آخرین اخبار

27. آبان 1401 - 10:41   |   کد مطلب: 40543
برخورد دوگانه سازمان ملل با کشور‌های عضو خصوصا در سال‌های اخیر به شکل قابل توجه‌ای عیان شده است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرنگاران جوان؛ مطرح کردن موضوع ارسال سلاح‌های جنگی و پهپاد‌های ایرانی به روسیه برای استفاده این کشور در جنگ علیه اوکراین یکی از آخرین بازی‌های آمریکایی‌ها و متحدان اروپایی آن‌ها بر علیه ایران بود. اتفاقی که طبق معمول سازمان ملل نیز به تبعیت از آن درآمد و در هفته‌های گذشته صحبت‌های زیادی را درباره نقش ایران در این جنگ مطرح کرد.

این بحث، اما از کجا شروع شد.

روسیه از اسفند ۱۴۰۰ جنگ علیه اوکراین را آغاز کرد که همچنان ادامه دارد. در این مدت آمریکایی‌ها با کمک رئیس جمهور اوکراین شایعات زیادی درباره استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی بر علیه اوکراینی‌ها مطرح کردند و این موضوع را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانستند. بر همین اساس امریکا و سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار تحقیق سازمان ملل متحد درباره منشاء پهپاد‌های روسیه در جنگ اوکراین شدند. آن‌ها عنوان کردند که روسیه از پهپاد‌های ایرانی شاهد در جنگ با اوکراین استفاده می‌کند.

در این نامه امده است: از تحقیق دبیرخانه سازمان ملل متحد به عنوان مسوول نظارت بر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت استقبال می‌کنیم. ماآمادگی داریم از فعالیت دبیرخانه سازمان ملل برای تحقیق فنی و بی طرفانه حمایت کنیم.

این ادعا نخستین بار از سوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید مطرح شد. او دوشنبه ۲۰ تیر در اظهاراتی مدعی شد که ایران بزودی چند صد پهپاد با قابلیت حمل سلاح به روسیه تحویل می‌دهد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز بامداد ۲۶ مهر ماه ادعا کرد که آمریکا از ماه جولای اطلاعاتی در دست داشت مبنی بر اینکه ایران برای فروش صد‌ها پهپاد به روسیه آماده می‌شود.

وی گفت: شاهد حجم ویرانی که این پهپاد‌ها ایجاد می‌کنند هستیم. ایرانی‌ها تکذیب می‌کنند، اما همگان می‌توانند دروغشان را ببینند. ما هر کاری بتوانیم برای متوقف کردن آن از طریق تحریم روس‌ها، ایرانی‌ها یا هر کسی که در انتقال تسلیحات نقش داشته باشد، انجام می‌دهیم».

وی در واکنش به تأکید مقامات ایرانی مبنی بر عدم ارسال سلاح به طرف‌های جنگ در اوکراین، عنوان کرد: «به آن‌ها می‌گوییم که به شواهد و مدارک بنگرید. من مطمئنم که اتحادیه اروپا هم به همین نتیجه خواهد رسید و انتقال آن پهپاد‌ها را تحریم خواهد کرد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۲۲ تیر در مصاحبه با یک روزنامه ایتالیایی به ادعای «جیک سالیوان» واکنش نشان داد. وی به روزنامه «ریپابلیکا» گفت: «ما اشکال مختلفی از همکاری با روسیه از جمله در حوزه دفاعی داریم، اما به هیچ یک از طرف‌های درگیر در درگیری (اوکراین) کمک نمی‌کنیم چرا که مطمئن هستیم (این جنگ) باید به اتمام برسد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ۱۱ مهر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در هفته‌های اخیر و نیز موضع برخی مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپاد‌های ساخت ایران در جنگ اوکراین گفت: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند.

در این مدت مقامات روسیه نیز این ادعا‌ها را مردود خواندند. در این خصوص، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین ۲۶ مهر با رد ادعای مقامات غربی درباره خرید پهپاد از ایران، گفت: در جریان عملیات نظامی در اوکراین از تسلیحات تماماً روسی با نام‌های روسی استفاده می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اینکه آیا روسیه در کل پهپادی از ایران خریداری کرده یا خیر، عنوان کرد: «ما در مورد گزارش خرید پهپاد‌های ایرانی اطلاعاتی نداریم و این‌ها مربوط به وزارت دفاع است».

تمامی این صحبت‌ها و واکنش‌های مختلف از کشور‌های مدعی حقوق بشر و سازمان ملل، اما تنها برای ایران مطرح می‌شود در این روز‌ها که بسیاری از رسانه‌ها با انتشار عکس‌های مختلف حضور سلاح‌ها و تانک‌های اسرائیلی را در جنگ اوکراین و بر علیه روس‌ها ثابت کرده اند نه سازمان ملل و نه سایر کشور‌ها واکنشی به این موضوع نشان نداده اند.

تل‌آویو ابتدا در جریان بحران اوکراین موضعی بی‌طرفانه در این جنگ داشت، اما تحت فشار‌های آمریکا در نهایت مجبور شد در جبهه مقابل مسکو قرار بگیرد و علاوه بر محکوم کردن عملیات نظامی روسیه در اوکراین اقدام به ارسال تجهیزات جنگی برای اوکراینی‌ها کند تا از آن‌ها مقابل مسکو استفاده کنند.

 

برخی اطلاعات نیز نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی اخیرا اقدام به فروش تانک و جنگ‌افزار به اوکراین کرده و هم‌زمان با آن در تلاش برای ترغیب یهودیان روسیه جهت مهاجرت به فلسطین اشغالی است. اسرائیل در جبهه آمریکا و اوکراین ایستاده و دست کم به طور پنهانی و غیر علنی تسلیحات و تخصص‌های نظامی در اختیار نیرو‌های اوکراینی قرار داده و نظامیان بازنشسته خود را برای جنگ در کنار ارتش اوکراین مقابل روسیه فرستاده است.

با وجود این اطلاعات درز شده نسبت به حضور جدی صهیونیست‌ها در جنگ روسیه، اما تا به امروز هیچ موضع جدی از طرف دلواپسان حاضر در سازمان ملل علیه صهیونیست‌ها گرفته نشده است و هیچ کشوری نیز بر علیه آن‌ها بیانیه‌ای صادر نکرده است.

اتفاقی که مواضع نه چندان درست و جدی سازمان ملل را نشان می‌دهد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان