آخرین اخبار

19. تير 1401 - 18:54   |   کد مطلب: 40470
هرچند که قانون جنگل رضاخانی برای عریان کردن فرهنگ یک ملت بود و فاجعه خونین مسجدگوهرشاد و کلاه پهلوی اش، کلاه گشاد انگلیسی ها برای بی هویت کردن ایرانی ها، اما تنها نقوش بانوان محجبه در کتیبه های باستانی نشان از هویت غنی کشورمان دارد، هویتی که در تلاطم شبیخون فرهنگی ضربه خورده، اما سقوط نمی کند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ صدای جیغ و فریادها در مسجد گوهرشاد، به آسمان رسیده بود، عمامه های خونین یک طرف، چادرهای خونین تر طرف دیگر و آن مأمور شهربانی که نمی دانست اگر چادری از سر بانویی بردارد حیا را از دامن خانواده خود هم برداشته است، معلوم نبود که چرا بر سر اجساد مطهر پایکوبی می کند!

کمی آن طرف تر صدای آه و ناله آن کودکی زخمی با گونه ای نیلگون، عروسک به دست بر سر جنازه مادر در سیاهه ظلمت شب و قانون جنگلی حاکم ظالم گم می شود تا جنازه ها را یکی یکی در کامیون های رژیم طاغوتی بیاندازند و ببرند و به گور دسته جمعی بریزند...

و این تنها بخشی از ماجرای 21 تیر سال 1314 بود، آن بلوای خونینی که رضاخان به راه انداخت تا ملت متمدن ایران را به گمان باطل خود با تفکر مادی گرایانه غرب برای سرسپردگی و خوش خدمتی به اربابان انگلیسی خود، متمدن کند!

این مطالب را فاطمه زنگنه کارشناس ارشد تاریخ ایران اسلامی و فعال فرهنگی و رسانه در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ عنوان کرده که در ادامه مابقی مصاحبه برای خوانندگان عزیز منتشر می شود.

* قانون جنگل رضاخانی برای عریان کردن فرهنگ یک ملت

رودآور: از ماجرای جانسوز 21 تیر 1314 بگویید و قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب رضاخانی؛

زنگنه: ماجرای تلخ کشف حجاب آن روزها، از سال ها قبل تر آغاز شده بود و آن قیام خونین مردم علیه تصمیم رژیم طاغوتی، یک نمونه از سینه سپر کردنشان برای مخالفت با قانون جنگلی بود که رضاخان از اتاتورک کپی برداری کرد.

قانونی که به دنبال بی حیایی و بی عفت کردن بانوان خوشنام این سرزمین و بی غیرت شدن مردانمان بود، قانونی که تنها بر پایه جنبه حیوانی، آن را بنا نهادند تا یک ملت با عقبه تاریخی پر از عفت و پاکدامنی را به یک ملت عریان از فرهنگ تبدیل کنند.

در آن شب شوم، هزاران نفر از مشهدی ها برای نه گفتن به قانون کشف حجاب در مسجد گوهرشاد گردهم جمع شدند و تحصن به راه انداختند، رژیم طاغوتی این مسئله را برنتابید و مأموران شهربانی آن سفاکان روزگار، به مردم بی پناه حمله ور شدند و با به شهادت رساندن بیش از دو هزار تن از متحصین، خوی وحشی گری خود را به نمایش گذاشتند.

هم مردم را به گلوله بستند و هم با هتک حرمت رضوی چه خانواده های بسیاری را داغدار کردند. آن شب حتی زخمی ها را هم در کامیون ها ریختند و به فریادهای مجروحین که می گفتند: "ما زنده ایم" هم توجهی نکردند تا آنان نیز زنده به گور شوند.

*کلاه پهلوی؛ کلاه گشاد انگلیسی ها برای بی هویت کردن ایرانی ها

رودآور: رضاخان از این کشتار به دنبال چه بود؟ اصلاً قدم نخستین او برای این بی غیرتی از کجا آغاز شد؟

زنگنه: رضاخان که با کودتای انگلیسی ها بر سر کار آمد، غلام حلقه به گوششان شده بود و آن کشور چپاولگر هم برای مستعمره کردن ایران نیاز داشت تا روحیه آزادگی و آزادمردی را از بین ببرد و به ویژه بی تفاوتی را در مردان و زنان ایران زمین ایجاد کند، بنابراین برای از بین بردن هویت ملتمان، دست بر روی داشته های دینی، اعتقادی و باورهای عمیق قلبی مردم گذاشت و آن هم "کشف حجاب" به صورت تدریجی بود، به طور مثال با مشاوره دادن به رضاخان درصدد بودند تا در ابتدا لباس های متحدالشکل برای مردان و زنان طراحی کنند و همان هم شد.

در حقیقت رضاخان هم در روزهای نخستین تاجگذاری خود به صورت رسمی و علنی فاش نکرد که با این باورها مشکل دارد، بعدها به بهانه پیشرفت و توسعه تکنولوژی در کشور پای روی اعتقادات گذاشت در حالی که در تاریخ ایران اسلامی، عالمان و علم اندوزان بسیار داشتیم  و داریمکه در علوم روز دنیا بی نظیر بودند  و هستند همچون فارابی و بوعلی سینا و شهید فخری زاده ها اما رضا ان به گمان باطل خویش حجاب را مانع پیشرفت می دانست!

از این رو بود که با هم شکل ساختن لباس ایرانیان که دهم دی ماه سال ۱۳۰۷ در مجلس شورای ملی وقت آن را به تصویب رساند، کلاه پهلوی را بر سر ملتمان گذاشت آن کلاه گشاد انگیسی ها.کمی بعد در مدرسه شاهپور شیراز آن هم با حضور وزیر معارف، دختران جوان بدون حجاب و پایکوبی بر روی سن رفتند و همزمان در آن روزها در دبیرستان فردوسی مشهد نیز دختران بی حجاب به استقبال رضاخان آمدند.

*قانون جنگل رضاخانی؛ بانوان بسیاری را خانه نشین کرد

رودآور: واکنش علما و مردم به این رفتارهای حیوانی چگونه بود؟

زنگنه: نه تنها علمایی همچون همچون آیت الله قمی، آیت الله سید عبدالله شیرازی، آیت الله سید یونس اردبیلی، محمدولی نجات، بحرالعلوم، محقق، هاشم قزوینی، آقابزرگ شاهرودی و نواب احتشام رضوی، بلکه خون غیرت مردم ایران آن روزها به جوش آمده بود و نمی توانستند این همه بی تفاوتی و اهانت به مقدساتمان را تحمل کنند و هر روز برای مخالفت با این تصمیم شوم سخنرانی های متعددی در جای جای ایران برگزار می شد و اعتراضات مردمی هم بالاتر می گرفت.

اصل حجاب برای حضور بانوان در جامعه برای جلوگیری از هر گونه تعرضی بنا نهاده شده و با قانون جنگل رضاخانی چه بسیار بانوانی بودند که از تحصیل محروم شدند و خانه نشینی را برای حفظ حرمت و حیای خود بالاجبار انتحاب کردند.

*نقوش بانوان محجبه در کتیبه های باستانی نشان از هویت غنی ایران زمین دارد

رودآور: در اجرای آن قانون جنگل چه رفتارهایی از ماموران پهلوی رقم خورد؟

زنگنه: مأموران شهربانی در ملأ عام روسری، چادر و هر آنچه بانوان برای پوشش استفاده می کردند از آن ها گرفتند و حتی به بانوایی که از پیراهن های بلند استفاده می کردند نیز حمله ور می شدند.

رضان خان می خواست تمدن غنی ایران زمین را با یک دستور مادی غربی نابود کند، در حالی که نمی دانست اصلاً حجاب مختص اسلام و مسلمانان نیست، چرا که در سال ها قبل از ورود اسلام به کشورمان، حجاب در نزد بانوان و مردان این سرزمین معنا و هویتی ویژه داشت، چنانچه در کتبیه های متعددی نقوش بانوان محجبه به زیبایی تمام نقش بسته است.

*هویت غنی ایرانیان در تلاطم شبیخون فرهنگی ضربه می خورد، اما سقوط نمی کند

رودآور: حرف آخر شما، آیا دشمن به خواسته های خود رسیده است؟

زنگنه: دشمن هرچند با زر و زور و هرچند با عوام فریبی چه در آن سال ها و چه در سال های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با شبیخون فرهنگی و بوق چی های رسانه ای در دل برخی از جوانانمان نفوذ کرده، اما نمی تواند تمام باورهای قلبی و دینی ما را که بر پایه فطرت انسانی شکل گرفته نابود سازد.

هویت غنی ملت ما آنقدر در رگ و ریشه دل باختگان به سرزمینمان جریان دارد که زمانش که برسد برای دفاع از ناموس و آب و خاک یک وجب هم به دشمن نمی دهند.چنانچه شاهد بودیم تعدادی از مدافعان حرم و یا شهدا، روزگاری چگونه در اجتماع حاضر می شدند، اما با روحیه حسینی خود به مانند حر در مسیر علوی و فاطمی قدم گذاشتند و با ریخته شدن خون های پاکشان حافظ ارزش های والای انقلاب اسلامیان شدند.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان