آخرین اخبار

30. آبان 1399 - 18:20   |   کد مطلب: 39067
گرانی لاستیک، بازار دست دوم فروش‌ها را رونق داد؛
بازیافت لاستیک، فعالیتی که مغفول مانده!
چند سالی است که در زمینه بازیافت لاستیک فعالیتی صورت نمی‌گیرد و عملاً این صنعت به فراموشی سپرده شده است

به گزارش رودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها قیمت بسیاری از اقلام روند صعودی گرفته و گرانی‌ها به صنعت لاستیک هم رسیده است. افزایش چشمگیر قیمت لاستیک باعث شده که بسیاری از افراد به بازار فروش لاستیک دست دوم پناه ببرند و از این رو این بازار رونق زیادی نسبت به قبل گرفته است. 

طبق مشاهدات میدانی، لاستیک فروشان در جنوب شهر تهران اقدام به تعمیر لاستیک‌های دست دوم می‌کنند و اگر لاستیکی قابلیت بازیافت نداشته باشد، آن‌ها را انبار کرده و با قیمتی مطلوب به کارخانجات تولید مواد مصنوعی می‌فروشند. منظور از تعمیر لاستیک‌های دست دوم، این است که اگر لاستیکی قابلیت تعمیر داشته باشد، روکشی روی آن کشیده و با درج آج روی آن، این کالا را می‌فروشند. 

به گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور لاستیک‌های فرسوده باید تجزیه و تبدیل به کالای دیگری شوند که در ایران رسیدگی به کالاهای فرسوده از خودرو گرفته تا دیگر محصولات مورد استفاده در آن، به فراموشی سپرده شده است.

به گفته این مقام مسئول لاستیک‌ها از مواد پلیمری تشکیل شده‌اند که تجزیه آن‌ها در طبیعت حدود ۲۰۰ سال به طول می‌انجامد. بازیافت لاستیک‌های مستعمل و فرسوده علاوه بر حفاظت از محیط زیست، باعث ایجاد اشتغال، درآمدزایی و تولید مواد اولیه در کشور می‌شود.

مشکلی که اکنون در حوزه صنعت لاستیک وجود دارد، گرانی لاستیک، فراموشی بازیافت آن و رونق گرفتن لاستیک دست دوم و مشکلات پی در پی آن است. 

احمد مولایی یکی از فروشندگان لاستیک  در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به  افزایش خرید و فروش لاستیک‌های دست دوم در بازار، گفت:  این روزها لاستیک در بازار به شدت گران شده و این گرانی گویا تمامی ندارد. نه تنها لاستیک نو بلکه لاستیک دست دوم هم بسیار گران شده است و مثل همه کالا‌های دیگر اگر لاستیک دست دوم موجود باشد، روی هوا آن را می‌زنند.

او با تاکید بر اینکه گرانی‌های اخیر باعث افزایش خرید و فروش لاستیک دست دوم شده است، گفت: این روزها با گرانی لاستیک، هر کسی که لاستیکش پنچر می‌شود، دنبال لاستیک دست دوم است. لاستیک نو قیمتش بالاست، دیگر هیچ کسی آن را نمی‌خرد.

به گفته این فروشنده قیمت لاستیک در بازار دست دوم، طیف گسترده‌ای دارد. قیمت یک حلقه لاستیک دست دوم مناسب برای پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵، از ۶۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد.

او بیان کرد: لاستیک خودرو‌های خارجی نیز قیمت دو برابری دارند و میلیونی هستند؛ به طور مثال قیمت یک حلقه لاستیک مناسب برای خودروی آفرود دست دوم، ۱۲ میلیون تومان است.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایرسواری!

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایرسواری، گفت: از ۲۸ آبان ۵۰ درصد به قیمت لاستیک اضافه شد، چرا که مواد اولیه بسیار گران شده است. این افزایش در حالی رخ داده که قیمت مواد اولیه از اول سال تاکنون ۱۰۰ درصد گران شده است.  

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک بیان کرد: نخ تایر از اول سال که ۱۲۰ هزار تومان بود به ۲۲۰ هزار تمان رسیده، کائوچو مصنوعی تولید پتروشیمی ۱۰ هزار تومان بوده که اکنون به ۴۰ هزار تومان رسیده است. روغن فرآیندی تایر تنها از شهریور تاکنون ۳۰ درصد افزایش یافته است. زمانی که مواد اولیه گران شود قطعا قیمت کالای نهایی هم باید گران شود.

تنها با بیان اینکه نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر نرخ کالا دارد، گفت: نه تنها قیمت مواد داخلی بلکه قیمت مواد خارجی هم گران شده است، چرا که ارز تاثیرات مستقیمی بر محصولات داخلی دارد. اکنون نرخ ارز ۲۷ هزار تومان است، این در حالی است که اوایل سال حدود ۲۰ هزار تومان بود و همین امر تاثیر مستقیم بر قیمت‌ها دارد.  

او تشریح کرد: تولیدکننده موادی را که می‌آورد، با کمک نیرو‌های داخلی آن را تبدیل به کالای نهایی می‌کند و می‌فروشد. آمارها نشان می‌دهد که  تورم به میزان مشخصی افزایش یافته که همین میزان تورم بر قیمت تمام کالا‌ها تاثیر مستقیمی دارد، در حال حاضر قیمت بسیاری از کالا‌ها ۵۰ درصد گران شده است.  

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک با تاکید بر اینکه کمبودی در حوزه لاستیک وجود ندارد، بیان کرد: امسال ۳۰ درصد افزایش تولید لاستیک داشته‌ایم و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. این افزایش قیمت مربوط به تایر سواری است و سایر تایر‌ها افزایش قیمت نداشته است.  

به گفته تنها، افزایش ۵۰ درصدی تایر دولتی نسبت به قیمت تایر در بازار آزاد ناچیز است و قیمت آن‌ها در بازار افزایش بیشتری داشته است.

بازیافت لاستیک راهی در ارتقا این صنعت مغفول مانده!

سید امیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص بازیافت لاستیک، گفت: چند سالی است که در زمینه اسقاط خودرو و بازیافت آن فعالیتی صورت نمی‌گیرد و عملاً این صنعت به فراموشی سپرده شده است و متاسفانه طی سه سال گذشته هیچ برنامه‌ای در خصوص خروج خودرو‌های فرسوده اجرایی نشده است، هر چند هر از گاهی مصوباتی صادر می‌شوند، اما در نهایت خروجی ندارند.

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور تشریح کرد: اگر مراکز اسقاط فعال نباشند، تولید لاستیک بازیافتی و گنداله لاستیک فرسوده هم نخواهیم داشت. زمانی که مراکز اسقاط فعالیت داشتند، بحث فروش گنداله لاستیک فرسوده و پودر لاستیک رونق داشت و کارخانه‌های لاستیک از این مواد اولیه و بازیافتی استفاده می‌کردند.

احمدی تشریح کرد: با توجه به اینکه سه سال و نیم است که مراکز اسقاط در رکود به سر می‌برند، به همین روال یکی از تامین کننده‌های بخش لاستیک از چرخه خارج شده است.  

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور تشریح کرد:  مراکز اسقاط و بازیافت نقش مهم و زیادی در جمع آوری لاستیک و مشتقات آن دارند و به همین دلیل جمع آوری لاستیک هم با مشکلاتی رو‌به‌رو شده است. با توجه به اینکه سه سال و نیم است که بحث اسقاط صورت نمی‌گیرد، بحث بازیافت لاستیک هم صورت نمی‌گیرد و لاستیک‌های بازیافتی دپو و جمع آوری نمی‌شوند.  

احمدی ادامه داد: به دلیل حجم اندک لاستیک، و به صرفه نبودن بازیافت و تبدیل آن، برخی این لاستیک‌ها را زیر خاک دفن می‌کنند که در نتیجه باعث آسیب‌های جدی به محیط زیست می‌شوند، لاستیک از زباله‌های حجیم محسوب می‌شود که فرآیند دفن را با مشکل مواجه می‌کند و به دلیل وجود خلل و فضای باز بین لاستیک‏‌ها، زمینه مناسب برای رشد حشرات موذی فراهم می‌شود که به دنبال آن خطر شیوع بیماری‏‌های واگیردار افزایش می‌‏یابد.

به گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور، از لاستیک‌های بازیافتی می‌توان در تولید بسیاری از محصولات مانند انواع کائوچو، بلوکه‌های سیمانی، آسفالت، گازوئیل و چمن‌های مصنوعی و تایل و کف پوش و تشک‌های باشگاهی و پارکی و پیست دو میدانی و ساخت قطعات آبخیزداری و انواع رزین و غیره استفاده کرد.

حال با توجه به اینکه این صنعت می‎تواند کمک زیادی به حفظ محیط زیست کند، انتظار می‌رود مسئولان بیش از پیش به این صنعت توجه کنند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان