آخرین اخبار

16. خرداد 1393 - 15:37   |   کد مطلب: 13870
کشورهای اروپایی از افزایش تلاش شرکتهای آمریکایی برای برقراری روابط تجاری با ایران در حالی که آنها (شرکت های اروپایی) بدلیل تحریم های واشنگتن از این کار منع شده اند ، خشمگین هستند .

به گزارش رودآور، باشگاه خبرنگاران به نقل از بیزینس ویک نوشت: این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم "جاناتان تایرون " با اشاره به تحریم هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده است ، نوشت : در حالی تجارت کشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی ایران به پائین ترین حد خود رسیده ، روابط مالی و تجاری آمریکا با شرکت های ایرانی از سال 2011 تاکنون افزایشی 35 درصدی را به خود دیده است .

 بر اساس گزارش بلومبرگ ، این میزان برای کشورهای اروپایی از همین سال 77 درصد کاهش داشته است .
 به گفته برخی مقامات ، این اقدام درست نیست که کارشناسان آمریکایی بخصوص در بخش خدمات غذایی و پزشکی در ارتباط با ایران هستند در حالی که شرکت های اروپایی از داشتن روابط تجاری با تهران و دیگر کشورهای مورد تحریم آمریکا منع باشند .
در ادامه این مقاله امده است : ماریج شاک ، یکی از اعضای پارلمان اتحادیه اروپا در بخش کمیته های تجارت بین المللی و امور خارجه در این باره اظهار داشت : اتحادیه اروپا باید نگرانی هایی را در قبال این موضوع به مقامات آمریکایی ابلاغ نماید . تحریم های ضدایرانی آمریکا اقتصاد در ایران را تحت تاثیر قرار میدهد و همین موضوع نیز تاثیرات برون مرزی نامطلوبی بر اقتصاد اروپا می گذارد .
آیان کرنز ، مدیر شبکه رهبری اروپا در لندن ( گروه مشاوران سیاسی که توسط مقامات سابق اتحادیه اروپا اداره می شود ) نیز تصریح کرد : اختلاف و تفرقه در میان دوستان غربی در مسئله نحوه اجرای تحریم ها بر ضد ایران می تواند به هرگونه تلاش از سوی آمریکا و اروپا برای مشارکت در دور تازه ای از تحریم ها علیه "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه در مورد بحران اوکراین آسیب بزند .
آمریکا تا پیش از سال 1979 یکی از اصلی ترین شرکای تجاری ایران با مبلغ دادوستدی معادل سالانه 400 میلیارد بوده است . پس ازآن این روابط تا حد بسیار زیادی قطع گردید . واشنگتن در سالهای اخیر با همکاری دوستان خود و با اتهام تلاش ایران برای دست یابی به بمب اتمی ، تحریم ها علیه تهران را تشدید نموده است .
 جمهوری اسلامی همواره این اتهامات از سوی غرب را بی اساس خوانده و رد کرده است .
در انتهای این مقاله که در نشریه " بیزینس ویک " منتشر شده ، آمده است : بر اساس گزارش یکی از موسسات معتبر آمریکایی ، نرخ تجارت میان تهران و واشنگتن در سال گذشته میلادی 315 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال 2011 افزایش داشته است . طی همین دوره و بر اساس نمودارهای کمیسیون های اروپایی ؛ تجارت میان تهران و اتحادیه اروپا به 8/2  میلیارد یورو کاهش یافته که پیشتر 28 میلیارد یورو بوده است .
این کاهش تجارت پس ازآن رخ داد که اتحادیه اروپا به منظور اعمال تحریم های آمریکا بر ضد ایران در سال های 2011 و 2012 بیشتر از سوی کاخ سفید تحت فشار قرار گرفت .

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان