اقاریر متهمان و دفاعیات آن‌ها صادر می‌کند و همه باید این رای را بپذیرند.

اسماعیلی بیان کرد: قبل از اینکه توجه های گسترده به حکم این سه نفر جلب شود، گفتیم که راه‌های قانونی وجود دارد. ما عادت کردیم به دور از هیاهو و جنجال و بدون توجه به فضاسازی تصمیم قضایی بگیریم و تصمیمات ما به هیچ عنوان تحت تاثیر فضاسازی‌ها نبوده و نخواهد بود.

وی بیان کرد: برخی ضدانقلاب و جریانات معارض و امپراطوری رسانه‌ای دشمنان نظام و انقلاب بودند که گوش ما بدهکار آن‌ها نیست، ذیل این‌ها ربات‌ها بودند که جایگاهی ندارد و اعداد را بالا و پایین می‌کنند. عده‌ای ناآگاهانه به این گروه پیوستند و نمی‌دانستند که ماجرا از چه قرار است. ما از این افراد گله داریم که چرا بدون اطلاع و تحقیق وارد این فضا شدند البته عده‌ای هم دلسوزان بودند که ما انتقاد دلسوزان جامعه را می‌پذیریم.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه ما معتقدیم که در فضای رسانه‌ای می‌توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم، گفت: صلابت و اقتدار ما برای برخورد بر مبنای قانون حق و عدالت است و به هیچ موضوع دیگری توجه نمی‌کنیم و برای روند ما اثرگذار نخواهد بود.

وی با اشاره به اعمال ماده قانونی ۴۷۴، بیان کرد: این ماده در آیین دادرسی کیفری مندرج شده است و شرایطی را برای اعاده دادرسی بیان کرده که شرایط آن مختلف است و برای هر دسته از پرونده ها تحت شرایطی خاص پذیرفته شده است که مقامات قضایی می‌توانند از برخی از احکام قضایی صادر شده تقاضای اعاده دادرسی کنند و اختصاص به این پرونده نداشته است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در دوره کرونا بیش از ۴ هزار اعاده دادرسی تقدیم دیوان عالی کشور شد و پذیرش اولیه این خواسته از ناحیه وکلا انجام شده است و بعد از بررسی بیش از ۸۵ درصد آن‌ها  متوجه شدیم که اصلاً قابلیت بررسی مجدد نداشتند و کمتر از ۱۵ درصد بار دیگر توسط دادگاه دیگر مورد رسیدگی قرار گرفته و دادگاه هم ممکن است رای قبلی را بدهد یا ممکن است مجازات دیگری را صادر کند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: دیوان عالی کشور درخواست وکلا را پذیرفته و دیوان عالی کشور پس از مطالعه پرونده، می‌گوید که آیا این اعاده دادرسی پذیرفته می‌شود و دادگاه دیگری می‌رود یا همان رای قبلی اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان