آخرین اخبار

2. آذر 1399 - 16:47   |   کد مطلب: 39076
شب گذشته وزیر اقتصاد به جداسازی بازار سرمایه از بازی‌های سیاسی در کشور اشاره کرد.

به گزارش رودآور به نقل از اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به صحبت های شب گذشته دژپسند وزیر اقتصاد  در برنامه نگاه یک در باره  عدم تحلیل بازار سرمایه با مسائل سیاسی و افزایش عرضه ها در بورس،  امروز  باچند کاشناس مربوطه به گفت و گو نشستیم؛

بورس دماسنج اقتصاد کشور

 مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، درباره صحبت‌های دژپسند وزیر اقتصاد در رابطه با جدایی سیاست از بورس اظهار کرد: باید گفت که این امر تا حدودی امکان پذیر نیست به علت آنکه کل شاخص بورس دماسنج اقتصاد به حساب می‌آید، به طوری که به هر اتفاقی اعم از اقتصادی یا سیاسی واکنش نشان می‌دهد، به همین منظور می‌توان به توافق نامه برجام اشاره کرد به گونه‌ای که اگر اتفاق بیافتد یا نیافتد تاثیرات خود را بر بازار سرمایه می‌گذارد.

سیاسیون دست از تحلیل های تکنیکال بردارند

او افزود: می‌شود صحبت وزیر اقتصاد را از این جهت بیان کرد که افراد سیاسی در امور بازار سرمایه دخالت نکنند، به علت آنکه بورس یک بازار حرفه‌ای است و ابزار‌های خاص خودش را دارد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: سیاسیون بهتر از به جای آنکه تحلیل تکنیکال کنند، بهتر است در رابطه با مشکلات بازار اعم از دستوری نبودن قیمت سهام‌های در بازار سرمایه و سایر موارد صحبت کنند.

صفاری در رابطه با آنکه دیروز وقتی عرضه افزایش یافت در برابرش بازار منفی شد، بیان کرد: اغلب سهام داران در بازار سرمایه ما به شاخص بازدهی توجه می‌کنند در حالی که  در بازار‌های جهانی سرمایه گذارنشان به میزان نقد شوندگی توجه می‌کنند.

بی توجهی به عمق بازار سرمایه عامل اصلی دستکاری قیمت‌ها 

او افزود: اکنون به دلیل آنکه حساسیت مردم به سمت روند شاخص رفته سبب آن شده تا عمق بازار کاهش یابد نکته حائز اهمیت آن است که وقتی عمق کم شود به همان نسبت دستکاری در قیمت سهام‌ها افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: سهامداران اکنون باید کمک کنند تا از طریق افزایش سهام شناور عمق بازار را زیاد کنند قطع به یقین اگر این اتفاق صورت بگیرد شاهد بهبود بازار سرمایه خواهیم بود.

بیشتر بخوانید

نحوه خرید املاک از بورس کالا مشخص شد+ فیلم

دیدگاه های سیاسی عامل برهم ریختگی بازار سرمایه

محمد علی احمدزاده اصل کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با صحبت‌های وزیر اقتصاد در برنامه "نگاه یک" اظهار کرد: اکنون دیدگاه‌های سیاسی متعدد سبب برهم ریختن بازار سرمایه شده اگر سازمان بورس بیاید و برخی از دیدگاه‌های تبعی، ضمنی یا سیاسی را که علیه مدیران و ارکان بازار است کنترل کند قطع به یقین بازهم شاهد بازگشت آرامش به بدنه بازار هستیم.

او افزود: اگر فضای سیاسی را از بازار دور کنیم و اجازه دهیم که بازار با توجه به ابزار‌هایی که دارد راه خودش برود شاخص دوباره روند رو به رشد را به خود گرفت، همان طور که شاهد بودیم طی چند روز گذشته بازار بی آنکه از تصمیمات مسئولان پیروی کند مثبت شد.

این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: سازمان بورس باید بیاید و از ابزار‌های نظارتی که در دست دارد به نحو احسن استفاده کند قطع به یقین اگر این اتفاق رخ دهد می‌تواند به آینده بازار سرمایه امیدوار بود.

احمدزاده اصل گفت: وقتی ۱۵۷ مدیر از شرکت‌های مختلف در بورس به قهر دچار می‌شوند باید بلافاصله برای آن‌ها جایگزین انتخاب شود به علت آنکه اگر این امر رخ ندهد حتما بازار با افت مواجه می‌شود.

اُفت دیروز بازار سرمایه ربطی به عرضه ها ندارد

او در رابطه با برابری عرضه و تقاضا در بازار سرمایه گفت: با اینکه پس از عرضه‌های متعدد دیروز شاهد اُفت بودیم، اما باید توجه داشت که این امر به طور کامل در بازار طبیعی است و باید بگذاریم که بازار روند خودش را پیش بگیرد، اگر هم چندروز پیش شاهد آن بودیم که بازار رشد کرد به دلیل بازگشت اعتماد مردم به بازار بود

در انتها باید گفت که جدایی سیاست از بازار سرمایه امر نشدنی است به علت آنکه سیاست و اقتصاد همانند قطعات دومینو می مانند به همین دلیل به جای آنکه قطعات را از یک دیگر جدا کنیم آن را مدیریت کنیم.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان