آخرین اخبار

10. اسفند 1393 - 13:59   |   کد مطلب: 12387
فرسفج و امامزاده معروفش را بهتر بشناسیم
مقبره "باباعلی" نگینی در شهر فرسفج+تصاویر
حدود 25 کیلومتری شهر تویسرکان مقبره "باباعلی" به عنوان نگینی در شهر فرسفج می درخشد.

به گزارش رودآور؛ از تویسرکان به سمت درۀ قلقل رود حرکت کرده و حدود 25 کیلومتر را طی می کنیم تا به شهر فرسفج می رسیم. اکنون این روستا بسیار گسترده شده و تبدیل به شهر گردیده است. به داخل فرسفج می رویم. داخل شهر امامزاده ای است که آن را باباعلی می نامند. این امامزاده به علی شهرت دارد و یکی از نوادگان امام موسی کاظم (علیه السلام) در شهر فرسفج است.

فرسفج در 25 کیلومتری غرب تویسرکان و در منطقه ای خرم و آباد قرار گرفته است. منطقه به لحاظ اقلیمی دارای آب و هوای سردسیری کوهستانی می باشد. رودخانه قلقل رود از آن عبور می کند. اغلب مردم این شهر به شغل کشاورزی اشتغال دارند و شغل های دامپروری و امور خدماتی اداری نیز از دیگر شغل های منطقه است.د

103معروف است فرسفج که معنی فارسی آن، (اسب در گودال) است که در سالیان قبل به عنوان روستا شناخته می شده است باتلاق های فراوان بوده و بیشتر محل چراگاه اسب های افراسیاب بوده است. چندین رأس اسب در میان باتلاق ها مفقود شده که روی همین اصل نام آن را فرسفج نامیده اند.در حدود صد سال پیش که بزرگان تعریف کرده اند، در فرسفج و اطرافش برنج کشت می شده و تمام زمین های اطراف آن پر از آب بوده است. در همین محل شاه عباس صفوی چندین بنای تاریخی بنا کرده است.

کاروانسرای خیلی بزرگ با بنای محکم به نام کارونسرای شاه عباس صفوی، پلی بر روی رودخانه که دارای سه طاق بزرگ برای عبور سیلاب در نظر گرفته شده است که هنوز هم آباد و قابل استفاده است، حمام خزینه ای که تا حدود 15 سال پیش قابل استفاده بوده است.

روایت دیگری در چگونگی نامگذاری این روستا وجود دارد و وجه تسمیه این روستا این است که فُرس به معنای سال می باشد. "فج" به معنای جا و محل بوده و به علت اینکه در گذشته اهالی این روستا برای تحویل سال جدید در نزدیکی شهر تویسرکان در امامزاده ای بسر می بردند این جایگاه و محل را محل تحویل سال گفته اند که همان فُرسفج می باشد.

بقعه مشهور با (باباعلی و پیرعلی)، بقعه باشکوه و زیبای این امامزاده در میان روستای فرسفج در ۲۳ کیلومتری جنوب غربی شهر تویسرکان و در مسیر جاده تویسران ـ کنگاور واقع شده است.

کل محوطه امامزاده در حدود 1500 متر مربع است که حدود 300 متر مربع آن به حرم و رواق امامزاده پیرعلی تعلّق دارد. فرسفج دارای گورستانی قدیمی است که شایسته است تحقیقات باستان شناختی بر روی این گورستان و محوطه های اطراف آن صورت پذیرد. امامزاده دارای گنبد، حرم و مرقدی زیبایی است.

135 (57)بر روی قبر امامزاده صندوقی قرار دارد و بر روی صندوق نیز ضریحی آماده کرده اند که در سال 1382 با نظارت اداری اوقاف و امور خیریه و با همکاری هیئت امناء و همیاری مردم خیّر این ضریح آماده و نصب شده است. اندازۀ ضریح 3×2 متر می باشد و ساخت ضریح سازان اصفهانی است. براساس طرح جامع این امامزاده، در سال 1382 اقدام به بازسازی آن شد که حدود چهار متر از کف جاده ارتفاع دارد و از راه جنوب و شمال به صحن آن توسط چندین پلکان راه می یابد.نمای بیرونی و کف حرم سنگ کاری است که بسیار زیبا طراحی شده دیوار داخلی تا نیمه سنگ و بقیه گچکاری است و فضای مصنوعی نیز در اطراف آن برای بهره گیری زائران و مسافران تعبیه شده است.

در داخل حرم امامزاده چند قطعه فرش بزرگ و چند زیلو وجود دارد. در تمام فصول سال بویژه در ایام سوگواری ائمه اطهار (علیهم السلام) و شبهای جمعه اهالی این روستا و روستاهای اطراف به فرسفج می آیند تا بهاقامه  زیارت و برگزاری مراسم دعا بپردازند. یکی از مراسم این امامزاده، مراسم ویژۀ علی است. مردم به این امامزاده اعتقاد فراوان دارند و همواره نذورات خود در مرقد امامزاده و یا صندوق نذورات اهداء می کنند.

تصاویر بیشتر(عکس از مهدی محمد‌ظاهری)

DSC01941 DSC01942 DSC01943 135 (46) 135 (57) 135 (58) 135 (61)

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان