آخرین اخبار

25. مرداد 1399 - 10:10   |   کد مطلب: 38726
پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره در مطلبی با اشاره به ناکامی آمریکا در تصویب قطعنامه ضد معافیت تسلیحاتی ایران نوشت انتظار نمی‌رفت که شکست واشنگتن در شورای امنیت تا این حد مفتضحانه باشد.

به گزارش رودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره در تحلیلی با عنوان «قلدری ناکام ماند» خبر شکست قطعنامه آمریکا برای ممانعت از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران را پوشش داد.

الجزیره در ابتدای این مطلب آورد: اعضای شورای امنیت سازمان ملل با قاطعیت قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را رد کردند. پیش از آن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشنهاد کرد نشست فوق‌العاده پنج کشور عضو دائم شورای امنیت با مشارکت ایران و آلمان برای بررسی تحریم‌های تسلیحاتی تهران برگزار شود.

الجزیره در تحلیل خود یادآور شد در رای گیری شورای امنیت آمریکا تنها توانست حداقل رای موافقی که نیاز داشت، جلب کند، آنهم تنها از سوی یک کشور ناشناخته به نام جمهوری دومینیکن. ۱۱ عضو دیگر شورای امنیت از جمله متحدان دیرینه اروپایی واشنگتن نیز حاضر به همراهی با قطعنامه این کشور نشدند. چین و روسیه مخالفان قاطع تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ۱۳ ساله تهران بودند. مخالفت‌ها با قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در نشست بامداد شنبه به حدی بالا بود که این دو کشور نیازی به استفاده از حق وتو خود ندیدند.

وزیر خارجه آمریکا پس از پایان نشست شورای امنیت که به صورت مجازی برگزار شد، چاره‌ای جز اذعان به شکست پروژه چند ماهه خود نداشت. پمپئو در بیانیه‌ای از این شکست به عنوان ناکامی شورای امنیت در دفاع قاطع از صلح و امنیت جهانی یاد کرد که غیر قابل توجیه است.

برغم ناکامی سنگین آمریکا در تصویب قطعنامه ضد معافیت‌های تسلیحاتی ایران، مقامات آمریکا و مشخصا وزیر خارجه و نماینده دائم این کشوردر شورای امنیت همچنان بر تلاش‌های خود برای تمدید این تحریم‌ها اصرار دارند. الجزیره به نقل از خبرنگار خود در مقر سازمان ملل در نیویورک می‌نویسد شکست آمریکا در روز جمعه موضوعی کاملا بدیهی بود و جای تعجبی نداشت. اما تعجب از این است که قطعنامه آمریکا تا این حد مفتضحانه شکست بخورد.

اگرچه آمریکا پیشتر در تلاشی دقیقه نودی به امید جلب آرای موافق، در پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی خود اصلاحاتی صورت داد، پیش بینی شد این قطعنامه در میانه مخالفت‌های روسیه و چین امیدی چندانی برای موفقیت نداشته باشد.

تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر اساس توافقنامه سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ در اکتبر امسال منقضی می‌شود و در نتیجه تحریم‌های مانع بر سر مبادلات تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود. پیش‌تر آمریکا تهدید کرده است که در صورت عدم همراهی شورای امنیت، با توسل به مفاد برجام همه تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران را از سر می‌گیرد؛ اقدامی که البته فاقد وجهات قانونی است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان