آخرین اخبار

2. دى 1401 - 21:43   |   کد مطلب: 40588
پایان تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال ایران از سوی AFC اعلام شد.

به گزارش رودآور؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال ایران پایان یافته است.

سایت AFC در این باره نوشت:  کمیته مسابقات AFC، آخرین تصمیم کارگروه صدور مجوز حرفه‌ای در روز ۹ دسامبر ۲۰۲۲ (۱۸ آذر ۱۴۰۱) را برای برداشتن تعلیق تحمیل شده بر فدراسیون فوتبال ایران تأیید و موافقت کرد که AFC به نظارت بر کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون ایران، برای بررسی پایبندی این کمیته به الزامات استاندارد کیفیت مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها ادامه بدهد.
 
تغییرات اساسی AFC در برگزاری مسابقات باشگاهی
 
کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا از جدیدترین اصلاحات استراتژیک خود برای اعتلای فوتبال باشگاهی آسیا خبر داد و اعلام کرد که از این پس مسابقات باشگاهی این قاره به جای ۲ سطح فعلی در ۳ سطح برگزار می‌شود.
 
به گفته این کمیته ۷۶ باشگاه آسیایی در قالب‌های جدید و در ۳ سطح مسابقات باشگاهی قاره کهن را برگزار می‌کنند.
 
رده برتر در مجموع شامل ۲۴ باشگاه شرکت کننده خواهد بود که به ۱۲ تیم در سراسر مناطق غرب و شرق تقسیم می‌شوند که در قالب لیگ با هم رقابت می‌کنند. هر باشگاه ۴ بازی خانگی و ۴ بازی خارج از خانه با ۸ باشگاه مختلف در منطقه خود انجام خواهد داد که ۸ تیم برتر هر ۲ منطقه (در مجموع ۱۶ تیم) به مرحله یک هشتم نهایی صعود خواهند کرد که به صورت خانگی و خارج از خانه برگزار خواهد شد. ۸ برنده مرحله یک هشتم نهایی سپس به مرحله یک چهارم نهایی راه خواهند یافت که همراه با نیمه نهایی و فینال به صورت تک بازی در یک مکان متمرکز برگزار می‌شود که مرحله نهایی فوتبال باشگاهی تیم برتر را به نمایش می‌گذارد.
 
این در حالی است که در دسته دوم فوتبال باشگاهی آسیا با ۳۲ باشگاه شرکت کننده در ۸ گروه ۴ تیمی تقسیم می شوند. باشگاه ها در مرحله گروهی به صورت رفت و برگشت در خانه و خارج از خانه به مصاف هم خواهند رفت و ۲ تیم برتر به مرحله یک هشتم نهایی صعود خواهند کرد. مرحله یک شانزدهم نهایی، یک چهارم نهایی و نیمه نهایی در ۲ بازی برگزار می شود و فینال در یک مرحله تصمیم گیرنده انجام می‌شود.
 
در نهایت، سطح ۳ شامل ۲۰ باشگاه شرکت کننده خواهد بود که به ۵ گروه تقسیم می‌شوند. این باشگاه‌ها در بازی‌های تک‌بازی به رقابت خواهند پرداخت تا در قالبی متمرکز و ۸ تیم برتر به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کنند. مرحله یک چهارم نهایی و نیمه نهایی در ۲ بازی خانگی و خارج از خانه قبل از اینکه فینال مورد علاقه در یک مسابقه تک بازی برگزار شود، برگزار می شود.
 
اصلاحات استراتژیک همچنین راه را برای فرصت های بیشتری برای باشگاه‌های شرکت کننده از مناطق مختلف برای رقابت با یکدیگر هموار می‌کند زیرا مسابقات از قالب فعلی ۵ منطقه به مناطق شرقی و غربی منتقل می‌شود.
 
کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین پیشنهاد افزایش سهمیه بازیکنان خارجی از سهمیه ۳+۱ موجود به ۵+۱ (۵ بازیکن از هر ملیت و یک بازیکن از قاره آسیا) را تصویب کرد که برای فصل ۲۰۲۳-۲۴ اعمال می‌شود. در یک تصمیم مهم دیگر با هدف ارتقای کیفیت و جایگاه مسابقات باشگاه‌های AFC، کمیته اجرایی موافقت کرد که مقررات داخلی هر کشور در مورد ثبت نام بازیکنان خارجی را به رسمیت بشناسد و سهمیه ثبت نام بازیکنان خارجی را از فصل ۲۰۲۴/۲۵ به بعد حذف کند. 
 
این تصمیم می‌تواند به ضرر فوتبال ایران و به کام کشورهای عربی باشد چرا که تیم‌های عربی با قوانین فوتبالی داخلی خود این اجازه را دارند تا بازیکنان خارجی بیشتری نسبت به باشگاه‌های ایرانی جذب کنند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان