آخرین اخبار

19. شهريور 1399 - 23:05   |   کد مطلب: 38820
در حالی که ترامپ وعده کرده بود به‌زودی نیروهای آمریکایی در عراق را کاهش خواهد داد امروز مکنزی رییس فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد این رقم از 5200 آمریکایی به 3000 تقلیل پیدا می‌کند.

به گزارش رودآور به نقل از العالم خبر: در حالی که ترامپ وعده کرده بود به‌زودی نیروهای آمریکایی در عراق را کاهش خواهد داد امروز مکنزی رییس فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد این رقم از 5200 آمریکایی به 3000 تقلیل پیدا می‌کند.

تحلیل:

- در شرایطی که مبتنی بر آمار بیش از 20000 آمریکایی درقالب‌های مختلف نظامی، امنیتی، اقتصادی و حتی در قالبی به‌ظاهر فرهنگی در عراق مشغول به فعالیتند مکنزی بدون اشاره به این تعداد آمریکایی حاضر در عراق وعده کرده تنها 2200 نظامی آمریکایی را ازعراق تا پایان ماه جاری خارج می‌کند. این یعنی آنکه آمریکا همچنان مصوبه پارلمان عراق مبنی برلزوم اخراج بیگانگان از این کشور را نادیده می‌گیرد و می‌کوشد ماجرا را در سایه توافق با دولت عراق و به اصطلاح دور زدن پارلمان این کشور آنچنان‌که مطلوب می‌داند اداره کند.
- این رفتار آمریکا در یک نگاه نه احترام به خواست ملت عراق که نمایشی تبلیغاتی است که صرفا برای ترامپ مصرفی داخلی دارد و بناست در انتخابات پیش رو مورد استفاده قرار گیرد. ترامپ 4سال پیش به مردم آمریکا وعده کرده بود سربازان آمریکایی رااز منطقه به خانه برگرداند!
- از واکنش گروه های عراقی بر می‌آید که این اقدام ترامپ به هیچ وجه موجبات رضایت مردم عراق را به دنبال نداشته است چنانکه برخی از فراکسیونهای پارلمانی عراق اعلام مکنزی را مردود دانسته وبی احترامی به مصوبه قانونی پارلمان عراق معرفی کرده اند.
- معطوف به مصوبه پارلمان عراق از یکسو و اداره موفق نبرد با داعش توسط حشد الشعبی از دیگر سو، اینک آمریکا هیچ بهانه ای برای استمرار حضور در عراق ندارد. ملت عراق در عمل و به‌ویژه در ماه‌های اخیرنشان داده اند که برای تامین امنیت هیچ نیازی به نیروهای آمریکایی و ائتلاف ندارند
- نکته جالب توجه در این میان سخنان فرمانده عملیات مشترک درعراق "تحسین الخفاجی" است که امروز اعلام کرده است کاهش نیروهای آمریکایی در عراق مطابق با جدول زمانی تعریف شده بین طرفین عراقی-آمریکایی است، جدولی که ظاهرا هیچ کس از مفاد آن خبر ندارد و به رویت کسی نرسیده است. نکته جالبتر کلام مکنزی است که وعده افزایش عقب نشینی های نیروهای آمریکایی از عراق را به اینده ای نامعلوم احاله کرده است. در این میان سوال مردم عراق این است که با این اقدام آمریکا تکلیف مصوبه قانونی مجلس و اصرار بسیاری از سیاسیون و اکثریت مردم استقلال طلب عراق مبنی بر خروج آمریکا و ائتلاف از عراق چه خواهد شد؟ بدیهی با انتخاب احتمالی دوباره ترامپ در آمریکا این وعده هیچ آینده روشنی ندارد و البته تصدی کرسی ریاست کاخ سفید توسط دمکراتها نیز بر میزان این ابهام خواهد افزود.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان