آخرین اخبار

19. مهر 1399 - 13:07   |   کد مطلب: 38921
استاندار همدان گفت: یک میلیون تن از اهالی این استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند و میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این استان کمتر از میانگین کشوری است.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا؛ سید سعید شاهرخی روز شنبه در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور  ۴۲.۲ درصد و در همدان نزدیک ۴۰ درصد بوده یعنی این استان ۲.۳ درصد از میانگین کشوری کمتر است.

وی اضافه کرد: این آمار به معنای بی اعتنایی یک میلیون نفر از یک میلیون و  ۷۳۰ هزار جمعیت استان به پروتکل‌های بهداشتی است که به طور حتم تبعات سنگینی را برای این افراد و استان به همراه دارد.

استاندار همدان یکی از تبعات این موضوع را رشد افراد مبتلا، بستری و فوتی کرونا دانست و بیان کرد: دارو و واکسنی برای درمان کرونا در جهان وجود ندارد بنابراین مطمئن ترین راه پیشگیری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

شاهرخی ادامه داد: هر چند کادر بهداشت و درمان فداکارانه تلاش می‌کنند اما این ظرفیت محدود بوده و در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی از سوی یک میلیون نفر در استان و انتقال ویروس به دیگران، سیستم بهداشتی توان پاسخ را ندارد.

وی گفت: پیشگیری و مراقبت از جامعه و مردم باید با شکل گیری یک عزم جدی به یک حرکت اجتماعی تبدیل شود همچنین وقتی از منظر علمی ثابت شده استفاده از ماسک ۹۸ درصد انسان را در برابر کرونا محافظت می کند باید این موضوع را برای مردم تبیین و دسترسی به ماسک را برای آنها تسهیل کرد.

استاندار همدان تاکید کرد: باید با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی میزان ورودی به بیمارستان ها را کم کرد در غیراینصورت نمی‌توان سرویس و خدمات خوبی به بیماران ارائه کرد هر چند تاکنون خدمات خوبی ارائه شده است.

شاهرخی بیان کرد: خبرنگاران در قالب یک «پویش» می‌توانند مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمع ها و رعایت فاصله فیزیکی دعوت و ترغیب کنند تا بتوان با بهره گیری از توان و تجربه ماه های آغازین اپیدمی کرونا این ویروس را کنترل کرد.

وی تاکید کرد: شهروندان باید بدانند که نتیجه بی توجهی به توصیه های دلسوزانه ستاد کرونا و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی افزایش شمار مبتلایان به این ویروس و داغدار و سیاه پوش شدن خانواده ها است.

استاندار همدان اظهار داشت: طبق آخرین اطلاعات ارائه شده افراد دارای سنین بالا بیشترین تلفات را به علت ابتلا به کرونا داشتند که این موضوع نیز باید از طریق مسوولان اطلاع رسانی و منعکس شود.

شاهرخی از صدا و سیما مرکز همدان خواست تیزهایی درباره تاثیر حضور در تجمع ها، نشست‌های محفلی و مراسم ها در بروز و شیوع ویروس کرونا با ادبیات مختلف و متنوع تهیه و پخش کند تا مردم تبعات رعایت نکردن فاصله فیزیکی را بدانند.

وی با گلایه مندی از رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی توسط حمل و نقل عمومی افزود: با وجود افزایش کرایه ها با هدف سوار کردن سه مسافر در تاکسی اما همچنان رانندگان چهار مسافر سوار کرده و بیشتر مسافران نیز توجهی به پروتکل‌ها از جمله استفاده از ماسک ندارند.

استاندار همدان تاکید کرد: به طور حتم با جریمه و بگیر و ببند نمی توان ویروس کرونا را مهار کرد اما باید با فرهنگسازی و اقناع سازی آنها را به سمت توجه به اصول بهداشتی سوق داد که در این راستا نیازمند تشکیل اتاق فکر در ستاد اطلاع رسانی کرونا با هدف جلب مشارکت مردم هستیم.

شاهرخی تاکید کرد: در دستگاه های اجرایی و قضایی چنانچه کارمندی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرد باید رییس او پاسخگو باشد و برخورد با متخلفان باید در کمترین زمان صورت گیرد تا اثرگذار باشد.

وی اظهار داشت: با فرمانداران در زمینه ضرورت پیش بینی تدابیری برای کنترل ویروس کرونا اتمام حجت شده است و آنها ملزم شدند تا پایان هفته جاری میزان ورودی به بیمارستان ها را دست کم ۳۰ درصد کاهش دهند.

 بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  تاکنون ۴۹۲ هزار و ۳۷۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۱۰ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۸ هزار و ۹۸ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۸ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۱۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۸۷ نفر از آنها بستری شدند. 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان