آخرین اخبار

11. بهمن 1399 - 22:05   |   کد مطلب: 39408
خبر: رییس جمهور فرانسه در اظهارنظری عجیب روز جمعه اعلام کرد در مذاکرات هسته ای ایران برخی شرکای منطقه‌ای قدرت‌های جهانی، از جمله عربستان سعودی، نیز مشارکت خواهند داشت!

به گزارش رودآور با نقل از العالم؛ تحلیل: در حالی که در واکنش به تحریم‌های آمریکا از یکسو و بی‌عملی اروپاییان از دیگر سو تقریبا اثری از مقوله‌ای به‌نام توافق هسته ای باقی نمانده است این اظهار نظر مکرون بسیار تعجب انگیز است. از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نه تنها هیچ مذاکره جدیدی در کار نخواهد بود بلکه چنانچه توافق برجام بخواهد مجدداً محل اثر قرار گیرد بایستی اولاً تحریم‌های آمریکایی علیه ایران لغو شود و ثانیاً فکر مذاکره مجدد در خصوص قرارداد پیشین را طرف غربی ازسر بیرون کند.
- در حالی که طبق قانون اقدام راهبردی ایران فرآیند غنی سازی 20 درصد کلید خورده و با قدرت و طبق زمانبندی خاص خود به پیش می‌رود و در شرایطی که مقرر شده چنانکه وضع بر همین منوال از سوی طرف غربی باقی بماند خرورج ایران از پروتکل الحاقی طی هفته های اخیر عملیاتی شود، این اظهارنظر ماکرون به‌نظر بیش از هر چیز نوعی دلجویی از عربستانی باشد که در شرایط ترک کاخ سفید از سوی ترامپ کاملا بی پناه و مستاصل شده است.
- در نگاهی دیگر به‌نظر می‌رسد ماکرون با این بیانات درصدد است تا پروژه حضور مجدد و البته موثر فرانسه در منطقه را تکمیل کند. این پروژه چندی پیش با اعلام ورود فرانسه به مساله لبنان و عراق کلید خورد و اینک با اعلام حمایت‌های خاص از سعودی وارد فاز تکمیلی شده است.
- در این شرایط نگاه فرانسه به سعودی نگاهی ملاطفت آمیز و البته معطوف به کسب درآمد از خاندان سلمانی است. این نگاه دقیقاً همان نگاه ترامپ به این خانواده به عنوان "گاوی شیرده برای غرب" است با این تفاوت که ترامپ ضمن تحقیر خاندان سلمان ایشان را می‌دوشید و اینک فرانسه می‌کوشد تا با استفاده از ادبیاتی که اعتماد به نفس آل سعود را بالا ببرد هدف استثمار این کشور بویژه در امر فروش تسلیحات به سعودی را تعقیب و عملیاتی کند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان