آخرین اخبار

2. آذر 1399 - 12:49   |   کد مطلب: 39077
سخنگوی وزارت خارجه گفت: آینده روابط ایران و آمریکا ساده‌ نیست، زیرا این کشور جنایت‌های متعددی را علیه ایران انجام داده است.

به گزارش رودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، با تبریک ولادت امام حسن عسگری (ع) و هفته بسیج گفت: بسیج میراث بزرگ بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران است، بسیجیان کار‌های بزرگی انجام داده و همواره در حال خدمت به مردم عزیزمان هستند. بسیج میراث امام خمینی (ره) است و امیدواریم این شجره طبیه به حیات خود ادامه دهد.

وی با اشاره به تحولات سیاست خارجی در هفته گذشته افزود: ۲۷ آبان پیرو اقدامات سیاسی، مخرب و ضد حقوق‌بشری کانادا در همراهی با تروریسم اقتصادی آمریکا و جریان‌های ضد انقلاب، سفیر ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا را احضار کردیم. دولت کانادا باید به تعهدات خود پایبند باشد و از استاندارد‌های دوگانه در گفتار و عمل دست بردارد؛ زمینه‌های همکاری زیادی میان دو کشور وجود دارد. با این حال رویکرد دولت کانادا در این سال‌ها مخرب بوده است.

خطیب‌زاده در ادامه به گفت‌وگوی ظریف با وزیر امور خارجه انگلیس اشاره کرد و گفت: وزیر امور خارجه دو کشور در خصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. همچنین در روز‌های گذشته برخی از سفرا، رونوشت استوارنامه‌هایشان را به آقای ظریف تقدیم کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال درباره اطلاعیه وزارت خارجه آلمان که درباره سفر به ایران هشدار داده و اعلام کرده در گذشته بار‌ها و اغلب بدون دلیل افراد دارای دو تابعیت ایرانی_ آلمانی در سفر به ایران دستگیر شده اند، گفت: تمامی اتباع ایران از مصونیت‌ها و حقوق و مسئولیت‌های یکسانی برخوردار هستند، اینکه دولت آلمان که خودش در برخی گروگانگیری افراد ایرانی نقش داشته و افراد ایرانی و شخصیت‌های ایرانی را به بهانه‌های بسیار واهی در فرودگاه‌های این کشور دستگیر کرده، نمی‌تواند این گونه ادعا‌ها را درباره ایران داشته باشد.

وی ادامه داد: به رغم تمامی تعهدات این کشور، دولتی که نقض معاهدات دیپلماتیک داشته، دولت آلمان است و آن‌ها نقش مؤثری در دستگیری دیپلمات ایرانی خلاف تمامی معاهدات بین‌المللی داشتند و یک رویه بسیار غلط را بنیان گذاشته اند، من فکر می‌کنم افرادی در داخل دولت آلمان هستند که تذکرات لازم را به آن‌ها دهند. به برخی دیگری که جز تخریب روابط میان کشور‌ها کاری نمی‌کنند می‌گوییم لازم نیست کشوری در اروپا به فکر اتباع ما باشند و بهتر است به مسئولیت‌های خودشان توجه کنند.

خطیب زاده ادامه داد: چندین میلیون ایرانی سالانه از کشور‌هایی که مقیم هستند به ایران سفر کرده و از ایران بر می‌گردند و هیچ مشکلی هم وجود ندارد؛ البته همه ایرانیان در مقابل قانون مسئول هستند و اشک تمساح برخی از این دولت‌های اروپایی که در بسیاری از نقض حقوق بشر‌ها دست دارند و شریک آن‌ها هستند، برای ما قابل پذیرش نیست.

وی درباره همکاری‌های دفاعی ایران با ونزوئلا اظهار کرد: سیاست ایران، صادرات سلاح نبوده و نیست، البته با انقضا محدودیت‌های تسلیحاتی این حق را داریم و از آن استفاده خواهیم کرد، اما استفاده ما از آن مسئولانه است. چنانچه نیاز‌های کشور‌ها بر اساس حقوق بین‌الملل و قانون ایران باشد، این همکاری قابل انجام است. ایران نسبت به کشور‌ها مسئولانه اقدام می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حمایت عربستان از قرار گرفتن انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: این موضوع جای تعجب ندارد، عربستان چندین سال است که مردم بیگناه یمن را می‌کشد و این کشور را در حالت قحطی سراسری قرار داده است. صد‌ها گزارش مستقل بین‌المللی گزارش داده که عربستان با موشک خوشه‌ای یمن را بمباران کرده است.

وی ادامه  داد: عربستان، یمن را محاصره کرده و از هر تلاشی برای حل بحران یمن نه تنها استقبال نمی‌کند بلکه سنگ‌اندازی کرده و پست‌ترین فشار‌ها را انجام می‌دهد. تنها را خروج از بحران یمن به رسمیت شناختن خواست ملت این کشور و گفت‌وگو‌های یمنی – یمنی و اجازه دادن به فرایند‌های بین‌المللی است تا این بحران را به سمت درست هدایت کند. ایران با افتخار در کنار مردم یمن ایستاده است.

خطیب زاده درباره شروط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام در زمان ریاست‌جمهوری بایدن گفت: در خصوص بازگشت آمریکا به برجام و مباحثی که در این باره مطرح می‌شود، تا دولتی مستقر نشود، نمی‌توان اظهارنظر کرد. رفتار دولت آمریکا برای ما مهم است و نه اظهارات آن‌ها و ما با هوشیاری تمامی تحولات را پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آقای ظریف در مصاحبه اخیرشان مواضع ایران را اعلام کرده اند، فشار حداکثری به شکست حداکثری برای آمریکا رسیده و هرکس به کاخ سفید برسد، باید به حقوق ملت ایران احترام بگذارد.

بیشتر بخوانید

اصابت یک موشک به محوطه سفارت ایران در کابل/ همه پرسنل در سلامتند

خطیب‌زاده درباره اصابت موشک به سفارت ایران در شهر کابل پایتخت افغانستان گفت: نگران همسایه عزیز خود هستیم. ما همسایه‌ای زخم‌خورده از تروریسم، جنگ و تجاوز آمریکا و کشتار مردم بی‌گناه، ولی پرغرور داریم. اتفاق دیروز و حملات راکتی به مناطق مختلف کابل بود و سفارت ایران هم مورد اصابت قرار گرفت که در گوشه‌ای از حیاط سفارت مورد اصابت راکت قرار گرفت.

وی افزود: خوشبختانه خسارت جدی برای افراد حاضر در سفارت ایران رخ نداده است. در همان لحظات اول با سفارت و وزارت خارجه افغانستان در ارتباط بودیم. مسئولیت این ماجرا را به عهده کسانی می‌دانیم که برخلاف ملت افغانستان بر خواست‌های نا حق خود پافشاری می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مسیر توسعه افغانستان از مسیر گفت‌وگو‌های بین الافغانی می‌گذرد که جمهوری اسلامی ایران همواره از آن حمایت کرده و همه گروه‌ها و جریان‌ها باید به آن پایبند باشند.

سفر مایک پمپئو به منطقه به منظور برخی ماهیگیری‌ها برای آینده است

خطیب‌زاده درباره سفر پمپئو به منطقه و اظهارات ضد ایرانی او گفت: وزیر امور خارجه آمریکا که دوران مسئولیتش در حال تمام شدن است، به نظر می‌رسد سفرهایش بیشتر از آنکه پیگیری سیاست دولت آمریکا باشد، برای برخی ماهیگیری‌های سیاسی در آینده باشد. فرصتی را برخی کشور‌ها بعد از دوران ترامپ احساس می‌کردند، این پنجره فرصت نیست بلکه پنجره‌ای برای تمامی مضایقی که این کشور‌ها با بی‌آبرویی برای خود ایجاد کردند، است. سه، چهار کشور بدنام و منزوی که در میان مردم خود هم منزوی هستند، بعید است بتوانند از این نمد برای خود کلاهی درست کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: متأسفانه برخی از حکام کشور‌های منطقه تمامی آبروی خود را در سبد کسانی گذاشت که مردم آمریکا هم حکم به اخراجشان دادند، این کشور‌ها هر چه زودتر به همکاری منطقه‌ای بازگردند، بهتر است.

خطیب زاده تصریح کرد: سفر وزیر امور خارجه رژیم آمریکا به مناطق اشغالی دردناک است، اگر خیانت برخی حکام کشور‌های عربی نبود، امروز وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی نمی‌رفت و قطعنامه‌های سازمان ملل را زیر پا نمی‌گذاشت و سرکشانه هر اقدام ضد بشری رژیم صهیونیستی را سفید نمایی نمی‌کرد.

وی تاکید کرد: بی‌شرمی رژیم فعلی کاخ سفید و خیانت برخی حکام منطقه دو روی یک سکه است و کسانی که این فضا را ایجاد کردند باید پاسخگو باشند. اظهارات و سفر وزیر خارجه آمریکا محکوم است و آرمان فلسطین، آرمان مقدسی است که همه باید به آن پایبند باشند.

خطیب زاده تصریح کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران امری حاکمیتی است و این سیاست بر اساس منافع ملی کشور تنظیم و اعلام می‌شود؛ آینده روابط ایران و آمریکا ساده‌ نیست، زیرا آمریکا در طول ۴۰ سال گذشته جنایت‌های متعدد و مکرری را علیه ایران انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه لیست این جنایت‌ها کوچک نمی‌شود و ما آن را فراموش نمی‌کنیم، اظهار کرد: رژیم فعلی آمریکا بهتر از هر کس دیگری می‌داند که دیگر نمی‌تواند به سیاست شکست خورده خود علیه ایران ادامه دهد. ما قبلا نیز گفته ایم که ایالات متحده آمریکا اگر می‌خواهد مسیر غلط خود را اصلاح کند چاره‌ای ندارد که به تعهدات خود به عنوان عضوی از جامعه ملل و به این روند بازگردد؛ ما لیست جنایت‌های آمریکا را فراموش نمی‌کنیم و مطالبات ما از آمریکا در این زمینه سر جای خودش است.

مشکلات رفع پول‌های بلوکه شده توسط کره جنوبی مرتفع نشده است

وی درباره طلب ایران از کره جنوبی گفت: مشکلات مرتفع نشده و مذاکرات در جریان است. برخی پیشرفت‌ها بوده، اما باید به نتیجه برسد. متأسفانه همچنان برخی سنگ‌اندازی و عدم همراهی‌ها نسبت به تعهدات کره جنوبی وجود دارد، البته بانک مرکزی و ایران از دولت کره دعوت می‌کنند که به این فرآیند سرعت دهند، اما سرعت و روند این مهم چندان رضایت بخش نیست.

خطیب‌زاده درباره ادعای اخیر رئیس جمهور آذربایجان مبنی بر اینکه ایران مانع ارسال سلاح روسیه به ارمنستان شد، بیان کرد: سیاست ایران اصولی متداوم است و به همین دلیل در درگیری اخیر و هیچ درگیری دیگری، بی‌تفاوت نیستیم. سعی می‌کنیم از روش‌های صلح‌آمیز این بحران‌ها حل شود.

وی تاکید کرد: به هیچ طرفی اجازه ندادیم به انتقال سلاح دست بزند، این فقط مربوط به یک طرف نیست بلکه مربوط به همه طرف‌ها است؛ منطقه ما بیش از این تحمل بحران و جنگ را ندارد و با توجه به آتش بس، باید همه طرف‌ها وارد مذاکرات فراگیر شوند تا این بحران سه دهه‌ای در چارچوب حقوق بین‌المللی که ایران در طرح خود به آن اشاره کرده است، حل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه ظریف چه زمانی به باکو و مسکو می‌رود گفت: با توجه به اینکه در دولت ارمنستان در سطح وزارت خارجه تغییراتی وجود داشت، قرار بود سفر آقای ظریف به مسکو و باکو انجام شود، ولی با توجه به اعلامیه هیأت دولت درباره بودجه، این سفر به تعویق افتاد.

خطیب زاده گفت: محوریت اصلی سفر ظریف به باکو و مسکو بحران قره‌باغ است، البته با هر کدام از این کشور‌ها موضوعات دوجانبه و چندجانبه مهمی داریم. روابط ایران و روسیه، راهبردی است و روابط با باکو، روابط رو به گسترشی است. ما در یک نقطه تاریخی قرار داریم که روابط دو کشور را ارتقاء ببخشیم. سیاست ایران حسن همسایگی و تلاش برای به صفر رساندن مشکلات منطقه‌ای برای کشور‌های منطقه است؛ جمهوری اسلامی ایران سعی کرده است روابط متوازن و شناخته شده با همه همسایگان داشته باشیم، هرچند برخی از کشور‌ها به دلیل اشتراکات فرهنگی از اهمیت بیشتری برای ما برخوردار هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تلاش امارات و بحرین برای قرار دادن حزب الله در فهرست گروه‌های تروریستی اظهار کرد: حکام این کشور‌ها بسیار حقیرانه در حال تلاش‌هایی هستند که دل صهیونیست‌ها را به دست بیاورند.

خطیب زاده با بیان اینکه حزب الله یک جریان بومی و اصیل لبنانی در لبنان است و هیچ کشوری نمی‌تواند بخشی از جامعه لبنان را تحریم کند ادامه داد: حاکمان این کشور‌ها بدانند هر چقدر در دامان صهیونیست‌ها بیفتند، مردم آن کشور‌ها بهتر می‌دانند چه کسانی در عزت مسلمانان و جهان عرب می‌کوشد و چه کسی به خواری مسلمانان و جامعه عرب نشسته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: به اقدامات ارباب آنها کسی اهمیتی نداده است، چه برسد به این‌ها که خارج از تمامی رویه‌ها در حال سبقت گیری از هم هستند که اثبات کنند با رژیم صهیونیستی دوست هستند. این دوران گذراست و آن‌ها هر چه زودتر این مسیر اشتباه را تصحیح کنند بهتر است و مطمئناً جامعه اسلامی و منطقه آغوش خود را به روی آن‌ها باز خواهد کرد؛ حزب الله بوده و هست و خواهد بود. چرا که حزب الله یک جریان بومی، واقعی و اصیل لبنانی در داخل لبنان است که جز به اعتلا و عزت مردم لبنان نمی‌اندیشد.

وی درباره آخرین وضعیت سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: در سفر ظریف به چین، این گفت‌وگو‌ها ادامه می‌یابد، این توافق، نقشه راه است و طبیعی است دو کشور ملاحظات جدی داشته باشند. به محض اینکه دو طرف به متن مورد توافق برسد اطلاع‌رسانی خواهد شد با جدیتی که در طرف چینی و خودمان سراغ داریم امیدوارم به زودی به نقاط جدی در این باره برسیم.

خطیب زاده درباره ادعای ترور نفر دوم القاعده در ایران بیان کرد: گزارش‌های منتشره در برخی رسانه‌های خاص تنها گزارش‌های ساختگی برای فرار مسئولیت از سوی کشور‌هایی است که القاعده را تشکیل داده و امروز آن را تقویت می‌کند. مشخص است ایران برای مقابله با این گروه‌های تکفیری چقدر هزینه داده است، ایران اکنون هم در حال مبارزه با آن‌هاست. این وصله بیشتر به آمریکا و بانیان و حامیان القاعده می‌چسبد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره تعامل با اروپا در خصوص برجام با توجه به سخنان وزیر خارجه آلمان درباره لزوم وارد کردن مسائل دیگر به توافق هسته‌ای نیز گفت: اینکه نیت برخی طرف‌های برجامی چه باشد به خودشان برمی‌گردد، موضع ما کاملاً روشن است. مهمترین اقدامی که آلمان و سه کشور متعهد اروپایی باید انجام دهند، اجرای کامل و بدون شرط برجام است.

اگر کسی در حضور مستشاری ایران در سوریه خللی ایجاد کند، پاسخ کوبندهای می‌گیرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و اخباری مبنی بر شهادت پنج عضو سپاه قدس در این حمله، اظهار کرد: من خبر شهادت سربازان و سپاهیان ایران در سوریه را نشنیدم و نمی‌توان آن را تائید کرد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی می‌داند فصل بزن درویی خیلی وقته تمام شده است بنابراین خیلی محتاطانه حرکت می‌کند و طبیعی است که خوی تجاوزکارانه این رژیم قابل درمان نیست و تنها راه آن هم مقاومت صد درصدی در تمام جبهه‌هایی است که رژیم اشغالگر قدس دست به ناآرام کردن آنها زده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: حضور در ایران مستشاری است و اگر کسی بخواهد در این حضور مستشاری خللی ایجاد کند پاسخ کوبنده‌ای می‌گیرد، کمااینکه در گذشته هم پاسخ‌های کوبنده‌ای گرفتند و به لانه‌های خود فرار کردند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی ترکیه در خصوص سفر رئیس جمهور آذربایجان به مرز ایران و واکنش وزارت امور خارجه، گفت: من اولین بار این شایعه را در آناتولی دیدم و خبرگزاری آناتولی باید بگوید که این شایعه را از کدام منبع منتشر کرده است. طبیعی است که رئیس جمهور آذربایجان مانند هرکدام از اتباع آذربایجان محترم هستند و از دوستان نزدیک ما هستند و اینگونه سوالات جهت دار و شایعه پراکنی‌ها نه جایی دارد و نه کسی خریدار آن است.

وی افزود: من نمی‌دانم این را شما از کجا می‌گویید که یکی از اعضای نیرو‌های مسلح ایران از این رویداد عکس گرفته است، مگر شما در داخل نیرو‌های مسلح بودید؟ متأسفم که این شایعات را می‌سازید. دست بردارید چراکه کار خوبی نیست، روابط ترکیه مبتنی بر احترام متقابل با ایران و آذربایجان بوده است و اجازه بدهید که این مسیر ادامه پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه آیا ارتباطی میان حمله رژیم صهیونیستی به سوریه و حمله راکتی به سفارت ایران در کابل وجود دارد؟ گفت: اصل گزارش حمله رژیم صهیونیستی یک گزارش مخدوش است و شما خلاقانه شرق عالم را به غرب عامل وصل می‌کنید. حادثه در افغانستان حمله به سفارت ایران نبوده است، زیرا بسیاری از مناطقی که در کابل مورد حمله قرار گرفته است، خسارت‌هایی داشتند و سفارت ایران هم از قدیم در یکی از بهترین محله‌های کابل بوده و متأسفانه برخی از این اقدامات صورت گرفته است و در چارچوب روابط ایران و افغانستان در حال پیگیری است.

خطیب‌زاده افزود: برخی گمانه زنی‌های رسانه‌ای در این ایام فقدان یا فقر خبر تبدیل به خبرسازی شده است. جمهوری اسلامی ایران در مورد امنیت ملی خود به هیچ وجه، هیچگاه و در هیچ برهه‌ای اهل مصالحه با کسی نبوده است. اساساً برای ما مهم نیست که چه کسی امروز در کاخ سفید است و فردا چه کسی خواهد بود. برای ما منافع مسلم این ملت و ایران مهم است، این امنیت و منافع در هر نقطه‌ای و توسط هرکسی مخدوش شود یا مورد تعرض قرار گیرد پاسخ کوبنده خواهد گرفت. این‌ها گمانه زنی‌هایی است که نه تائید و نه تکذیب می‌شود و ارزش پیگیری بیشتر را هم ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکراتی درخصوص برجام با اروپا داشته ایم و آیا قرار است آقای ظریف سفری به اروپا داشته باشد؟ گفت: اینکه نیت طرف‌های برجام چه باشد به خودشان برمی‌گردد، ولی موضوع ما کاملا روشن است که مهمترین اقدامی که آلمان و سه کشور متعهد اروپایی باید انجام دهند، اجرای کامل و بدون شرط برجام برگردند. بیش از دو سال است که اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی ناقض برجام بودند و بهتر است اول برادری خود را ثابت کنند و به اجرای کامل برجام برگردند.

خطیب‌زاده افزود: طبیعی است که برجام مذاکره و تمام شده است؛ البته ما با کشور‌های اروپایی روابط بسیار منظم و دیپلماتیکی داریم و هیچگاه نیاز به پیام رسانی‌های رسانه‌ای نبوده و نیست؛ ما درچارچوب برجام و از طریق سفارتخانه‌های ایران مواضع خود را به روشنی گفته ایم. اظهارات، خارج از این چارچوب ارزشی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی براینکه آیا ایران می‌تواند ماجرای ترور سردار سلیمانی را در روابط آینده خود با آمریکا لحاظ نکند و حتی آن را فراموش کند؟ گفت: سیاست خارجی کشور جناحی نیست و ما سیاست خارجی این جناح و آن جناح نداریم، ما سیاست خارجی جمهوری اسلامی را داریم. مثل همه کشور‌های با سابقه صدا‌های مختلفی در کشور است و شکوه و زیابایی جامعه ایران همین چند صدایی بودن آن است، اما در عین حال شکوه و زیبایی سیاست خارجی ایران تک صدایی بودن آن است. این دسته بندی‌ها دقیق نیست البته برداشت‌هایی است که می‌تواند مبتنی بر یکسری واقعیت‌ها باشد.

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان