آخرین اخبار

24. فروردين 1400 - 8:25   |   کد مطلب: 39742
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از پیشرفت ۳۵ درصدی سد خرمرود تویسرکان خبر داد و گفت: سد خرمرود طبق مجوز ماده ۵۶ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درحال احداث است که تا کنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش رودآور؛ ساخت سد خرمرود که روزگاری می رفت از ردیف بودجه خارج شود با پیگیری های نماینده مردم تویسرکان به چرخه اجرایی بازگشت و این روزها پیشرفت 35 درصدی دارد، سدی که با بهره برداری از آن نه تنها مشکل کم آبی ۶۴ روستا حل می شود بلکه زمینه توسعه گردشگری منطقه را هم فراهم می سازد.

در سال های گذشته سد خرمرود تویسرکان از جمله پروژه هایی بود که مسئولان پایتخت نشین به نوعی از عملیات اجرایی آن امتناع می کردند تا جایی که حتی در یک سال تنها ۱۰۰ هزار تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد! و در عمل آن را از ردیف بودجه خارج کرده بودند.
بخش قابل توجهی از ۶۴ روستای این منطقه با مشکل کم آبی روبرو بودند، تا این که با آمدن محمدمهدی مفتح به عنوان نماینده تویسرکان و روستا گردشی های او، ورق به نفع مردم برگشت.
با پیگیری های این نماینده بالاخره ساخت سدی که می رفت عملیات اجرایی آن شروع نشده متوقف شود، بالاخره در ردیف بودجه های ملی قرار گرفت و به چرخه اجرایی بازگشت.
بدین ترتیب این روزها با رایزنی های مفتح و حضور سرمایه گذار بخش خصوصی به ساخت این پروژه، شاهد هستیم که سد خرمرود با پیشرفت فیزیکی 35 درصدی روبرو شده است.
برای ساخت این سد اعتباری بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده اند و در حال حاضر ۷۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.
همچنین با پیگیری های مفتح ساخت مجتمع آبرسانی و شبکه انتقال آب سد هم تصویب شد.
نماینده مردم تویسرکان معتقد است ساخت سد و مجتمع آبرسانی باید توام و به موازات با یکدیگر جلو برود تا به محض بهره برداری و یا با فاصله کوتاهی، اهالی ۶۴ روستای این منطقه بتوانند از آب شرب سالم و کافی بهره مند شوند.
مفتح در گفت و گوی خود به خبرنگار رودآور گفته که با تکمیل سد خرمرود علاوه بر تامین آب شرب و حوزه های کشاورزی و صنعتی این منطقه، به دلیل قرار گرفتن سد در حاشیه جاده، بی تردید جذب مسافر و گردشگری هم رونق می گیرد.
به گزارش رودآور؛ سد خرمرود در تویسرکان از نوع خاکی همگن با هستی رسی و با ۷۰۰ متر طول تاج و ارتفاع آن از کف آن ۴۶ متر بوده که بر روی رودخانه این منطقه با آورد سالیانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب در حال ساخت است.
حجم مخزن این سد هشت میلیون و ۲۷۰ هزار متر مکعب در نظر گرفته شده است.
ساخت این سد نه تنها می تواند سبب ماندگاری جمعیت فعلی منطقه شود، بلکه زمینه برای مهاجرت معکوس به این منطقه هم فراهم می سازد.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان