آخرین اخبار

14. دى 1399 - 12:32   |   کد مطلب: 39281
رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه در ۸۰ روز گذشته ۴۳۹ پرونده با استفاده از راهکارهای ارائه شده از سوی کمیته معتذرین و مصلحین ختم به مصالحه شد، گفت: در مجموع نتیجه این سازش ها شاهد گذشت شاکیان از ۳ میلیارد و ۹۴۵ میلیارد تومان نسبت به طرف دعوی بودیم.

به گزارش رودآور، محمدرضا عدالتخواه، صبح امروز در نشست با فرمانده نیروی انتظامی استان همدان درخصوص کمیته معتذرین به عنوان یکی از کمیته های معین ستاد تالیف قلوب، گفت: این کمیته برنامه موظفی قوه قضاییه نیست، اما طرحی مبتکرانه برای ارائه راهکارهای لازم در راستای ختم به صلح و سازش شدن دعاوی و کاهش پرونده های ورودی به حوزه های قضایی و کلانتری ها است.
وی اظهار کرد: کمیته معتذرین به دنبال آن است حتی اگر پرونده ختم به سازش نشود، با زمینه سازی برای اظهار ندامت و پشیمانی متهم و ایجاد تحولی درونی، شرایط را برای بازگشت او به اجتماع فراهم سازد و بی تردید آثار مثبتی در جامعه به وجود می آورد.
رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه سازماندهی صحیح آمار و ارقام در این طرح مهم است، افزود: در ۸۰ روز گذشته ۹۱۵ نفر در طرح معتذرین در سطح استان ثبت نام کردند و از این تعداد ۴۳۹ پرونده به کمیته مصلحین ارجاع که در نهایت به جلب رضایت شاکیان پرونده خصوصی در خصوص جرائم قابل گذشت منجر شد.
عدالتخواه تصریح کرد: در حدود ۷۰ درصد پرونده های ورودی به قسمت های مختلف دستگاه قضایی را می توان با زمینه سازی برای معذرت خواهی متهم، ختم به سازش کرد و از اثرات مثبت آن در ایجاد مهربانی در جامعه و کاهش ورودی به زندان هم بهره برد.
وی در ادامه با اعلام اینکه در ۸۰ روز گذشته ۴۳۹ پرونده با استفاده از راهکارهای ارائه شده از سوی کمیته معتذرین و مصلحین ختم به مصالحه شد، عنوان کرد: در مجموع نتیجه این سازش ها شاهد گذشت شاکیان از ۳ میلیارد و ۹۴۵ میلیارد تومان بودیم.
رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: همچنین با توجه به مصالحه در تعداد پرونده های یاد شده بیش از دو میلیارد تومان جزای نقدی در حق دولت نیز پرداخت نشد و متهمان نیز ۴ هزار و ۸۳۵ ماه حبس متحمل نشدند.
عدالتخواه با بیان اینکه در حال حاضر کمیته های معتذرین در سه سطح زندان، حوزه های قضایی و ضابطین در دست اجراست، ابراز امیدواری کرد با همکاری تنگاتنگ بین نیروی انتظامی و دستگاه قضایی شاهد تحقق اهداف اصلی ستاد تالیف قلوب و کمیته های معین آن، برای رسیدن به جامعه ای هرچه سالم تر باشیم.
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان