آخرین اخبار

6. اسفند 1399 - 20:55   |   کد مطلب: 39531
خبر: سفر وزیر خارجه دولت مستعفی هادی به ابوظبی و دوحه در کنار تشدید سفرهای گریفیث به سعودی حکایت از پذیرش این واقعیت از سوی سعودی دارد که راه انصارالله درفتح مارب بی بازگشت است.

به گزارش رودآور به نقل از العالم؛ تحلیل:- اینکه وزیر خارجه هادی به قطر سفر می‌کند یعنی آنکه ریاض برای نجات مارب از سقوط، هر راهکاری را مورد آزمایش قرار می‌دهد و در تامین این هدف استفاده از هر وسیله ای را مجاز می‌داند.

- اینکه وزیر خارجه هادی ابتدا به امارات و سپس به قطر سفر می‌کند بدلیل آن است تا ابتدا رضایت امارات را در خصوص این سفر جلب کند و به امارات اطمینان دهد که این سفر به معنای دشمنی با امارات نیست.
- سیل بی پناهانی که این روزها گروه گروه، مارب را ترک می‌کنند و از آن خارج می‌شوند نشان می‌دهد اوضاع اداره این شهر از کنترل خارج شده است مبتنی بر یک آمار بین المللی حوالی 8000 ماربی این شهر را طی روزهای اخیر ترک کرده اند.
- گریفیث که بلافاصله پس از دیدار اخیرش از ایران به ریاض رفته بود دیروز هم مجددا راهی ریاض شد و با وزرای هادی گفتگو کرد او همچنین امروز با خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع سعودی ووزیر خارجه این کشور دیدار کرد.درشرایطی که کاربر هادی و سعودی در جلوگیری از سقوط مارب بسیار سخت شده است این نماینده سازمان ملل می‌کوشد تا با یافتن راهی میانه انصارالله را ازفتح مارب باز دارد هر چند تا اینجای کار همچنان پیشنهادهای جانبدارانه او محل اثر واقع نشده است.
- چندین ماه است انصارالله از پذیرش گریفیث و دیدار با او پرهیز می‌کند و می‌گوید وی در آزادسازی حضور کشتی ها در بنادر یمن و همچنین فعال سازی مجدد فرودگاه صنعا وفای به عهد نکرده است. برخی سفر اخیر او به ایران را گونه ای دیدار و مذاکره نیابتی میان او و انصار الله یمن معرفی کرده اند هرچند هیچ مقام رسمی ایرانی این مساله را تایید نکرده است.
- اگر چه همواره فاصله و شکافی معنادار میان هادی و وابستگان امارات (جنوبی‌های موسوم به مجلس انتقالی) وجود داشته و اغلب هرکدام از دو گروه دیگری را دشمن می‌دانسته است اما در شرایط جدید بنظر می‌رسد نیروهای وابسته به امارات که پیش از این در تعقیب هدفی مشترک علیه انصارالله هم می‌جنگیدند طی هفته های اخیر حملات خود علیه انصارالله را تخفیف داده اند. جنوبی‌ها یکی از دلایل این مساله را عدم دریافت دستمزد از امارات و عقب افتادگی حقوقشان معرفی می‌کنند.
- در چنین شرایطی هادی و سعودی برای مغلوبه کردن جنگ و نجات مارب از سقوط، دست به دامان داعش و القاعده شده‌اند اما اینکه سه گانه اخوانی، داعشی و القاعده کجا بتوانند با یکدیگر نقطه مشترکی پیدا کنند محل بحث فراوان است. در این شرایط هادی و عربستان نه دغدغه ایدئولوژی دارند و نه همچون گذشته به تحقق آروزی تشکیل دولتی یکپارچه دریمن فکرکنند تنها وتنها دلنگرانی این دو سقوط مارب است والبته سقوط مارب میتواند تیر خلاصی باشد برهمه رویاهای کودکانه بن سلمان والبته ارزویی که درپیری به سرهادی زده واو را به جوانی کردن تشویق کرده است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان