آخرین اخبار

3. ارديبهشت 1393 - 18:50   |   کد مطلب: 12863
مدیرکل حفاظت از محیط زیست همدان با بیان اینکه حال زمین خوب نیست در خصوص تصفیه خانه های فاضلاب بهداشتی شهری گفت: از تعداد ۲۹ شهر همدان ۱۱ شهر فاقد تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی هستند.

به گزارش رودآور به نقل از تسنیم، روز زمین پاک، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است، این روز دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی ( 20 مارس) و بار دیگر در طول فصل پاییز در (نیمکره جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می شود برگزار می‌شود.

سازمان ملل متحد نیز هر سال در اعتدال بهاری، این روز را جشن می‌گیرد چرا که این روز رسمی است که توسط فعال صلح به نام جان مک‌کانل در سال 1969 در اجلاس یونسکو معرفی شد.

در بسیاری از کشورها روز 22 آوریل هم زمان با 2 اردیبهشت ماه به نام روز زمین ثبت شده است و جوامع بسیاری در دنیا و ایران اسلامی هفته زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند که در ایران اداره کل حفاظت از محیط زیست در استان ها متولی برنامه های این هفته در هر استانی می باشد.

ایرانیان نیز از گذشته های دور به عنوان مردمانی متمدن و با فرهنگ همواره به این مسائل توجه داشته اند به گونه ای که در دوره های پیش از میلاد روز 2 اردیبهشت به نام روز زمین پاک نامگذاری شده بود.

در این روز که جشن بزرگی معروف به جشن اردیبهشت گان در آن برپا می شود و یکی از اعیاد بزرگ مردم بود، همه با پوشیدن لباس سفید نسبت به تمیزی و نظافت خود و محیط اطراف در آن روز خاص توجه ویژه ای داشته اند.

زمین دارای قانون خاص خود است که ما انسان ها به عنوان موجوداتی که بیشترین استفاده را از زمین می بریم و از تولد تا مرگ در این کره خاکی زندگی می کنیم باید نسبت به آنها توجه داشته باشیم.

امروز مصادف با 2 اردیبهشت بسیاری از مردم کشور به پاس احترام به قانون زمین سعی می کنند با جمع آوری زباله رها شده در طبیعت، کاشت گل در گلدان های خانه این روز را گرامی دارند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست همدان در این باره اظهار کرد: این روز به علت یادآوری و جلب مشارکت عموم مردم برای توجه و حفاظت از زمینی که در روی آن زندگی می کنیم نامگذاری شده است که 70 درصد کره زمین را آب و 30 درصد باقیمانده را مناطق مسکونی برای زندگی تشکیل می دهد که منبع کوچکی از ان به عنوان سکونتگاه ما انسان ها در نظر گرفته شده است که با افزایش جمعیت، زندگی شهرنشینی، افزایش زندگی و فعالیت صنعتی کره زمین به مخاطره افتاده است.

قربانعلی محمد پور اظهار کرد: شعار امسال زمین پاک " اراده ملی برای زمین پاک" عنوان شده است، اراده ملی برگرفته از اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که حفظ و حراست از محیط زیست را وظیفه ای عمومی برای انسان ها می داند.

وی به برنامه های استان همدان در طول هفته زمین پاک اشاره کرد و گفت: برگزاری جشن روز زمین پاک در سالن فجر شهرداری، افتتاح سیستم تصفیه خانه فاضلاب شرکت سیمان نهاوند، پاکسازی میدان میشان در کوه الوند با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، پاکسازی زباله ها توسط گروه های مردمی در مناطق مختلف استان، مکاتبات با شهرداری ها انجام شده تا برای داشتن زمینی پاک و ارتقای فرهنگ عمومی در صیانت از زمین تلاش کنیم.

محمد پور تاکید کرد: در این بین نقش بانوان خانه دار بسیار اثرگذار است چرا که با صرفه جویی در منزل، جلوگیری از ریخت و پاش های غیر ضروری و همچنین تربیت و آموزش صحیح در صیانت از محیط زیست و طبیعت به فرزندان خود می توانند نقش موثری را ایفا کنند.

تنها 7 واحد و شهرک صنعتی در همدان تصفیه خانه فاضلاب دارند

وی گفت: هم اکنون تعداد 19 واحد شهرک ها و نواحی صنعتی فعال در استان وجود دارد که تنها 7 شهرک و واحد تصفیه خانه فاضلاب دارند و مابقی آنها فاقد تصفیه خانه فاضلاب هستند که محیط زیست همچنان پیگیر این موضوع است و برای آنها تاییدیه صادر نمی کند تا آنها مدیریت فاضلاب را داشته باشند.

محمد پور از مسئولان خواست تا نسبت به احداث تصفیه خانه در شهرک های صنعتی اقدامات لازم را انجام دهند چرا که این تصفیه خانه ها نیازمند تامین بودجه و برنامه برای شرکت شهرک های صنعتی است.

وی بیان کرد: در بحث تولید فاضلاب صنعتی به میزان یک میلیون و 500 هزار متر مکعب فاضلاب صنعتی با این تعداد واحد صنعتی در استان همدان تولید می شود.

محمد پور افزود: انتقال فاضلاب های صنعتی به عهده شرکت شهرک های صنعتی می باشد و بخشی از آن انجام شده و می طلبد تا اقدامات جدی تری در این راستا برای سایر شهرک ها و واحد ها صورت گیرد تا مشکل تصفیه فاضلاب نداشته باشیم.

19 شهر همدان فاقد تصفیه خانه بهداشتی فاضلاب

11مدیرکل محیط زیست همدان گفت:  شهر استان تصفیه خانه بهداشتی دارند و ما بقی در حال احداث هستند ضمن اینکه برخی از تصفیه خانه های موجود در گذشته احداث شده اند و نواقصی دارند که در راستای ارتقاء اقدام کرده اند.

محمد پور بیان کرد: از 29 شهر استان 20 شهرداری محل دفن زباله دارد دفن زباله در شهرهای بالای 200 هزار نفر هم بر اساس ماده 93 قانون اساسی باید به حداقل برسد و ما باید تلاش کنیم تا میزان پسماندها و مواد دفن شده را کاهش دهیم و پیگیریم تا برای محل دفن زباله در سایر شهر ها مکان یابی درستی انجام گیرد.

وی اعلام کرد: شهرستان های بهار، رزن، مریانج، جورقان که فاقد مکان دفن هستند هم اکنون پسماندهای خود را به سمت همدان منتقل می کنند.

سالانه 174 هزار تن پسماند شهری در همدان تولید می شود

وی اظهار کرد: سالانه به میزان 173 هزار و 850 تن پسماند شهری در همدان تولید می شود و سرانه تولید در میانگین به میزان 600 تا 800 گرم در شهرها است.

محمد پور گفت: در اکثر شهرهای همدان زباله ها تلمبار می شوند ضمن اینکه سالانه حدود 814 تن پسماند عفونی در استان همدان تولید می شود که از طریق سیستم MA گند زدایی شده و به سایت دفن زباله منتقل می شود.

وی ابراز کرد: متاسفانه برخی شهرهای همدان تصفیه خانه بهداشتی و شبکه انتقال خوبی ندارند.

محمد پور بیان کرد: روزانه 500 تن زباله خانگی تولید میشود که از این مقدار 10% آن بازیافت شده و زباله های عفونی تولید شده در بیمارستانهای همدان نیز 5 تن میباشد که قابل بازیافت نیستند.

وی گفت: از تعداد 20 بیمارستان فعال استان همدان ، 8 بیمارستان دارای کوره های زباله سوز بوده و مابقی یا غیر فعال هستند ویا سیستم زباله سوز ندارند.

محمد پور در خصوص مدیریت مواد زائد خطرناک اظهار کرد: در استان همدان سالانه بیش از 25000 تن پسماند ویژه تولید میشود که بخش عمده ضایعات مربوط به صنایع شیمیایی و الکترونیک و صنایع فلزی میباشد که در مجموع 46% از این صنایع در محدوده شهرستان همدان واقع شده است.

وی بیان کرد روش اصلی دفع اینگونه ضایعات، بازیافت، دفن و تلمبار است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست همدان در مورد پسماندهای کشاورزی که شامل بقایا و مواد زائد کشاورزی است گفت: از مواد به صورت کود از آنها استفاده میشود و مابقی نیز شامل ظروف باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی است که از آنها استفاده نمی شود و در سطح زمین های زراعی رها میگردد.

گزارش از مریم رحیمیان انور

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان