آخرین اخبار

25. اسفند 1399 - 21:08   |   کد مطلب: 39620
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که خلاء قانونی پیش روی عرصه تولید و صادرات وجود ندارد و از آنجایی که فعالان این عرصه گرفتار در گرداب کاغذبازی های اداری، حضور دلالان و رانت بازان شده اند، ضروری است تا دولت برای رفع موانع موجود احساس مسئولیت کنند که متاسفانه در این زمینه آن جرات و جسارت لازم را ندارد و ضعیف عمل می کند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ رهبر معظم انقلاب سال جاری را با عنوان سال "جهش تولید" نامگذاری و مسیر جهش را هم تبیین کردند.بی تردید یکی از راه های اصولی و پایه ای توسعه تولید، فراهم ساختن شرایطی برای پایداری این مقوله است، یکی از این شرایط رفتن به سمت قوی شدن صادرات می تواند باشد، با این وجود آنچنان که باید و شاید در حوزه صادرات آنانی که باید وارد کارزار شوند، نشده اند و تولیدکنندگان هر روز از وجود مشکلی جدید پیش روی خود حرف ها به میان می آورند.
بالا و پایین شدن مداوم نرخ ارز، عدم مناسب بودن زیرساخت های استوار حمل و نقل، حضور بخش‌های دولتی در بازار و اقتصاد، مسائل مالیاتی و عدم وجود مشوق های مختلف در این حوزه، دست تولیدکنندگان در توسعه صادرات غیرنفتی را به نوعی در پوست گردو گذاشته است.
*چالش های پیش روی صادرات؛ برنامه ریزی هدفمند و مستمر نداریم
چالش های پیش روی صادرات یکی و دو تا نیست و اما مشخص نیست که چرا برای رفع این چالش ها همتی که باید از سوی متولیان امر دیده نمی شود.
از سویی دیگر در زمینه صادرات برنامه ریزی هدفمند، علمی و مستمر را هم شاهد نیستیم، تا جایی که نقص در داشتن یک صادرات معقول در معیشت مردم اثرگذار بوده است.
در خصوص اینکه آیا در عرصه صادرات خلاء قانونی وجود دارد که به واسطه آن موانعی بر سر راه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد شده یا خیر، بسیاری از کارشناسان و نمایندگان سخنان متعددی عنوان کرده اند.
*انتظارات در حوزه صادرات محقق نشده
در این زمینه «علیرضا شهبازی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: در عرصه صادرات غیرنفتی هرچند که به نسبت شاید بتوان بگوییم خوب بودیم، اما آن توقع و انتظاری که در این زمینه داشتیم تاکنون محقق نشده و شاهد نبودیم.
وی اظهار کرد: تحریم ها بر روی صادرات تا حدودی اثرگذار بوده، اما مشکلات پیش روی فعالان این حوزه به طور عمده در داخل کشور است و تولیدکنندگان ما برای صادرات محصولاتشان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.
 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در اینجا می طلب هم مجلسی ها و هم دولتی ها در حمایت از صادرکنندگان بیش از پیش به میدان بیایند.

شهبازی عنوان کرد: باید بدانیم که مشکلات پیش روی صادرات را می توان با بهره گیری از تفکر جهش تولید به شیوه ای صحیح حل و خلاء های موجود را پر کنیم، چرا که افزایش صادرات بر روی اقتصاد کشور اثرات مثبت می گذارد.
وی تصریح کرد: در نتیجه یک صادرات خوب سبب بهبود وضعیت اقتصادی در سطح کلان می شود و در نهایت انتظار می رود معیشت مردم با توجه به امر صادرات غیرنفتی بهتر شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ابراز امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۰ هم دولت و هم مجلس برای رفع چالش های پیش روی تولیدکننده و صادر کننده برنامه ریزی بهتری ارائه دهند.
* قوانین لازم برای توسعه صادرات وجود دارد/دولت اراده و جسارتی برای حل مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان ندارد
 شهبازی ادامه داد: اگر با دقت به مشکلات فعالان حوزه اقتصادی نگاهی بیاندازیم، متوجه می شویم که خلاء قانونی در این بخش نداریم، بلکه حتی بسیاری از مشکلات و مسائل در کشور گاه گاهی به ازدیاد و تعدد قوانین باز می گردد.
وی با بیان اینکه در خصوص صادرات قوانین مناسبی وجود دارد، گفت: مشکل اصلی عدم اهتمام دولت و مسئولان دستگاه های اجرایی برای رفع موانع موجود بر سر راه تولیدگنندگان است، موانعی که بخش عمده آن به مسائل و چالش های بالا و پایین شدن نرخ ارز و کاغذبازی های اداری باز می گردد.
*تولیدکنندگان گرفتار در گرداب کاغذبازی های اداری
 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین اظهار کرد: متأسفانه کاغذبازی های اداری یکی از مشکلاتی است که همیشه داشتیم و همچنان هم داریم، این مشکل به طور خاص به ضعف عملکردی مدیران اجرایی بازمی گردد.
شهبازی تصریح کرد: همان گونه که گفتیم در این بخش خلاء قانونی وجود ندارد و نیازی به مصوب شدن قوانین جدیدی هم نیست، تنها باید دولتی ها در اجرای قوانین موجود اهتمام بیشتری داشته باشند.
*دولت برای رفع موانع موجود در صادرات احساس مسئولیت کند/پای لنگ ضعف مدیران اجرایی در عرصه صادرات
وی عنوان کرد: معتقدم دولت باید با تلاش و احساس مسئولیت بیشتر و به ویژه با تشخیص موانع موجود، راهکاری هایی بنیادین و اصول برای رفع مشکلات تولید و صادرات طرح ریزی کند و ارائه دهد، اما در واقعیت امر این گونه نیست.
 شهبازی افزود: زمانی که پای درد و دل های تولیدکنندگان می نشینیم متوجه می شویم که آنان در گیر و دار مشکلاتی از جمله مسائل بیمه، مالیات و سرمایه در گردش گرفتار شده اند.
وی بیان کرد: آنان به جای آن که آن زمان طلایی را برای تولید صرف کنند و دغدغه یشان تنها تولید باشند، بالاجبار از این اداره به آن اداره کاغذبازی ها را دنبال می کنند و برای اینکه مدیر اجرایی به آن تولیدکننده وقت ملاقاتی بدهد باید ساعت ها و شاید روزها معطل شوند و در آخر هم اگر موفق به دیدار شوند باز مشکلی دیگر پیش رویشان ایجاد می شود، تا جایی که عطایش را به لقایش می بخشند و برخی از تولید حتی شده فاصله می گیرند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: این همان ضعف مدیران اجرایی است که بر روند تولید از ابتدا تا انتها به ویژه در حوزه صادرات اثرات منفی می گذارد.
شهبازی افزود: در این باره باید خود دولت به میدان بیاید و با برنامه ریزی مدون و مستمر با نظر کارشناسان خبره چنین مشکلاتی را برطرف سازد، اما این کارها انجام نمی دهد و به نظر اراده ای هم برای حل این گونه مشکلات ندارد.
*وجود دلالان و رانت بازان پای دیگر مشکلات صادرکنندگان
وی ادامه داد: از طرفی نمی توان از نقش دلالان، واسطه گرها و رانت بازان که سایه شوم خود را بر سر صادرات گسترده اند هم غافل ماند، واسطه گری و دلالی در عرصه صادرات به تولیدکنندگان حقیقی ضربه های بیشماری وارد کرده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در کنار واسطه گران متخلف رانت بازی هم در این حوزه مشکلاتی بسیار پیش روی آورده است، تا جایی که درآمدهای هنگفت و بادآورده را اینان به اصطلاح به جیب می زنند و آن تولیدکننده چه در عرصه کشاورزی و چه در عرصه صنعتی سودی را که باید به دست نمی آورد و بالعکس شاید بسیار اتفاق افتاده که متضرر نیز شده اند.
وی مطرح کرد: بنده به عنوان کسی که سال ها کار اجرایی کردم معتقد هستم مدیران اجرایی بسیار بسیار بهتر از حال حاضری که کار می کنند می توانند کشور را اداره کنند و بسیاری از موانع و مشکلات را که ریشه آن در داخل کشور است برطرف سازند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: مدیران اجرایی هم اختیارش را دارند و هم قوانینی در این زمینه ها موجود است، در اینجا تنها داشتن احساس مسئولیت، جرأت و جسارت نیاز است تا بیانید پای کار و عمل کنند و متأسفانه چنین همتی را از سوی مدیران اجرایی شاهد نیستیم.
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان