آخرین اخبار

30. اسفند 1399 - 13:19   |   کد مطلب: 39650
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه قوانین دست و پا گیر در صدور مجوزها، تعطیلی تعاونی ها، بالا بودن نرخ سودهای بانکی و عملکرد ضعیف ستاد تسهیل و رفع موانع، ناکارآمدی دولت را نشان داد؛ گفت: رفتن به سمت انتخاب دولتی حزب اللهی، جوان و کارآمد در حوزه اقتصادی و احیاء تعاونی ها می تواند راهکاری برای پشتیبانی و مانع زدایی از سر راه واحدهای تولید باشد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ رهبر معظم انقلاب به مانند هر ساله آغاز سال نو را با شعاری اساسی و اصولی نامگذاری فرمودند و بدین ترتیب مسیر و سیاست های کلی را با محوریت توجه به تولید داخل روشن و شعار سال 1400 را «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» اعلام کردند.
در این باره «حجت الاسلام احمدحسین فلاحی» سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با گرامیداشت اعیاد شعبانیه و تبریک نوروز به ملت عزیز ایران، گفت: بسیاری شعار سال گذشته را که به نام جهش تولید بود به نظر متوجه نشدند که باید چگونه انجام شود و شعار سال جاری می تواند در ادامه تشریح فعالانه شعار سال گذشته باشد که مدبرانه اط سوی رهبر انقلاب تعیین شده است.
* قوانین دست و پا گیر دستگاه های اجرایی برای صدور مجوزها مانعی برای تولید
وی با بیان اینکه که هر سرمایه گذاری در بحث تولید وارد می شود موانعی پیش رویش وجود دارد، اظهار کرد: قوانین دست و پا گیری که رهبر انقلاب هم بر آن اذعان دارند، می تواند یکی از این موانع تولید باشد که بخش قابل توجهی از آن به اقدامات نامناسب مسئولان دستگاه های اجرایی در مسئله صدور مجوزها برای ایجاد کسب و کار بازمی گردد.
*دستگاه های اجرایی سرمایه گذار را در مسیر اخذ مجوز خسته می کنند
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: قرار بر آن بود دولت پنجره واحدی راه اندازی کند تا یک کارآفرین و سرمایه گذار بتواند در کمترین زمان، مجوزهای لازم برای واحد تولیدی خود را به منظور ایجاد اشتغال و افزایش تولید پایدار اخذ کند، ولی این گونه نشد و با شواهد موجود آنقدر سرمایه گذار را در این مسیر خسته کردند که عطایش را به لقایش بخشیدند و کارآفرینی را رها و به سمت خرید ملک و مواردی دیگر رفتند.
*عملکرد ضعیف ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مشهود است
حجت الاسلام فلاحی با اشاره به اینکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خوب عمل نکرده، تصریح کرد: در این مدت آن پنجره واحدی که قرار بود موانع و مشکلات پیش روی سرمایه گذار را برطرف و حل بکند به درستی عمل نکرده است و ما هر روز شاهد فرار سرمایه گذاران از بخش تولید و یا تعطیلی واحدهای تولیدی هستیم.
*سودهای بانکی واحدهای تولیدی را تعطیل و آنان را به زمین می زند
وی مسئله بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی را یکی دیگر موانع موجود بر سر راه واحدهای تولیدی دانست  و گفت: کمتری کارخانه، شرکت یا واحد تولیدی تأسیس شده ای داریم که بانک آنان را زمین نزده باشند، بدان معنا که مشکلات اصلی این واحدهای تولیدی بانک ها ایجاد کرده اند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: البته نمی گوییم که بانک ها حقوقشان را دریافت نکنند و تسهیلات داده شده خود را بازپس نگیرند، اما سودهای کلانی که از سرمایه گذار دریافت می کنند قابل توجیه نیست.
حجت الاسلام فلاحی گفت: در استان همدان شاهد تعطیلی چندین واحد تولیدی به دلیل همین سودهای بانکی بودیم، از جمله آن که سرمایه گذاری که پنج میلیارد تسهیلاتش به 9 میلیارد تومان و کارآفرین دیگری که تسهیلاتش با نرخ سود از 10 میلیارد تومان به 15 تا 20 میلیارد تومان رسیده و به جای تولید تنها صاحب بدهی های کلان به بانک ها شده اند.
*احیاء تعاونی ها راهکاری برای پشتیبانی و مانع زدایی از سر راه واحدهای تولیدی
وی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصادی در کشور باید سه مقوله دولتی، خصوصی و تعاونی ها در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرند، تصریح کرد: یک از راهکارهای اساسی و مشخص و البته پیشنهاد با برای جهش در تولید، پشتیبانی و مانع زدایی از واحدهای تولیدی احیاء بخش تعاونی است.
*دولت روحانی در بخش تعاونی تعطیل بوده 
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ابراز تأسف از اینکه در دولت فعلی بخش تعاونی تعطیل شده است، عنوان کرد: تعاونی ها از مواردی هستند که می توانند با ایجاد فرصت زمینه افزایش تولید و اشتغال را فراهم سازند، که دولت با بی تدبیری خودش متأسفانه نتوانست مدیریتی در این بخش داشته باشد.
* سوءمدیریت دولت، سرمایه و اعتماد مردم را در بورس بر باد داد

حجت الاسلام فلاحی این گونه عملکرد ضعیف و تقریباً هیچ دولت در بخش تعاونی ها را نشان ناکارآمدی دولت و به ویژه تیم اقتصادیش اعلام کرد و گفت: گاهی بخشی از این ضعف ها به نظر تعمدی است! همچنان که در موضوع بورس شاهد بودیم، در حالی که بورس می توانست بهترین فرصت برای ایجاد تولید و توسعه در کشور باشد با سوء مدیریت دولت، سرمایه مردم جذب در بورس شد و اما سرمایه های مردم بر باد رفت و این گونه رفتارهای ناصحیح مردم را نسبت نظام اسلامی و سیستم اقتصادی بدبین کرد.
*به دنبال دولت کارآمد در حوزه اقتصادی باشیم نه دولت شعاری مثل روحانی
وی ابراز امیدواری کرد در سال 1400 دولتی با تدبیر، جوان، حزب اللهی، انقلابی و کارآمد بر سر کار بیاید که بتواند سیستم اقتصادی کشور را درست مدیریت کند نه شعاری، چرا که از دولت فعلا چیزی جزء شعار ندیدیم.
*تعطیلی بیش از 16هزار واحد صنعتی و بیکار شدن بیش از یک میلیون نفر در دولت روحانی
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: روحانی و تیمش در انتخابات سال 92 می گفتند آن چنان رونق اقتصادی و کسب و کار ایجاد می کنیم، اما این گونه نشد و عملکرد آنان منجر به تعطیلی  تولید و اقتصاد کشور شده تا جایی که طبق آمار اعلام شده که در این دولت تاکنون بیش از 16 هزار واحد صنعتی در کشور تعطیل شده است، این هم حاصل رونق کسب و کار دولتی است که وعده داده بود!
حجت الاسلام موحدی ادامه داد: با سوءتدبیرها هم شاهد بودیم که بیش از یک میلیون نفر در حالت عادی بیکار شدند، این بدان است معناست که آن شعاری که روحانی گفته بود ایجاد اشتغال می کند، نه تنها عملیاتی نشده بلکه نسبت به تناسب شاغلان و فعالان یک میلیون نفر هم بیکار شدند.
وی با تأکید بر اینکه مردم دیگر به این دولت و سازمان هایی که دولت اداره می کند امیدی ندارند، افزود: بنابراین رفتن به سمت رونق بخشیدن به تعاونی ها و جلب اعتماد مردم به سرمایه گذاری در این حوزه می تواند هم نقدینگی از جامعه را جمع کند و هم تولید رونق پیدا می کند.
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان