آخرین اخبار

22. دى 1399 - 11:30   |   کد مطلب: 39320
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: ۲۰ تا ۳۰ پرونده آثار نامنقول تاریخی در انتظار ثبت ملی است.

به گزارش رودآور؛ سیده مریم مختاری موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان در خصوص حفظ و نگهداری درب‌های خانه‌های قدیمی اظهار کرد: اگر درب‌ها خیلی ارزشمند باشد، کارشناسان آثار منقول آن را از نظر صحت و سلامت بررسی می‌کنند که قابل نگهداری باشد.

وی با بیان اینکه اگر درب‌ها زمانی که از بنا جدا شدند دچار آسیب زیادی شوند، فاقد ارزش تشخیص داده می‌شود و لزومی بر نگهداری آنها نیست گفت: اکثریت درب‌های قدیمی چوبی هستند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: در حال حاضر دو درب در مخزن موزه داریم ولی قابلیت نمایش ندارند هرچند دوره‌ای در موزه هگمتانه قرار گرفتند ولی در حال حاضر نمایشی ندارند.

وی اضافه کرد: هر اثر یا تزئیناتی که مرتبط با یک اثر باشد در جایگاه خود ارزشمند است مثلا در، گچبری، پنجره و... در یک بنا اگر در صحت کامل باشد می‌تواند در موزه قرار گیرد اما این درب‌ها و پنجره‌ها در روی دیوار و بنا دارای ارزش هستند.

موسوی با بیان اینکه امسال در بخش آثار نامنقول ثبت‌های خوبی داشتیم افزود: این آثار نامنقول هم در تعدد و هم کیفیت آثار ارزشمندی است که برخی ثبت شده و برخی در آستانه ثبت هستند.

وی با اشاره به اینکه در بخش نامنقول پرونده‌هایی که به مرکز ارسال شده یا آماده ارسال است ۲۰ تا ۳۰ پرونده است که شهرستان‌ها نیز آثار زیادی دارند خاطرنشان کرد: پنج رویداد و مراسم استان که ارزش ثبتی ناملموس را دارند به مرکز معرفی شده است که بعد از تایید معرفی می‌شوند‌.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان