آخرین اخبار

28. دى 1399 - 7:41   |   کد مطلب: 39347
حضرت زهرا (س) تنها معصومی است که جانش را برای معصوم دیگر داد تا بهترین الگو برای دفاع از حریم ولایت باشد.

به گزارش رودآور؛ حجت الاسلام و المسلمین احمد بصیر کارشناس و پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ضرورت وجود الگو و معیار در هر جامعه‌ای گفت: یکی از ضروریات بسیار مهم و غیر قابل انکار برای جامعه انسانی با هر مرام و مسلکی و بر پایه هر اعتقادی این حقیقت جاری است که برای رسیدن به هر مقام و رشدی نیازمند به الگو هستند؛ زیرا نیاز به الگو در ذات آدمی نهفته است و هر کدام مکاتب بشری الگویی را برای رشد مطرح کرده اند حتی برخی در آن‌ها اشخاصی مثل ارسطو و افلاطون را مبنای کار خود قرار داده‌اند و آنان سخنانی در مورد انسان کامل یا به عبارتی الگوی کامل بیان کرده‌اند.

حضرت زهرا (س) با چه راهکار‌هایی از حریم ولایت دفاع کردند؟

وی افزود: بر همین اساس خداوند بالاترین و کاملترین الگو را خلاصه در نبی اکرم (ص) می‌کند و در آیه ۲۱ سوره احزاب می‌فرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»؛ یقیناً برای شما در [روش و رفتار]پیامبر خدا الگوی نیکویی است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد:، اما نکته بسیار مهمی که در اینجا مطرح می شود، این مطلب است که چرا وجود مقدس امام عصر (عج) بعد از گذشت بیش از ۱۳ قرن با اینکه خداوند در قرآن رسول خدا (ص) را الگو مطرح می‌کند ایشان مادر گرانقدر خود را الگو معرفی می‌کنند به علاوه اینکه اگر قرار باشد بین معصومین (ع) کسی الگو باشد اولی و برتر از پیامبر اکرم (ص) نیست که خداوند متعال نیز او را مطرح کرده است.

حجت الاسلام بصیری تصریح کرد: همچنین علاوه بر مطلب فوق در مقام بهره گیری از الگو مدت زمانی که دیگر اهل بیت(ع) در قید حیات مادی هستند، بیشتر از حضرت زهرا (س) می‌توانند از خود سیره و روش ارائه دهند تا بانویی که ۱۸ بهار از خدا بیشتر عمر نگرفته که در این مدت کوتاه زندگی سیره و سنت‌هایی به ثبت رسیده از ایشان را به حداقل می‌رساند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا امام عصر (عج) حضرت زهرا (س) را به عنوان الگو معرفی کردند، گفت: از آنجا که ما می‌دانیم سخن معصوم بر پایه حکمت است این سخن مطرح است که چرا حضرت زهرا به عنوان الگو مطرح می‌گردد؟ و اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم که حضرت زهرا (س) جامع نقش‌های متفاوتی است که هیچ کدام از معصومین ما دارای آن نقش‌ها نبودند.

این پژوهشگر دینی توضیح داد: به آن بانو «ام ابیها» گفته می‌شود یعنی مادر پدر؛ زیرا وقتی که به پیامبر اکرم (ص) در مکه اهانت می‌شود و بر سر او شکمبه گوسفند می‌ریزند، در آن هنگام پیامبر (ص) سر بلند می‌کند و دست‌های کوچکی صورتش را نوازش می‌کند و ثمره قلبش زهرای مرضیه را می‌بیند. از این اتفاقات به کرار صورت می‌پذیرد تا کار به جایی کشیده می‌شود که او «ام ابیها» می‌شود و مانند یک مادر که از فرزند حمایت می‌کند تمام قد از پدرش؛ رسول خدا (ص) حمایت می‌کند و آنجایی که نمی‌تواند با اشک هایش مشایعت و حمایت می‌کند.

حجت الاسلام بصیری به وجه تمایز حضرت زهرا (س) با دیگر اهل بیت (ع) پرداخت و گفت:، اما وجه مهمی که حضرت زهرا با دیگر اهل بیت (ع) دارد که پیامبر (ص)، امیرالمومنین (ع) و دیگر اهل بیت (ع) آن را ندارند این است که تنها معصومی است که در دفاع از امام و، ولی اش به شهادت می‌رسد. امام زمان (عج) می‌خواهد جهت را در تاریخ مشخص کند که محور همه چیز ولایت است و مادر ما تنها معصومی است از میان چهارده معصوم که در دفاع از این حقیقت که اصل نبوت است یعنی ولایت به شهادت می‌رسد.

وی در پایان گفت: در نظام آفرینش انسان بدون الگو نمی‌تواند حرکت کند و هنگامی که ما این را به عنوان مصداق به جامعه عرضه می‌کنیم بحث تربیت و مدیریت محیط خانواده باید مورد عنایت قرار بگیرد و این جا است که می‌بینیم حضرت زهرا (س) در چند بُعد تربیتی زیباترین الگو چه برای گذشتگان و چه امروزی‌ها است به عنوان مثال هنگامی که اباعبدالله (ع) گریه می‌کند و حضرت زهرا (س) مشغول آسیاب گندم هستند، سلمان وارد می‌شود و اجازه می‌خواهد تا حسین (ع) را آرام کند در اینجا حضرت زهرا (س) با یک بیان نقش بی بدیل مادر را در رشد کودک بیان می‌کند که اگر بنا به کمک باشد بهترین کمک را به فرزند را مادر می‌کند و در اینجا نقش مادر را برای تربیت و به آرامش رساندن فرزند مطرح می‌کند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان