آخرین اخبار

9. خرداد 1400 - 19:03   |   کد مطلب: 39970
گزیده‌هایی از سخنان رهبر انقلاب درباره مسائل اقتصادی کشور در سال‌های گذشته را می‌خوانید.

به گزارش رودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از دغدغه های اصلی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی های مختلف سال های گذشته، بهبود وضعیت اقتصادی کشور بوده است. ایشان بارها راه‌های مختلف برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور را اعلام کرده اند و برای نجات از بحران اقتصادی بر به کارگیری ظرفیت های داخلی خصوصا نخبگان تاکید کرده اند.

رهبری بهره گیری از شرکت های دانش بنیان را رمز موفقیت در رشد اقتصادی و ثروت آفرین برای کشور می دانند. ایشان معتقد هستند که افزایش قدرت پول ملی یکی از ارکان اقتدار کشور در زمینه اقتصاد بوده که به دلیل تصمیم های نادرست در سال های گذشته از آن کاسته شده است. در ادامه گزیده‌ای از سخنان و تأکیدات ایشان در زمینه نوع مواجهه با مشکلات اقتصادی را مشاهده می‌کنید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اسفند ۹۹ اقتصاد را موضوع اصلی کشور خواندند و فرمودند: در سال‌های اخیر شعار هر سال، موضوعی اقتصادی انتخاب شده، زیرا معیشت مردم حقاً دچار تنگی شده و در ماه‌های اخیر نیز کرونا، مشکلات را بیشتر کرده است. سود حاصل از گرانی‌ها به جیب دلالان می‌رود، مسئولان باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند. گرانی راه‌حل دارد و بار‌ها در جلسات متعدد این نکات را تذکر داده و راه‌حل‌های مورد نظر کارشناسان را به مسئولان گفته‌ام.

ایشان مدتی قبل از این سخنرانی نیز تاکید کردند که اگر با تلاش و ابتکار و با سینه سپر کردن در مقابل مشکلات بتوانیم بر تحریم‌ها غلبه کنیم و طرف مقابل بی‌اثر شدن تحریم‌ها را ببیند، به‌ تدریج دست از تحریم بر خواهد داشت. کارشناسان برای مشکلات اقتصادی کشور راهکار‌های مشترکی دارند بنابراین مشکل، نداشتن یا ندانستن راهکار نیست، بلکه نیازمند همت، شجاعت و اهتمام جدی و پیگیری هستیم، ما ظرفیت‌ها و توانایی‌های فراوانی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها داریم، به‌شرط آنکه بخواهیم و همت کنیم و به دل مشکلات برویم.

باید بنا را بر این بگذاریم که گشایشی از خارج انجام نخواهد شد؛ کسانی که برخی چشم امید به آن‌ها دارند با ما دشمنی می‌کنند، ضمن آنکه شرایط داخلی آن‌ها به‌هیچ‌وجه روشن نیست و گرفتاری‌های اخیر، امکان صحبت و موضع‌گیری در مسائل بین‌المللی را به آن‌ها نمی‌دهد و نمی‌توان روی حرف آن‌ها حساب و برنامه‌ریزی کرد. به بیگانگان نمی‌توان اطمینان کرد.

سفره مردم در حال کوچک شدن است و مسئولان همچنان تماشاچی هستند در حالی که حل مشکلات نیازی به خارج ندارد و با همانگی واحدی در دولت می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات را مرتفع کرد؛ امروز در حالی گرانی‌ها جیب مردم را خالی می‌کنند که مسولان وزات صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی هم یک دیگر را مقصر عنوان می‌کنند.

راهکار‌های رهبری برای نجات اقتصاد کشور

از اقدامات آیت‌الله خامنه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی، ارائه‌ی راهکار‌های عملیاتی و اجرایی به مسئولین بوده است. ایشان برای تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی، حل مشکلات مردم و ناکام گذاشتن دشمن در اجرای توطئه‌هایش علیه کشور به کلیات اکتفا نکردند و موارد مشخصی را پیش‌روی مسئولین گذاشتند. مشخصا در سخنرانی ۱ فروردین ۹۵ بحث «اقدامات اساسی برای نجات اقتصاد کشور» از سوی ایشان مطرح شد که شامل «تمرکز بر فعالیت‌ها و زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌دار کشور»، « زنده کردن تولید داخلی»، «پرهیز از واردات تضعیف کننده‌ی تولید داخلی»، «پرهیز از هدردادن منابع مالی پس از برجام»، «دانش‌بنیان شدن بخش‌های مهم و حساس اقتصادی»، «احیای بخش‌های اقتصادی که قبلاً در آن‌ها سرمایه گذاری شده»، «شرط انتقال فناوری در معاملات خارجی»، «شرط انتقال فناوری در معاملات خارجی»، «ارتقای بهره‌وری انرژی» و «نگاه ویژه به صنایع متوسط و کوچک» بود.

ضرورت عمل به اصول اقتصاد مقاومتی/ حرف کافی نیست، حرکت لازم است

از سوی دیگر طی این سال‌ها مطالبه‌ رفع مشکلات اقتصادی از مسئولین کشور و تذکر به آن‌ها در موارد گوناگون از جمله اقدامات رهبر انقلاب بوده است. مشخصا پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و پس از آنکه فعالیت‌ها و برنامه‌های لازم و منطبق بر این الگو آنچنان که باید و شاید از سوی مسئولین دنبال نشد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صراحتا نارضایتی خود را اعلام نموده، به مسئولین امر تذکر دادند و از آن‌ها حرکت موثر را خواستند: «از روزى که این سیاستهاى اقتصاد مقاومتى اعلام شده است و ذکر آن مکرّر گفته شده است، مسئولین مختلف -دولتى‌ها، مجلس محترم، دستگاه‌هاى مختلف، مسئولان گوناگون- در مقام حمایت و ستایش از این سیاستهاى اقتصاد مقاومتى برآمده‌اند و مکرّر گفته شده، لکن تجربه‌ى بنده به من میگوید که ستایش کافى نیست؛ تعریف کردن کافى نیست؛ حرکت لازم است. بله، افرادى مى‌آیند، مى‌نشینند، در منبرهاى عمومى یا در جلسات خصوصى از مزایاى این اقتصاد مقاومتى مطالبى را بیان میکنند و غالباً هم درست است، امّا خب باید اقدام کرد، عمل کرد.» (۰۴/۰۳/۱۳۹۳)

بهترین روش برخورد با قاچاقچیان

علاوه بر این، در موارد زیادی شاهد تذکرات مصداقی و بعضا عتاب‌آمیز ایشان در زمینه‌ی مسائل اقتصادی بوده‌ایم. به‌عنوان نمونه در موضوعی، چون «قاچاق» که یکی از مسائل تخریب‌کننده‌ی اقتصاد ملی، تولید و اشتغال و معیشتِ خانواده‌های ایرانی است در مقاطع مختلف به‌صراحت تذکر داده‌اند: «جلوی قاچاق باید گرفته بشود. البتّه آن کسانی که مسئول مبارزه‌ با قاچاقند، سوراخ دعا را گم نکنند! ما میگوییم بروید با باند‌های قاچاق مبارزه کنید.به بنده گزارش دادند که از فلان بندر -یک بندر مشخّصی- در روز مثلاً سه هزار تا پنج هزار کانتینر وارد کشور میشود. از مجموع این سه هزار یا پنج هزار، فقط ۱۵۰ کانتینر بازدید میشود! خب چرا؟ بقیّه بازدید نمیشود و می‌آید؛ وقتی داخل انبار رفت، معلوم میشود که جنس قاچاق است که وارد شده است؛ [آن هم]از مبادی رسمی کشور! حالا آنچه از مرز‌های غیررسمی وارد میشود که بحث دیگری است؛ یا از مناطق آزاد همین‌جور؛ باید جلوی این‌ها گرفته بشود.» (۱۳۹۶/۰۱/۰۱) «[در موضوع]قاچاق، بنده به مسئولین گفته‌ام که آقاجان! وقتی شما آن باند قاچاقچی را پیدا میکنید و آن جنس کلان قاچاق را که چند هزار تُن وزن آن است، وارد کشور میکنید، این جنس را جلوی چشم همه آتش بزنید؛ ضربه بزنید به قاچاقچی، به جنس دارای مشابه داخلی.» (۱۳۹۵/۰۵/۱۱)

بن بستی در کار نیست راه حل مشکلات اقتصادی مشخص است

مقام معظم رهبری در مرداد سال ۹۷ نیز گفتند: مشکلات اقتصادی و راه‌حل‌های آن معلوم است، هیچ بن بستی در کشور وجود ندارد و مسئولان در هر سه قوه باید با تلاش، کار مشترک و استفاده از نظرات کارشناسان، مشکلات و فشار‌ها را از دوش مردم بردارند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: وقتی ارز یا سکه به صورت غلط عرضه و تقسیم می‌شود، مشکلات فعلی به‌وجود می‌آید، زیرا این قضیه دو طرف دارد، یک طرف آن فردی است که دریافت می‌کند و طرف دیگر آن کسی است که عرضه می‌کند. همه بیشتر به‌دنبال آن فردی هستند که ارز یا سکه را گرفته است در حالی که تقصیر عمده متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی تدبیری عرضه کرده است که از اقدامات اخیر قوه قضاییه نیز در واقع برخورد با کسانی است که با یک تخلف و خطای بزرگ، زمینه ساز این مسائل و کاهش ارزش پول ملی شده اند.

در کشور هیچ بن بستی وجود ندارد، زیرا مشکلات کشور شناخته شده است و برای همه آن‌ها نیز راه حل‌های شناخته شده‌ای وجود دارد و فقط باید مسئولان کمر همت ببندند.

لزوم مقابله جدی با اژدهای هفت سر فساد/ نقدینگی تهدیدی که می‌توان آن را به فرصت تبدیل کرد

رهبر انقلاب طی یک سخنرانی نقدینگی عظیم را یکی از مشکلات اقتصادی کشور و ناشی از سیاست‌های اشتباه دانستند و گفتند: همانگونه که خطاب به مسئولان گفتم، باید این نقدینگی به سمت تولید و بخش‌های صنعت، کشاورزی و مسکن هدایت شود و اگر چنین کاری انجام شود، نقدینگی که امروز یک تهدید است، به فرصت تبدیل خواهد شد.

ایشان با اشاره به نامه سال‌های پیش خود به سران سه قوه برای مقابله با فساد افزودند: فساد یک اژد‌های هفت سر است که باید با آن به طور کامل و جدی مقابله شود، ضمن اینکه وقتی با فساد و مفسد مقابله می‌شود، قطعاً جیغ و داد‌هایی از گوشه و کنار بلند می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: بیانِ علنی این موضوع برای این است که همه بدانند، بنای نظام، برخورد قاطع و بدون ملاحظه با مفسد است.
۱۳۹۷/۰۵/۲۲

رهایی از وابستگی اقتصاد به نفت؛ کلید حل مشکلات مادی کشور

رهبر انقلاب در اولین روز سال ۹۲: من هفده، هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم، کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم در چاه‌های نفت را ببندیم. آقایان به قول خودشان "تکنوکرات" لبخند انکار زدند که مگر می‌شود؟!

بهمن ماه ۱۳۹۸ رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دوباره بر موضوع رهایی اقتصاد از نفت تاکید کردند و فرمودند: اگر مسئولان هشیارانه عمل کنند، می‌توان با استفاده از شرایط تحریم، اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت که عامل مهم بسیاری از مشکلات است، نجات داد.

ایشان افزودند: البته برخی افراد باهوش در داخل هیأت حاکمه آمریکا، متوجه این موضوع هستند و گفته‌اند: نباید بگذاریم ایران اقتصاد بدون نفت را تجربه کند و به همین دلیل، باید مسیری را باز بگذاریم تا اقتصاد ایران به کلی از پول نفت جدا نشود؛ بنابراین، مسئولان به‌خصوص مسئولان اقتصادی باید در این خصوص هشیار باشند.

راه ترغیب مردم به حضور در صحنه اقتصاد و روش ایجاد امنیت در این میدان

ما اگر میخواهیم مردم در صحنه اقتصاد باشند، باید صحنه اقتصادی امنیت داشته باشد؛ اگر امنیت را میخواهیم، بایستی دست مفسد و سوءاستفاده چی و دورزننده قانون و بسته بشود؛ مبارزهی با فساد این است؛ این باید جدی گرفته بشود.۱۳۹۴/۱۰/۲۰

نسخه درمان اقتصاد شرطی که به دست رهبری نوشته شد

نشریه خط حزب الله در شماره دویست و چهل و پنجم خود در مطلبی با تیتر «نسخه درمان اقتصاد» به بیانات رهبری و پاسخ ایشان به پرسشی درباره "راه حل اصلی عبور از مشکلات فعلی اقصاد" پرداخته بود که جزئیات آن به شرح ذیل است:

رهبر انقلاب: اگـر چنانچـه ایـن تفکر و روحیه خوداتکایی و اعتماد به نفس ملی کـه امـروز خوشـبختانه عمومیت پیـدا کـرده و بخصـوص در بیـن قشـر جـوان تحصیلکـرده بـا عـزم و اراده رشـد پیـدا کـرده_ و این اعتماد به نیروی داخلـی در اقتصاد به همیـن شـکل پیـش بـرود و امیدهـای واهـی که گاهی انسـان مشـاهده می‌کنـد بـه بیـرون از مرز‌ها وجـود دارد و اقتصـاد کشـور را شـرطی می‌کنـد نسـبت بـه تصمیم گیـری بیگانـگان، اگـر چنانچـه وجـود نداشـته باشـد یـا ضعیـف بشـود و اعتمـاد ملی افزایـش پیـدا کنـد، بـه نظـر بنـده همـه ایـن مشـکلاتی کـه امـروز در اقتصـاد وجـود دارد قابـل رفـع و برطـرف کـردن اسـت.
۹۹/۴/۲۲

تاکید بر ضرورت برخورد با کسانی که افسار ارز را گسیخته اند

رهبر معظم انقلاب در سخنانی به مناسبت عید قربان ۹۹ یادآورشدند: اینکه ارز افسار پاره کند و روزبه‌روز بالاتر رود اصلأ قابل قبول نیست و این ماجرا بیش از اینکه دلایل اقتصادی داشته باشد دلایل امنیتی و سیاسی دارد.

* این حالتِ هر روز یک قیمت برای اجناس و افسار پاره کردن قیمت ارز برای کشور مضرّ است و افراد آشنا به مدیریت‌های اجرایی معتقدند که این مسئله با برخورد دستگاه‌های اجرایی و در مواردی دستگاه قضایی قابل مهار است.

در قضیه ارز، بانک مرکزی تلاش‌های زیادی انجام می‌دهد که ان‌شاءالله موفق خواهد شد البته گزارش‌های مطمئنی وجود دارد که دلایل سیاسی، امنیتی در افزایش قیمت ارز بیش از دلایل اقتصادی مؤثر است که در این صورت باید با کسانی که به این آتش دامن می‌زنند، جداً مقابله شود.

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مورخ ۱۳۹۶/۰۶/۳، درباره پول ملی فرمودند: یکی از ارکان اقتدار کشور اقتدار اقتصادی است. در اقتدار اقتصادی یکی از عناصر تشکیل دهنده‌ی عمده عبارت است از قدرت پول ملی. اگر بر اساس تصمیم‌گیری‌های نادرست پول ملی تنزل پیدا کرد، این عقب رفت است.

رمز شکوفایی رشد اقتصادی

رهبر انقلاب اسلامی رشد اقتصادی حقیقی را در گرو تولید ثروت از طریق دانش و علم دانستند و خاطرنشان کردند: اگر شرکت‌های دانش بنیان جدی گرفته شوند و از توسعه کمی و کیفی آن‌ها حمایت شود، بواسطه ثروت آفرینی از طریق علم، اقتصاد کشور به شکوفایی حقیقی خواهد رسید. ۱۳۹۱/۰۵/۰۸

دستور رهبر انقلاب به قانونگذاران در حوزه اقتصاد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی: نمایندگان در قانونگذاری و عمل به وظایف اساسی خود مسائل مهمی همچون «اولویت‌های کشور، رفع مشکلات مردم بویژه طبقات ضعیف و متوسط، تأثیرناپذیری از دیدگاه‌های غربی، انقلابی‌گری و پرهیز از اشرافی‌گری» را مورد توجه کامل قرار دهند.

صفحه توییتر منتسب به دفتر رهبر معظم انقلاب نوشت: بعضی کار‌های اساسی را که در این دولت ممکن است جواب ندهد، برای دولت بعد به یادگار بگذارید؛ بگذارید بعدا با نام نیک از شما یاد بشود. مثلا اصلاح ساختار بودجه یا اصلاح نظام بانکی و مالیاتی یا اصلاح قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴؛ این‌ها کار‌های ماندگاری است که بعد از شما میماند. شهریور ۹۹

و در پایان...

این روزها فضای سیاسی کشور درگیر انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است و تا چند هفته دیگر دولت سیزدهم با رای مستقیم مردم مشخص می‌شود. نگاهی گذرا به تبلیغات و شعارهای کنونی 7 نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشان از وجود مشکلات اقتصادی و بهبود معیشت مردم در کانون اصلی شعارها و فعالیتهای انتخاباتی‌شان دارد. رهبر انقلاب تاکنون بارها به مسئولان تاکید کرده اند که باید رفع مشکل اقتصادی مردم در اولویت باشد زیرا آنها همه چیزند و باید حالشان خوب باشد. بنابراین در ارائه راهکارها برای برون‌رفت از مشکلات کنونی اقتصادی کشور توجه و تأکید بر بیانات رهبری در این حوزه برای دولت سیزدهم از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان