آخرین اخبار

20. شهريور 1399 - 6:47   |   کد مطلب: 38818
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مشکلات موجود بر سر راه کشاورزان را ناشی از ضعف عملکرد دولت می داند نه تحریم ها، بر این اساس تاکید دارد که قیمت سرم سام آور کودهای کشاورزی در روزهای اخیر با توجه به کمبود نقدینگی کشاورزان نه تنها بر قیمت تمام شده محصول تولیدی می افزاید بلکه زمینه ساز تورم و ایجاد مشکل در حوزه اقتصاد و تامین منابع غذایی بیش از ۸۰ نمیلیون ایرانی می شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ بیشتر از چندی ماهی  می شود که کشاورزان و باغداران کشور با توجه به افزایش بی سابقه کودهای کشاورزی گلایه مندیشان اوج گرفته است.
قیمت های افسار گسیخته کود مورد نیاز کشاورزان صدای خستگی همه از نبود مدیریت در در این حوزه را درآورده و این افزایش قیمت کودهای کشاورزی از سوی مسئولان متولی از کشوری و استانی گرفته تا شهرستانی تایید شده است.
* ۳ برابر شدن قیمت کودهای حوزه کشاورزی تنها در ۱۰ روز!
چنان که شاهد هستیم مسعود اکبری مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور با حق به جانب خواندن گلایه مندی کشاورزان از افزایش بی سایقه و بی رویه کودهای شیمیایی سخن به میان آورد و گفت: افزایش این قیمت ها به گونه ای است که تنها در ۱۰ روز گذشته شاهد سه برابر شدن قیمت کودهایی همچون فسفاته و پتاسیه بودیم.
از آنجا که زمان کشت های پاییزه نزدیک است و این مسئله به طور مستقیم با کشاورزان و غیر مستقیم با همه اقشار مختلف مردم از منظر تامین منابع غذایی مرتبط است بر آن شدیم تا با سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به گفت و گو بنشینیم تا اقدامات مجلسی ها درباره پاسخگویی به مطالبات کشاورزان را جویا شویم.
*عدم اهتمام دولت به حل مشکلات حوزه کشاورزان جای سوال دارد
«محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: با وجود آن که حوزه کشاورزی از حوزه های بسیار مهم کشور هم از نظر ایجاد اشتغال و هم از نظر تأمین غذایی مردم به ویژه در شرایط تحریم های اقتصادی ظالمه امریکای جنایتکار محسوب  می شود عدم اهتمام ویژه دولت به رفع این مشکل جای سوال دارد.
وی با اشاره به اینکه دولت به ویژه وزارت جهاد کشاورزی باید با ارائه برنامه های مدون در حوزه های تحت نظارت خود از کشاورزی و باغداری گرفته تا دامداری رفع مشکلات را در اولویت خود قرار دهند، اظهار کرد: با این وحود حمایت هایی که باید در این حوزه باشد نیست و ما هر روز شاهد بروز مشکلاتی در بخش های کشاورزی و دامداری هستیم. 
نماینده مردم تویسرکان افزود: روزی مرغداران از نبود یا کمبود دان آن هم با قیمت های بالا خبر می دهند و روز دیگر از عدم نظارت بر قیمت های خرید و فروش مرغ گلایه مند هستند.
*عدم رفع مشکلات حوزه کشاورزی، اقتصاد و چرخه تامین منابع غذایی بیش از ۸۰ میلیون ایرانی به خطر می اندازد
مفتح کمبود آب کشاورزی، افزایش قیمت گازوئیل برای ماشین آلات کشاورزی، بحث های ایجاد شده بر سر خرید تضمیتی گندم و کاهش به یک باره قیمت خرید گوجه فرنگی از کشاورزان در روزها و ماه های گذشته را بخشی از مشکلات این حوزه برشمرد و تصریح کرد: با وجودی آن که مشکلات حوزه کشاورزی نه تنها کشاورزان و دامداران را به دردسر انداخته بلکه زمینه ساز افزایش قیمت محصول نهایی و در نتیجه ایجاد مشکل در اقتصاد و تامین منابع غذایی از جمله گندم و گوشت بیش از ۸۰ میلیون ایرانی شده است.

*مشکلات پیش روی کشاورزان از ضعف مدیران دولتی است نه تحریم ها
وی عنوان کرد: درصد قابل توجهی از هم وطنان ما در بخش های مختلف حوزه کشاورزی فعالیت می کنند و نباید مشکلات ایجاد شده در این بخش را تنها به تحریم های جنایت گونه امریکا نسبت داد، بلکه نحوه مدیریت دولت و دستگاه های مختلف اجرایی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است، اما متأسفانه این گونه نیست و در عمل وزارت جهاد کشاورزی اقدام خاصی به منظور رفع مشکلات کشاورزان و دامداران انجام نمی دهد. 
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در این شرایط ورود نمایندگان مجلس در حمایت از کشاورزان تا حدودی مشکلات پیش روی آنان را کاهش داده است و ضروری است برنامه های جامع تری ارائه شود.
*کشاورزان از افزایش چندین برابری کودهای کشاورزی گلایه مند هستند/قیمت سرسام آور کودهای کشاورزی، فعالان این حوزه را با مشکلات بسیار روبرو کرده
    مفتح همچنین به مسئله حیاتی و اساسی تامین کود مورد نیاز کشاورزان برای کشت پاییزه پرداخت و گفت: در شرایطی که این روزها کشاورزان برای کشت پاییزه به شدت به کودهای مورد نیاز خود از جمله فسفاته و پتاسه نیازمند هستند، متاسفانه در روزهای اخیر بحث افزایش بیش از سه برابری کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان مطرح شده و آنان را گلایه مند کرده است.

وی تصریح کرد: قیمت سرسام آور انواع کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی با توجه به کمبود یا نبود نقدینگی کشاورزان آنان را با مشکلات بسیاری روبرو کرده و این مسئله هم بر قیمت تمام شده محصول تولیدی می افزاید و زمینه ساز تورم می شود و هم انگیزه کشاورزان در حوزه تامین منابع غذایی را می گیرد.
*عدم حل مشکلات کشاورزان برای تامین منابع غذایی و اقتصاد کشور مشکل ساز است
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است اگر اوضاع به همین منوال جلو برود و دولت و به ویژه وزارت جهاد کشاورزی برای رفع مشکلات متعدد کشاورزان برنامه ای نداشته باشد، تامین منابع غذایی و اقتصاد کشور دچار مشکل می شود.
*دولت باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود در حمایت از کشاورزان باشد
مفتح تاکید کرد: با این وجود نمایندگان مجلس در رورهای گذشته و امروز با طرح این مشکلات در مجلس به دنبال پاسخگو کردن دولت و ارائه برنامه های راهبردی حمایتی از کشاورزان هستند تا مشکلات پیش روی چرخه منابع غذایی بیش از ۸۰ میلیون ایرانی کمتر تحت تاثیر مشکلات این گونه ای قرار بگیرد.

زنگنه 
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان