آخرین اخبار

16. آذر 1399 - 20:16   |   کد مطلب: 39144
پس از سفر کم سابقه سفیر آمریکا در یمن به المهره، یک کشتی بریتانیایی نیز در ساحل این استان شرقی یمن مورد هجوم قرارگرفته است.

به گزارش رودآور به نقل از العالم؛ تحلیل:- درحالی که رزمندگان انصارالله روز به روز بر پیروزی های خود در مارب می افزایند و به فتح این شهر نزدیک تر می شوند سفیر امریکا در یمن در حرکتی کم سابقه راهی المهره شد و برخی اخبار حکایت از آن دارد که در این سفر مذاکراتی در خصوص تاسیس پایگاهی نظامی از سوی آمریکا در این استان هم مرز با عمان صورت پذیرفته است. این درحالی است که پس از مارب چشم امید هادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن به نیروها و هواداران پراکنده اش در دو استان "حضرموت" و "المهره" است. حضور سفیر امریکا در المهره در واقع هم گونه ای اعلام حمایت از بقایای حزب اصلاح در این منطقه است و هم نوعی اطمینان دادن مبنی براینکه حتی پس از انتقال قدرت در آمریکا این کشور همچنان از سعودی و هادی در یمن حمایت خواهد کرد.

- تنها چند روز پس از سفر کریستوفر به المهره در ساحل این استان یک کشتی انگلیسی مورد هجوم قرارمی گیرد و در حالی که مسئولان بریتانیایی از مسببین حمله اظهار بی اطلاعی می کنند رسانه های سعودی می کوشند تا این ماجرا را حاصل حملات انصارالله به این کشتی معرفی کنند. این در حالی است که چند روز پیش سخنگوی ائتلاف در یمن مدعی کشف تعدادی مین دریایی ساخت ایران! شد و تاکید کرد این مین ها توسط انصارالله در دریا کارگزاری شده و امنیت دریانوردی جهانی را تهدید می کنند! تاملی در این اخبار و ادعاها این فرضیه را دور از ذهن نشان نمی دهد که حمله به کشتی انگلیسی منشائی سعودی داشته باشد و با هدف تروریست معرفی کردن انصارالله جهت حصول گونه ای اجماع جهانی علیه این جماعت صورت پذیرفته باشد.

- بدیهی است در صورتی که سعودی موفق شود این فرضیه هدفمند را به جامعه جهانی حقنه کند آنگاه می تواند امیدوار باشد که تصمیم آمریکا در قراردان انصارالله در لیست تروریسم را به مقصد تحقق نزدیک تر کرده است.

- درگیر کردن امریکا و انگلیس در ماجرای یمن و در قالبی ویژه تر از گذشته می تواند چند فایده اساسی برای سعودی ها داشته باشد اول منحرف کردن فکر و توان انصارالله از تمرکز بر فتح مارب. دوم مساعدت هادی در تجمیع نیروهای اصلاحی پراکنده و تضعیف شده اصلاح در سطح یمن سوم ایجاد تخفیف در درگیری های شدت یافته میان مجلس انتقالی و نیروهای وفادار به هادی درجنوب یمن و بالاخره همسو کردن اروپا در حمایت از اقدام امریکا در قراردادن نام انصارالله در لیست تروریسم.

- در کنار همه این مسائل برخی اخبار و گزارش ها حکایت از حمله احتمالی نیروهای هادی به شهر عدن تحت کنترل نیروهای جنوبی دارد این درحالی است که به فرض صحت این اخبار کورسوی امید عربستان به تحقق اهداف مشترکش با امارات در یمن به یاس مطلق تبدیل خواهد شد و در سایه تحقق چنین امری این ضرب المثل تاریخی مجددا تصدیق می شود که: من لم یود به الزمن یودبه الیمن. (کسی که حتی روزگار هم او را ادب نکرده باشد یمنی ها او را ادب خواهند کرد)

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان