آخرین اخبار

21. فروردين 1402 - 20:35   |   کد مطلب: 40705
رئیس ستاد مرکزی اربعین توضیحاتی در خصوص برگزاری مراسم اربعین حسینی در سال ۱۴۰۲ ارائه کرد.

به گزارش رودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ سیدمجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین صبح امروز (دوشنبه) در یکصد و نهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین که با حضور اعضاء این ستاد و استانداران و مسئولین دخیل در مراسم اربعین حسینی برگزار شد، به ارائه برنامه‌های این ستاد در سال جاری برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم پرداخت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: امروز جلسه ستاد مرکزی اربعین با حضور استانداران ایلام، کرمانشاه، خوزستان، کردستان و آذربایجان غربی برگزار شد و یک بار دیگر مسائل اساسی و اولویت دار مراسم اربعین سال ۱۴۰۲ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی بیان کرد: اشکالات و نواقصی در اربعین سال گذشته با آن مواجه بودیم از جمله ازدحام جمعیت در پایانه‌های مرزی، مشکل حمل و نقل، آبرسانی و خدمات رسانی به زائرین در خصوص مسائل بهداشتی، درمانی، تعذیه، اسکان و حمل و نقل در داخل عراق. همچنین مساله زائرین پاکستانی و اتباع خارجی، مشکل صدور گذرنانه‌ها و طولانی شدن زمان درخواست نیز وجود داشت که باید در اربعین ۱۴۰۲ همه این موارد با تلاش تمامی مدیران و دست اندرکاران مختلف اربعین و کمیته‌ها برطرف شود. این موارد مورد بررسی قرار گرفت و زمان بندی برای آن‌ها مشخص شد.

میراحمدی عنوان کرد: در جلسه امروز ستاد، گزارشی از توافقات خوبی که با وزارت کشور عراق برای تسهیل امور اربعین در سال جدید انجام شده، ارایه شد؛ از جمله پذیرش برای ارائه گذرنامه‌های ویژه به زائرین ایرانی که هم هزینه آن برای زائرین کمتر خواهد بود و هم اینکه به سرعت می‌توان این گذرنامه‌ها را تهیه کرد که دیگر آن ازدحام و معطلی سال گذشته را نخواهیم داشت.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه ما به دنبال انتظام بخشی سفر زائرین هستیم، گفت: امسال به دنبال این هستیم که از قبل تاریخ رفت و برگشت هر زائر و همچنین مرزی که قصد عبور از آن را دارد را مشخص کنیم تا هم زائر با مشکل مواجه نشود.

وی اضافه کرد: دولت عراق خواستار این است که میزان ورود زائر به کشور عراق در ایام اربعین مشخص باشد تا بتواند برنامه ریزی مشخصی در خصوص حمل و نقل و... داشته باشد و این امر در هنگام عبور از مرز نظام بهتری پیدا کند؛ چرا که ما به دنبال این هستیم که در فصل گرما حداقل توقف را در مرز‌ها داشته باشیم و لازمه این امر برنامه ریزی دقیق و همکاری زائران عزیز است.

رئیس ستاد اربعین بیان کرد: از نظر ما عملیات اجرایی زیارت اربعین از ابتدای امسال آغاز شده و همه استانداران، مدیران و دست اندرکاران اقدامات عملیاتی خود را آغاز کرده و در تلاش هستند تا اربعین باشکوه تر، منظم‌تر و سهل تری داشته باشیم.

وی در رابطه با سامانه منتاک (مدیریت و نظارت بر توسعه استان‌های کشور) که در جلسه امروز معرفی شد، تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم عملیات عظیم اربعین را به خوبی مدیریت کنیم سامانه‌ای طراحی کرده ایم که در این سامانه تمامی برنامه‌های اساسی و پروژه‌های زیربنایی و اولویت‌دار ثبت شده و به طور روزانه توسط وزیر کشور، ستاد مرکزی اربعین و کمیته‌ها با استانداران نحوه پیشرفت و تامین منابع کنترل می‌شود تا از هیچ برنامه اساسی غفلت نکرده و بر روی این برنامه‌ها تمرکز کنیم؛ چراکه تحقق این برنامه‌ها باعث راحتی بیشتر زائران خواهد بود. 

میراحمدی افزود: یکی از برنامه‌هایی که در حال بررسی آن هستیم این است که زائر مشخص می‌کند که چه تاریخی و از چه مرزی قصد ورود و خروج از عراق را دارد. به طور طبیعی ظرفیت‌های مرز‌های ما مشخص است و چنانچه در تاریخی با ازدحام جمعیت مواجه شویم از این طریق می‌توانیم به زائران اطلاع رسانی کنیم که همه این مسائل برای سهولت رفت و آمد زائران است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در پاسخ به سوالی در خصوص خروج ستاد اربعین از زیرمجموعه وزارت کشور گفت: پیشنهادی در شورای عالی حج با حضور رئیس جمهور مطرح شد که رئیس جمهور بر انجام عملیات عظیم اربعین حسینی و ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور تاکید کردند و تغییری در این وضعیت ایجاد نخواهد شد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان