آخرین اخبار

22. آبان 1399 - 7:03   |   کد مطلب: 39031
مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با بیان اینکه اجرای طرح ملی سرشاخه کاری زمینه ساز افزایش برداشت گردو در شهر طلای سبز شده است، اظهار کرد: برداشت این گوی های مغذی در سال جاری به ۲۰ هزار تن در شهرستان رسیده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ تحقیقات نشان داده که بهره گیری از علوم روز دنیا در تولید محصول با کیفیت و کمیت اثرگذار است و این مسئله را می توان به خوبی در افزایش بهره برداری از گوی سبز تویسرکان مشاهده کرد تا جایی که در سال جاری شاهد برداشت 20 هزار تن گردو در این شهرستان بودیم.
در این باره «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت‌وگو با خبرنگار رودآور؛ گفت: هرچند که در یکی دو ماه نخست سال جاری سرمازدگی به 10 درصد از باغ های گردو ضرر رساند و درختان سربه فلک کشیده این محصول را دچار سرمازدگی کرد، اما بخت همراه باغداران بود و آن کاهش دما با بارش های به هنگام تا حدودی جبران شد.
وی با بیان اینکه اجرای طرح ملی سرشاخه کاری هم زمینه ساز افزایش برداشت گردو در شهر طلای سبز شده است، اظهار کرد: برداشت این گوی های مغذی در سال جاری به ۲۰ هزار تن در تویسرکان رسیده است.
مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره به اینکه علوم روز دنیا در افزایش کیفی و کمی محصول برداشت شده از واحد سطح اثرگذار است، افزود: امیدواریم با بالا بردن کارآمدی نهالستان گردوی این شهرستان که در غرب آسیا منحصر به فرد است و همچنین تشویق و ترغیب کشاورزان به بهره گیری از طرح سرشاخه کاری درختان گردو، درختانی مقاوم به سرما و دیگر آفات پرورش دهیم.
اکبری تصریح کرد: بدین ترتیب در یک چرخه جوان سازی درختان گردو، شاخه های اصلاح شده با درختان موجود پیوند زده می شود و به تدریج این درختان در برابر سرمای دیر رس بهاره و زودرس پاییزه و حتی دیگر آفات مقاوم می شوند.
وی از پیگیری های مفتح نماینده مردم تویسرکان برای عملیاتی شدن این طرح در سال های اخیر خبر داد و گفت: این پیگیری ها به گونه ای بود که حتی در سال 97، چهار میلیارد تومان اعتبار به صورت ویژه در ردیف بودجه همان سال برای اصلاح باغ های گردوی تویسرکان و اجرای طرح سرشاخه کاری در این شهرستان اختصاص یافت.
مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان ادامه داد: گردوی شهر طلای سبز از نظر چربی طبیعی و طعم بی نظیر، از مرغوبیت بالایی برخوردار است و به دلایل بسیار دیگر عنوان جهانی شدن را به خود اختصاص داده، امیدواریم که سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد صنایع بسته بندی و تبدیلی هم به میدان بیایند تا به اقتصاد شهرستان کمک کنند.
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان