آخرین اخبار

13. آذر 1401 - 18:53   |   کد مطلب: 40568
فرماندار تویسرکان با اشاره به کم سابقه بودن کاهش بارندگی ها در سال جاری، گفت: در سه ماهه گذشته با تدابیر اندیشیده شده، ورود چاه های جدید به شبکه آبرسانی و همکاری کشاورزان و باغداران خوشبختانه با قطعی آب مواجه نبودیم، اما اگر صرفه جویی نشود جیره بندی آب دور از انتظار نیست.

«حسین افشاری» در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ در حاشیه بازدید از مرکز هواشناسی تویسرکان گفت: از ابتدای مهرماه که آغاز سال آبی جاری است تا امروز سیزدهم آذر، در مجموع 19/9 میلیمتر بارش داشتیم که در 50 سال گذشته تاکنون به عنوان کمترین بارش برای تویسرکان ثبت شده است.

وی اظهار کرد: بنابراین شاهد کاهش 70 درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته و 81 درصدی نسبت به میانگین بلند مدت آن هستیم.

فرماندار تویسرکان افزود: اواخر سال گذشته در اسفندماه برای تأمین آب شرب شهرهای تویسرکان و سرکان و روستاهای اطراف از سد سرابی 120 تا 140 لیتر بر ثانیه آب برداشت شد و حدود 80 لیتر بر ثانیه نیز از چاه های آب شرب تویسرکان استفاده می کردیم.

افشاری عنوان کرد: اما در سال جاری با توجه به شرایط جوی و کاهش بارش ها، با تدابیر اندیشیده شده و همکاری کشاورزان و باغداران که جای تقدیر از آنان است، در حال حاضر میزان برداشت آب از سد سرابی که زیر یک میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده، به 40 لیتر بر ثانیه رسیده است.

وی تصریح کرد: این مطلب بدان معنا است که برداشت آب از سد سرابی در سال جاری یک سوم اسفندماه سال گذشته است و مابقی آب مورد نیاز با برنامه ریزی و تلاش همه جانبه مجموعه دستگاه های مسئول تأمین شده، تا جایی که با وارد کردن چاه های ذخیره به شبکه آبرسانی مردم دچار قطعی و جیره بندی آب نشدند.

فرماندار تویسرکان از مردم خواست با توجه به کمبود آب و کاهش بارش ها در سال های اخیر به ویژه در سال جاری، حداکثر تلاش خود را برای صرفه جویی داشته باشند تا گرفتار جیره بندی آب نشود.

افشاری با بیان اینکه جیره بندی ضررهای هم برای مردم دارد و هم برای شبکه تأمین آب، گفت: در زمان جیره بندی از آنجا که برای شبکه آبرسانی فشار معکوس رخ می دهد، به آن آسیب می رسد و قطع و وصل آب به سیستم ضربات قابل توجهی وارد می کند.

وی افزود: از طرفی در زمان جیره بندی، مردم به طور عمده برای خود آب ذخیره می کنند و پس از اتصال، آب ذخیره شده را دور ریخته که این دلایل و تجربه های شهرهای دیگر نشان می دهد در عمل جیره بندی نه تنها سبب کاهش مصرف آب نمی شود، بلکه زمینه افزایش مصرف آب را فراهم می کند.

انتهای پیام/ز

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان