آخرین اخبار

8. مهر 1399 - 18:32   |   کد مطلب: 38870
نشست امروز مجلس شورای اسلامی با رأی اعتماد و حاشیه‌هایش همراه بود و در نهایت رزم حسینی وزیر شد.

 

به گزارش رودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، صحن علنی سه شنبه ۸ مهر ۹۹ با پنج دستور کار آغاز شد. هفته دفاع مقدس بهانه‌ای برای حضور سرلشگر پاسدار حسین سلامی، فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود تا با حضور پشت تریبون نطق خود را ارائه کند.

سرلشگر سلامی با نطقی محکم، تمام نمایندگان را برای شنیدن بر صندلی‌‌هایشان نشانده بود. او گفت: همه قدرت‌های بزرگ، امپراطوری‌های بی‌نظیر تاریخ حیات بشر بودند و شرکای منطقه‌ای آن‌ها همه با هم سطحی جهانی از یک ائتلاف ناشناخته و عملی را علیه کشور ایران شکل دادند.  

فرمانده کل سپاه به توانایی و ایمان ملت ایران و تأثیر انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی(ره) اشاره کرد و بیان کرد: وقتی که امام و امت صحنه جنگ را به زندگی تبدیل می‌کنند و مردان مومن، باایمان و سرشار از آرمان و باور به دشمن حمله می‌برند هیچ کس نمی‌تواند مقاومت کند. تجهیزات موجودات جامد هستند آنچه در جنگ حرکت ایجاد می‌کند ایمان، انسان مومن است و امام توانست شخصیت معنوی و روحانی و ایمانی خود را در قلوب همه مؤمنان تکثیر کند.

سرلشگر سلامی تأکید کرد: نمی‌شد آمریکا را به یکباره فرو پاشید، داستان رقابت برای فروپاشی به نقطه اوج زیبایی نزدیک شده است. البته این فرمانده کل درباره امکان جنگ نظامی هم توضیح داد.

او اظهار کرد: راه را از نظر نظامی بر دشمن بسته ایم، ظرفیت‌های غلبه بر او را در هر مقیاس از جنگ فراهم کرده‌ایم، ۴۰ سال است فضای ذهن و عالم خارج از ذهنمان بازی‌های جنگ قدرتمندی را با دشمن انجام دادیم، گاهی در مقیاس‌های کوچک اراده تاکتیکی خود را به آن‌ها تحمیل کردیم که بازتابی از اراده استراتژیک این ملت برای ایستادن در مقابل دشمن است.

[گزارش روز]

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان گفته‌هایش عبارت سازش را فریب سیاسی توصیف کرد و گفت که «نباید همیشه از سوی قدرت‌های شیطانی، این فریب سیاسی عامل سست سازی اراده ملت هاست، نباید ملت ایران در جغرافیای فریب دشمن عمل کند. محکم بایستید و خود را برای ایستادن آماده کنید، مردم ما هم آماده هستند، ما سختی‌ها را تحمل می‌کنیم، نمی‌گوییم مشکلی وجود ندارد، اما قابل حل است.»

فرمانده دلاور حمایتت می‌کنیم

نمایندگان مجلس پس از پایان یافتن سخنرانی فرمانده کل سپاه، از جای خود خارج شدند و اطراف او حلقه زدند. آنها با مشت‌های گره کرده شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «فرمانده دلاور حمایتت می‌کنیم» و «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست» سر دادند.

صحن علنی با عبور از برنامه اول، به دستور دوم و پر سروصدای رأی اعتماد رفت. علیرضا رزم حسینی به عنوان دومین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جایگاه مهمانان نشست. در حالیکه امروز هم حجت الاسلام روحانی برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود به دلیل دستور ستاد ملی کرونا حضور نداشت، جهانگیری، معاون اول او به همراه وزرای اطلاعات، آموزش و پرورش و معاون پارلمانی در جلسه حاضر شدند.

[گزارش روز]

رأی اعتماد بی «روحانی» خلاف قانون است

ابتدای مراسم رأی اعتماد و همزمان با ورود برخی مهمانان، حجت الاسلام سلیمی، نماینده محلات و عضو هیئت رئیسه مانند جلسات پیش نسبت به عملکرد رئیس جمهور اعتراض داشت؛ او این بار انتقادی تکراری را بیان کرد،  حجت الاسلام سلیمی به حضور نداشتن رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد مانند نشست معرفی مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی پیشین صمت اخطار داد. او گفت که «رئیس‌جمهور باید در جلسه رای اعتماد حضور پیدا می‌کرد و رئیس‌جمهور از عمل به قانون استنکاف کرده است، بر اساس سازوکاری که در ماده ۲۰۲ و ۲۰۴ آئین‌نامه داخلی مجلس است، رئیس‌جمهور در جلسه علنی مجلس حضور پیدا نکرده که در این مورد آئین‌نامه خلاء دارد و مشخص نکرده که ما می‌توانیم جلسه را ادامه دهیم، بنابراین برگزاری جلسه رای اعتماد بدون حضور رئیس‌جمهور به نظرم خلاف قانون است.»

توپ پر مخالفان رزم حسینی؛ از شرکت‌های سوری تا سفر به کانادا

کمیسیون صنایع و معادن با ارائه گزارش خود، برنامه صحن را به بیان مخالفان و موافقان رزم حسینی سپرد. اردشیر مطهری، نمایننده گرمسار نخستین مخالف وزیر پیشنهادی با توپ پری پشت تریبون آمد و به دو تابعیتی بودن رزم حسینی، سفر و ارتباط با کانادا، اتهام فساد و ایجاد شرکت‌های سوری اشاره کرد. 

او گفت که «برخی افراد پشت پرده انتصاب رزم‌حسینی در جایگاه وزیر صمت هستند که اگر من بخواهم آن را بیان کنم تعجب می‌کنید. این در حالی است که ملاقات‌هایی از سوی افراد فاسد کنار رزم‌حسینی با برخی مسئولان و نمایندگان مجلس که به تعداد انگشتان است صورت گرفته که جای تعجب دارد.»

مطهری افزود: آقای رزم‌حسینی شما چگونه می‌خواهید مسئولیت بگیرید در حالی که ادعا کرده‌اید که محل زندگی‌تان در کانادا بوده و حتی دو دهه در کانادا بوده‌اید و خانواده‌تان در این کشور زندگی می‌کنند؛ شما چرا به ایران آمده و دم از نظام و مردم می‌زنید؟

نماینده گرمسار با نام بردن از افراد و شرکت‌های مرتبط با رزم حسینی در زمینه صنعت و معدن بیان کرد:  رزم حسینی باید درباره اتهام فساد اقتصادی شفاف سازی کند و برخلاف دروغ‌هایی که این روز‌ها گفته، وی اوایل دهه ۸۰ با مافیای معدن کرمان شراکت داشته و مدارک آن هم موجود است. وی به همراه برادران خود شرکت‌های تو در توی معدنی را تشکیل داده است و باید در این زمینه پاسخگو باشد.

همچنین ای نماینده مخالف با صدایی بلند به پیشنهاد لیدر رزم حسینی اشاره کرد که به او برای صرف نظر از مخالفت شش بار گفت‌و‌گو کرده است.

[گزارش روز]

مخالف دیگر این وزیر پیشنهادی، محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع و معادن و سخنگوی هیئت رئیسه بود که گفت:  آقای رزم‌حسینی مهارت‌های ادراکی مدیریت را ندارند. هر آنچه از او دیدیم در حد یک مدیر میانی یا استاندار است و وی صلاحیت پذیرش وزارت صمت را ندارد.

او افزود: فعالیت‌های اقتصادی داخلی رزم‌حسینی امور مشکوکی دارد.  آقای رزم‌حسینی برای شرکت‌های صوری وام‌های چند میلیون یورویی گرفته‌ و سپس این شرکت‌های صوری را با قیمتی گزاف به یک شرکت دولتی فروخته است. وزیر پیشنهادی صمت مالک شرکت همیار ماشین بودند و از وزارت نفت مجوز واردات خواستند که با او مخالفت شد و جعل سند اتفاق افتاد.

یک شنیده و یک تکذیب

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی صمت بیان کرد: شنیده‌ام رئیس دفتر دولت بیان کرده که اگر چوب را هم به مجلس معرفی کنیم، مجبورند رأی دهند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پایان اظهار کرد: همچنین آقای رزم‌حسینی سال ۹۶ استاندار کرمان بود و اواخر اسفند همان سال ۳ هفته در وضعیت نابسامان کشور به استرالیا سفر کرد.

البته پس از این اظهار، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور با ارائه یادداشتی به هیئت رئیسه، گفته فرهنگی در مورد واعظی، رئیس دفتر دولت را تکذیب کرد.

رأی دهی براساس حجت شرعی باشد

در سوی دیگر، موافقان قرار داشتند. محمود عباس زاده مشکینی، نماینده مردم مشکین شهر در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت گفت: در خصوص آقای رزم حسینی و مطالبی که در فضای مجازی در خصوص ایشان گفته می‌شود، باید بگویم اگر این مطالب حقیقت داشته باشد نشانگر آن است که کشور دچار آنارشیسم شده است. اگر حقیقت داشته باشد دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و کمیسیون اصل نود کجا هستند؟ مگر این مطالب در خصوص من و شما در فضای مجازی گفته نمی‌شود؟ این صحبت‌ها در خصوص من هم در این فضا مطرح است.

او افزود: ما باید براساس منافع مردم و منافع کشور برای رای مثبت یا منفی خود حجت شرعی داشته باشیم.

همچنین علی اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی اظهار کرد: امروز حال تولید خوش نیست. حال تجارت، صادرات و واردات ما خوش نیست. اگر قرار است جهش تولید و امر فرمانده قوا محقق شود باید سکان وزارتخانه‌ها را به دست رزمندگان شجاع و پرورش‌یافتگان حاج قاسم سلیمانی بسپاریم.

[گزارش روز]

داستان یک فیلم دردسر ساز

عنابستانی تأکید کرد: مگر علیرضا رزم حسینی غیر از حاج قاسم سلیمانی هویت دیگری هم دارد؟ رزم حسینی غیر از حاج قاسم سلیمانی هیچ تعریفی دیگری ندارد.

او در ادامه سخنان خود کلیپی از شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی پخش کرد که مرتبط با سال ۹۵ است و حاج قاسم در مورد رزم حسینی صحبت می‌کند. حاج قاسم سلیمانی در این کلیپ از مدیریت رزم حسینی به عنوان استاندار کرمان تعریف می‌کند و آنها در کنار هم نشسته بودند.

عنابستانی در مورد کلیپ پخش شده گفت: رزم حسینی در دو استان کرمان و خراسان استانداری کرده است. هر دو استان معدنی و صنعتی هستند. همه نمایندگان این دو استان موفقیت‌شان را تأیید می‌کنند و از عملکرد ایشان رضایت کامل دارند. به شخصه سابقه استانداری دارم. به عنوان کسی که استان اداره کرده‌ام عملکرد ایشان در استان خراسان را تأیید می‌کنم.

با پخش فیلم مذکور، در حالیکه نمایندگانی در قسمت‌هایی از صحن علنی تجمع کرده بودند و با هم و یا با وزار و مسئولان دولتی گفت‌و‌گو می‌کردند، صدای اعتراض برخی نمایندگان به شدت بالا گرفت. به نظر می‌رسد آنها به پخش کلیپ اعتراض داشتند و معترض بودند که چرا در چنین جلسه‌ای، از حاج قاسم سلیمانی مایه گذاشته شده است.

با پایان نسبی التهاب، رزم حسینی پشت تریبون به ارائه برنامه‌هایش پرداخت؛ پس از این اتفاق، رزم حسینی وزیر صمت شد تا دولت بیش از این وزارت صمت را بی وزیر نگذارد.

همچنین نمایندگان با کلیات طرح دو فوریتی تأمین کالای اساسی موافقت کردند و برای بررسی بیشتر آن، جزئیات را به کمیسیون سپردند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان