آخرین اخبار

29. آذر 1399 - 0:19   |   کد مطلب: 39199
انتظار می رود کسر بودجه عربستان تا پایان سال جاری به 79 میلیارد دلار برسد یعنی 29 میلیارد دلار بیشتر از مبلغ پیش بینی شده در اوایل سال جاری. این در حالی است که ملک سلمان بودجه 2021 را در حالی تأیید کرده است که پیش بینی می شود این کشور برای هفتمین سال پیاپی با توجه به عدم دسترسی به منابع درآمد غیر نفتی با کسری بودجه بالغ بر 37.6 میلیارد دلار رو به رو شود.

به گزارش رودآور به نقل از العالم - کشکول، بنا بر آمار و ارقام ذخایر ارزی عربستان در حال اتمام است و انتظار می رود که حجم ذخایر ارزی این کشور از 92 میلیارد دلار در سال 2020 به 76.6 میلیارد دلار در سال آینده برسد. در حالی که این کشور به شدت با کسری بودجه دست به گریبان است، بن سلمان می کوشد با نادیده گرفتن این حقیقت، و شکست طرح چشم انداز 2030 و انزوای ریاض در جامعه جهانی ناشی از اقدامات خودسرانه و رفتارهای قلدرانه و کارنامه سیاه این کشور به دلیل پرونده های سنگین حقوق بشری همچون ترور خاشقچی و حمله به یمن، خود را در پس ارقام و اعداد خیالی پنهان کند.

بن سلمان در جذب سرمایه شکست خورد؛ سرمایه گزاران، سرمایه گزاری در اقتصاد رو به زوال عربستان را ریسک بزرگ می دانند. تجربه فروش سهام آرامکو در بورس ثابت کرد که این نگرانی ها به جا هستند. به رغم ادعاهای وی درباره بالا رفتن ده درصدی درآمد در سال آینده در مقایسه با سال جاری، اما رساندن کسری بودجه از 79 میلیارد دلار به 37.6 میلیارد معجزه ای است که ممکن است هیچگاه رخ ندهد.

بن سلمان در کنفرانس گروه بیست هم نتوانست سرمایه گزار جذب کند و شرکت کنندگان از چند ماه قبل شروع به تحریم این کنفرانس کرده و در نهایت، کار به کنفرانس مجازی ناچیزی منتهی شد که هیچ دستاوردی برای عربستان نداشت. کما این که با توافق (اوپک+ ) و سقوط ارزش نفت خام بعید به نظر می رسد که این کشور بتواند کسری بودجه خود را جبران کند. عربستان ادعا می کند که رشد منفی اقتصادش حداکثر 3.7درصد است در حالی که صندوق بین المللی پول این آمار را بیشتر 5.4 درصد ذکر کرده است.

پادشاه عربستان اعلام کرده است که این کشور هزینه ها را در بودجه 2021 کاهش داده است در حالی که نهادهای نظامی این کشور بیشترین سهم را از بودجه سال آینده دارند. سهم این نهادها از بودجه سال آینده 46.7 میلیارد دلار از مجموع 264 میلیارد دلار برابر با 18 درصد از کل بودجه است.علاوه بر همه اینها، این کشور همچنان باید گاو شیرده آمریکا باقی بماند در حالی که برای مردم خودش، گاوی سترون است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان