آخرین اخبار

15. آبان 1399 - 19:07   |   کد مطلب: 39041
رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه سامانه دادرسی الکترونیکی امنیت دادرسی را افزایش می دهد، گفت: با عملیاتی شدن این طرح، شاهد تسریع در دادرسی ها هستیم، ضمن آن که نه تنها صرفه جویی در هزینه و وقت می شود بلکه در روزهای کرونایی از ازدحام مراجعه کننده در دادگاه ها و دادسراها کاسته می شود.

«محمدرضا عدالتخواه» عصر امروز در حاشیه رونمایی از سامانه دادرسی الکترونیکی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: با رونمایی از این سامانه، شرایطی فراهم شده تا ارتباط دادگستری ها و دادسرا ها با زندان به شکل الکترونیک و بدون اعزام متهم انجام شود، به جزء مواردی بسیار خاص که قاضی پرونده نیاز به تحقیقات ویژه ای داشته باشد.

وی اظهار کرد: در اجرای دادرسی الکترونیکی، متهم در محلی که در خود زندان آماده شده، مستقر می شود و از آنجا به صورت مستقیم از طریق سیستم الکترونیکی با قاضی پرونده در محلی کارش ارتباط گرفته و به سوالات او پاسخ می دهد.
رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: بنابراین با عملیاتی شدن این طرح شاهد تسریع در دادرسی ها هستیم، ضمن آن که نه تنها صرفه جویی در هزینه و وقت می شود بلکه در روزهای کرونایی از ازدحام مراجعه کننده در دادگاه ها و دادسراها می کاهد.
عدالتخواه تصریح کرد: با توجه به وضعیت کرونایی و بهداشتی جامعه اگر متهم از زندان به دادگاه برای بررسی و تحقیقات پرونده منتقل نشود، به طور قطع با خطرات احتمالی شیوع کرونا بعد از بازگشت به زندان هم مواجه نشده و آلودگی را به زندان سرایت نمی کند.
وی با بیان اینکه سامانه دادرسی الکترونیکی امنیت دادرسی را افزایش می دهد، عنوان کرد: در حال حاضر این طرح در مرکز استان انجام می شود و تصمیم بر آن است در دیگر شهرستان ها هم که زندان دارند، به زودی و به تدریج عملیاتی شود.
رئیس کل دادگستری استان همدان تأکید کرد: افق دید ما دادرسی الکترونیکی برای سایر پرونده های قضایی نیز است و به جد پیگیر آن هستیم تا در آینده چنین طرحی برای خدمت رسانی به عموم مردم در تمامی پرونده های قضایی اعمال شود تا با مجهز شدن دادگاه ها و انجام تحقیقات از طریق سیستماتیک، روند رسیدگی به پرونده ها را ارتقاء ببخشیم.
عدالتخواه در ادامه به شیوه اجرایی طرح معتذرین هم پرداخت و گفت: این طرح ابتکاری دستگاه قضایی استان همدان با رویکرد فراهم ساختن زمینه صلح و ساز بین طرفین پرونده هایی است که شاکی خصوصی دارد و چند هفته ای از عملیاتی شدن آن می گذرد.
وی تصریح کرد: بدین ترتیب زمینه ای برای آن فردی که نسبت به فردی دیگر عملی مجرمانه انجام داده و از کردار خود پشیمان شده فراهم می شود، تا با میل و رغبت از شاکی خود معذرت خواهی کند.
رئیس کل دادگستری استان همدان از مختمومه شدن تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی با بهره گیری از طرح معتذرین در سطح استان خبر داد و اظهار کرد: از هم استانی ها می خواهیم که اگر کسانی به هر دلیلی مرتکب جرمی نسبت به آنان شده اند و آن مجرمان حالا دیگر پشیمان هستند و معذرت خواهی می کنند، عذرشان را بپذیرند تا فضای صلح، سازش، برادری و مودت در استان حاکم شود.
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان