آخرین اخبار

30. فروردين 1400 - 8:46   |   کد مطلب: 39772
خبر: فایننشال تایمز امروز طی گزارشی مدعی شد نمایندگانی از سعودی و ایران 9 آوریل (ده روز پیش) در عراق گفتگو کرده‌‍اند و بناست این گفتگوها هفته آینده نیز در عراق پیگیری شود.

به گزارش رودآور به نقل از العالم؛ تحلیل:- اگر چه گزارش فایننشال تایمز از سوی مقامات رسمی دو کشور تا این لحظه تأیید نشده است اما آنچه مشخص است اینکه اگر بفرض چنین ملاقت‌هایی صورت پذیرفته باشد در کمال تحفظ و بصورت کاملا چراغ خاموش بوده است و دلیل این مساله هم آنکه بعد ازگذشت 10 روز این مساله آنهم درقالب گزارشی خاص و رسانه‌ای خاص رسانه‌ای می‌شود.

- واقعیت آن است که ایران همواره بر لزوم روابط حسنه با تمام دنیا و بویژه کشورهای منطقه و بالاخص سعودی تاکید داشته و دارد. وزیر خارجه ایران دو سال پیش رسماً اعلام کرد اگر سعودی نسبت به بهبود روابط اعلام آمادگی کند من فردا در ریاض خواهم بود این یعنی آنکه عامل سردی روابط اساساً سعودی و به‌احتمال قوی شخص محمد بن سلمان با نگاه‌هایی کاملاً شخصی و مشخص به ایران درسال‌های اخیر بوده است.
- سعودی البته بعد از روی کارآمدن بایدن و پس از آنکه کلیه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد ترامپ ناکام در انتخابات قرارداد کوشید تا روابط سرد خود با کشورهایی چون قطر و ترکیه را بازسازی کند و از این رو "نشست علا" را همراه با دول حصار (امارات،بحرین،مصر) با قطر در سعودی صورت داد و همزمان بشدت ترمیم روابط با ترکیه را در دستور کار قرار داد در همین زمان البته با اصرار به غرب کوشید تا جایگاهی در مذاکرات هسته ای با ایران برای خود دست و پا کند که هیچ گاه مورد استقبال قرار نگرفت.
- بنظر می‌رسد اگر ادعای فایننشال تایمز درست باشد بایستی علت این مساله را در شرایط تحمیل شده بعد ناکامی ترامپ بر سعودی از یکسو و تهدیدات جدی انصارالله در مأرب و همچنین موشک باران مداوم مواضع سعودی از ناحیه دولت نجات ملی یمن از دیگر سو جستجو کرد.
-برخی رسانه های عربی و غربی با اعتماد به گزارش فایننشال تایمز ترجیح داده اند تا آن را در عرض نشست‌های هسته‌ای وین به تحلیل بنشینند و نقش کاظمی نخست وزیر عراق که اخیراً از سفر سعودی بازگشته است و البته روابط مطلوبی هم با ایران دارد را در این میان برجسته کنند.
- اگر چنین دیدارهایی در عالم واقع صورت پذیرفته باشد آنگاه می‌توان انتظار داشت مجموعه ای از پرونده های منطقه ای نیز در کنار روابط فی مابین در دستور کار این نشست‍‌ها باشد.
-احتمالا تا روشن شدن رسمی واقعیت این ادعای فایننشال تایمز چند ساعت دیگر باید منتظر ماند؛ فردا و در نشست سخنگوی وزارت خارجه ایران حتماً سوال از این ادعا در صدر سوالات خبرنگاران خواهد بود.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان