آخرین اخبار

25. اسفند 1394 - 23:42   |   کد مطلب: 12303
خانه مسعودی یادگاری از دوران قاجاریه با تصاويري زیبا از پادشاهان ايران باستان، موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان را در دل خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار رودآور، خانه مسعودی که موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان را در دل خود جای داده است در تویسرکان، خیابان امیر کبیر، خیابان شهید دستغیب قرار دارد.

IMG_0012این خانه یکی از خانه‌هاي باقي مانده از محله شاهزادگان( خیابان انقلاب فعلی) است. تاريخ ايجاد اين اثر ارزشمند بر كتيبه‌اي كه در كنار ورودي شاه‌نشين طبقه همكف نصب شده، سال 1290 هجري قمري را نشان مي‌دهد كه مبين قدمتي بيش از 130 سال است. خانه مسعودي با مساحت 1332 مترمربع در دو طبقه ساخته شده است.

درهر طبقه يك اتاق اصلي وجود دارد و در طرفين آن چند اتاق فرعي قرار گرفته كه در انتهاي هر كدام از اين اتاقها يك اتاقك انباري و پستو ساخته شده است. مهمترين قسمت اين اثر تاريخي، اتاق شاه‌نشين طبقه همكف است. تمامي سقف و ديواره‌هاي اين اتاق پوشيده از گچبري‌ها، آيينه‌كاري ها و نقاشي‌هايي با روش رنگ و روغن شامل: نقوش گياهي و انسان است.

همچنين تصاويري از پادشاهان ايران باستان برگرفته از شاهنامه فردوسي تا دوره قاجاريه كه با شيوه گراور ايجاد شده‌اند، در حاشيه فوقاني ديوارهاي اين اتاق و در ميان نقوش گچبري شده به صورت قاب‌هايي كوچك قرار گرفته‌اند.يكي از اين تصاوير، طرحي است از شاهزاده‌اي قاجاري كه كاغذي در دست دارد كه بر روي آن نوشته شده است: "نامه خسروان" و در بالاي تصوير، جمله گردآورنده اين داستان، جلال‌پور فتحعليشاه قاجار به خط نستعليق نوشته شده است.

449881_TCKGwZmd copyاز ديگر مشخصات اين اثر مي‌توان به موارد زير اشاره كرد: سقف تمامي اتاقها به جز اتاق شاه‌نشين طبقه همكف لمه‌كوبي شده است، پنجره‌هاي ارسي اين بنا در گذشته‌اي نه چندان دور توسط مالكان بنا تعويض و پنجره‌هاي ساده به جاي آنها كار گذاشته شده است، آجركاري هاي سردر ورودي شاه‌نشين طبقه‌هاي همكف و اول از ديگر عوامل تزييني اين بنا محسوب مي‌شود، ديواره‌هاي حياط با طاقنماهاي متعدد مزين شده است. اين بنا نمونه بارزي است از دوره‌اي كه فرهنگ و معماري ايران تحت تاثير فرنگ رفتگان قرار گرفته است و نفوذ فرهنگ و معماري غرب در معماري ايران در سطحي‌ترين لايه آن يعني تزيينات معماري جلوه‌گر مي‌شود.

IMG_0030خانه مسعودی "موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان" را در درون خود جای داد است.در این موزه که در سال 1389 راه اندازی شد، وسایل و اشیاء هایی با قدمت دیرینه بخصوص از دوران قاجار تا دوره معاصر قرار داد.

IMG_0014 copyسنگ نوشته ای که  در جریان حفاری غیرمجازی که در سال ۱۳۷۲ در مقبره حضرت حبقوق نبی(علیه السلام) کشف شده نیز در این موزه قرار دارد.

خانه مسعودی در  تویسرکان، خیابان امیر کبیر، خیابان شهید دستغیب قرار دارد.شمار تماس این مکان تاریخی 4228420 – 0852 است.

 عکس هایی از موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان در خانه مسعودی

IMG_0021 IMG_0030IMG_0036     IMG_0026IMG_0037IMG_0026IMG_0034

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان