آخرین اخبار

2. فروردين 1402 - 23:55   |   کد مطلب: 40700
اینجا تویسرکان؛ بهشت گردشگران نوروزی؛(3)
بهشت غرب، زادگاه شاعران عارف پیشه
رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان گفت: این شهرستان با بیش از 221 اثر تاریخی، گردشگری و طبیعت بکرش، میزبانی شایسته برای گردشگران نوروزی است و آرامگاه میررضی آرتیمانی نیز می تواند محلی شورانگیز برای گردهمایی شاعران عارف پیشه باشد.

«اسحاق ترکاشوند» در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ از قدمت فرهنگی و تاریخی بهشت غرب ایران یعنی ویسرکان حرف ها به میان آورد و گفت: این شهرستان از گذشته های دور تاکنون در فرهنگ و هنر سرآمد بوده و هست، چنانچه میررضی آرتیمانی از شاعران عارف پیشه در این دیار دیده به جهان گشوده است.
وی اظهار کرد: این شاعر سخنور در قرن یازدهم همزمان با دوران شاه عباس صفوی جز سرآمدترین شاعران مشرق زمین بوده و زادگاه اصلی او آرتیمان از توابع تویسرکان است.
رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسرکان افزود: میررضی اهل سفر بود تا جایی که پس از گذراندن دوران کودکی راهی همدان و اصفهان می شود و به دلیل نشان دادن توانمندی های خود در حوزه شعر و ادب فارسی، منشی درباره شاه عباس شد و عنوان دامادی این شاه بزرگ صفوی را هم به دست می آورد.
ترکاشوند عنوان کرد: این شاعر بزرگ ایران زمین در روزهای پایانی عمر خود به زادگاه خویش باز می گردد و در سال 1037 هجری قمری چشم از دنیا می بندد.او را در تپه ای خوش آب و هوا به نام همینه به خاک می سپارند و برایش آرامگاهی بنا می کنند.
وی ادامه داد: آرامگاه قبلی وی بر اثر گذشت زمان کم کم رو به خرابی می گذارد تا اینکه در سال 1354 توسط انجمن آثار ملی میراث فرهنگی، بازسازی این بنای فعلی شروع و در سال 1356 به اتمام می رسد.
رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسرکان تصریح کرد: طراح این بنا مهندس جودت و معمار آن حاج هادی کهزادی اهل و ساکن تویسرکان بودند، بنایی زیبا درخور شأن یک شاعر.
ترکاشوند همچنین گفت: تنها اثر برجای مانده از میر رضی الدین آرتیمانی 1200 بیت شعر است که ساقی نامه و سوگند نامه او در دنیا بی نظیر است، فرزند او ابراهیم ادهم نام داشت که در شعر و شاعری به مانند پدر بود و در هند به خاک سپرده شد.
بخشی از ساقی نامه میررضی آرتیمانی:
الهی به مستان میخانه‌ات
بعقل آفرینان دیوانه‌ات
به دردی کش لجه کبریا
که آمد به شأنش فرود انّما
به درّی که عرش است او را صدف
به ساقی کوثر، به شاه نجف
به نور دل صبح خیزان عشق
ز شادی به انده گریزان عشق
انتهای پیام/ز

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان