آخرین اخبار

21. ارديبهشت 1400 - 7:07   |   کد مطلب: 39880
محمدمهدی مفتح از تهیه طرح نحوه مواجهه با قانع کننده نبودن پاسخ وزیر خبر داد و گفت: در این طرح اگر نمایندگان در روند طرح سؤال از وزیر پس از سه مرتبه از پاسخ هایش قانع نشوند، وزیر مربوطه در یک بازه زمانی 10 ساله حق کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراها را ندارد و علاوه بر آن از اشتغال او در مشاغل موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری هم ممانعت می شود.

«محمدمهدی مفتح» در گفت و گو با خبرنگار رودآورِ؛ گفت: طرح سؤال از وزیر از طرح های اساسی مجلس درحیطه وظایف این قوه است، چرا که نشانگر عملیاتی شدن یکی از ابزارهای نظارتی مجلس بر عملکرد دستگاه اجرایی است.

وی با بیان اینکه این طرح بالاترین و مؤثرترین ابزار و شیوه نظارت مجلس برعملکرد دولت محسوب می شود، اظهار کرد: با این حال متآسفانه نحوه اجرایی شدن آن به گونه ای است که تأثیری را که باید باید ندارد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: بنابراین با بررسی های انجام شده پیگیر شدم تا طرح وشیوه ای برای چگونگی مواجهه با قانع کننده نبودن سؤال از وزیر را تدوین کنیم.

مفتح با بیان اینکه این پیگیری ها برای تأثیرداشتن طرح سؤال از وزیر مربوط به سال جاری نیست و در مجلس هشتم نیز اقداماتی انجام دادم، تصریح کرد: آن زمان در طرح ارائه شده هدف بر این بود تا اگر نمایندگان مجلس از جواب های هر وزیر درخصوص طرح سؤال از او قانع نشدند در کارنامه کاری او امتیاز منفی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در تدوین آن طرح آمده بود که سؤالات مربوطه از وزیر متناسب با عنوان هر کمیسیون بیان و طرح شود، اگر سؤالات بر وزیر وارد بود، طرح سؤال به صحن علنی مجلس راه یابد و اگر وارد نبود فرآیند آن متوقف شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه طرح پشنهادی بنده مواد و تبصره هایی دارد، تصریح کرد: در این طرح پشنهادی آمده که اگر وزیر فراخوانده شده به مجلس به هر طریق نتواند نماینده یا نمایندگان پرسشگر را با پاسخ های خود قانع کند، بعد از سه دور کارت زرد گرفتن عزل او در دستور کار مجلس قرارگیرد.

مفتح با بیان اینکه این مسئله پس از طرح در شورای نگهبان با دو ایراد روبرو شد، گفت: طرح سؤال از وزیر بی تردید حق هر نماینده ای است و کمیسیون اجازه ندارد با تشخیص خود این حق را از او بگیرد، بنابراین با توجه به وارد بودن ایراد اول، بخشی از طرح حذف شد.

وی اظهار کرد: اینکه وزرا تنها با استیضاح در مجلس و یا عزل رئیس دولت عزل می شوند و مسیری دیگر وجود ندارد هم، ایراد دومی بود که شورای نگهبان بر طرح پیشنهادی ما گرفت از این رو واژه عزل به استیضاح تغییر داده شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: آن طرح نهایی شد اما ضمانت اجرایی نداشتن طرح سؤال از وزیر همچنان به قوت خود باقی مانده است، از این رو در سال جاری تدوین طرح جدید، جامع و کاملتر /نحوه مواجهه با قانع کننده نبودن پاسخ وزیر\ را انجام دادیم.

مفتح تصریح کرد: پس اگر نمایندگان در اجرای طرح سؤال از وزیر پس از سه مرتبه از جواب های وزیر قانع نشدند، وزیر مربوطه در یک بازه زمانی 10 ساله حق کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای اسلامی را نداشته باشد و علاوه بر آن از اشتغال او در مشاغل موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری ممانعت شود.

وی تأکید کرد: خوشبختانه طرح جدید ارائه شده آن ایراداتی را که شورای نگهبان سابق بر آن گرفته بود ندارد.

انتهای پیام/ز

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان