آخرین اخبار

19. مرداد 1393 - 16:21   |   کد مطلب: 14883
آيين تجليل از مقام خبرنگار كه پنجشنبه شب گذشته از سوي خانه مطبوعات استان و با همت استانداري و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي در باغ پذيرايي دانشكده علوم پزشكي برگزار شد، خواسته و ناخواسته وارد برخي حاشيه‌ها شد كه مي‌توان گفت اصل موضوع را به‌شدت تحت شعاع خود قرار داد.

به گزارش رودآور، مهدی ناصر نژاد در یادداشتی نوشت:

متوليان اين آيين نمادين كه چند ساليست در همدان برگزار مي‌شود، به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي كرده بودند كه در واقع خود اصحاب رسانه مديريت را در دست گرفته و بيشتر از اينكه چونان برنامه‌هاي معمولي شنونده و نويسنده باشند، مسائل گوناگون مبتلا به خود را مطرح سازند و استاندار و مديران حاضر در مراسم، بيننده و شنونده و پاسخگويي كنند، تا اينجاي كار همه چيز خوب و بحق هم برنامه‌ريزي شده بود!
بالاخره يك روز از سال متعلق به خبرنگاران است، جامعه خبرنگاران كه به مثابه سربازان پياده در تحولات حوزه‌هاي اجتماعي، فرهنگ‌سازي و توسعه همه‌جانبه در تمام عرصه‌ها و در طول شبانه‌روز و تعطيل و غيرتعطيل و در هنگامه‌هاي خوشي و ناخوشي با كمترين امكانات تلاش مي‌كنند، حق دارند يك روز از تمام روزهاي خوب و مبارك خدا را متعلق به خود بدانند و اگر فرصتي و گوش شنوايي هم باشد، مشكلات عديده زندگي را مطرح كنند.
دست آقاي نيكبخت استاندار همدان درد نكند كه در مراسم روز خبرنگار در كناري نشست و از اصحاب رسانه خواست كه به قول معروف «هرچه مي‌خواهد دل تنگت بگو». وليكن متأسفانه آنگونه كه از شواهد و قرائن برمي‌آيد چنين قاعده ميموني آنگونه كه انتظار مي‌رفت و بايد شايسته مي‌بود، استوار نشد.
اينجا، جاي گلايه هست، نخست از خود چرخانندگان برنامه كه اگر بايد خبرنگاري و نماينده‌اي از اصحاب رسانه پشت تريبون قرار گيرد و موضوعي طرح كند، مقيد به رعايت ديسيپلين جلسه باشد. دموكراسي خيلي خوب است، همه دنيا تشنه دموكراسي و آزادي بيان و نشر انديشه است، اما همين دموكراسي هم بايد در و پيكر و فونداسيون اصولي و عقلايي داشته باشد. دموكراسي كه نظم، آگاهي و احترام بر حقوق ديگران و رعايت حريم‌هاي مرسوم نداشته باشد، مي‌شود همان غذا و عنصر حيات كه مواد اصلي آن ناپخته، نانشسته و ناچيده فراهم شود. گوينده و سخنران در هر مقام و در هر محفل بايد احساسات شخصي و ديدگاه‌هاي فردي را كتمان كرده و آگاهانه و مسلط براي استحقاق حقوق متعارف و صنفي خويش نظرها را جلب كند. متأسفانه مسائل و مشكلات جامعه خبرنگاران و ارباب جرايد نه‌تنها در استان ما بلكه در سطح كلي فراوان و حل آن اگر غيرممكن نباشد، به سادگي امكان‌پذير نيست.
در استان همدان ارباب جرايد با يد طولا و وجدان بيدار بسيارند كه وجود و بقاي خويش را در حيات واقعي و بستر روان جامعه مطبوعات جستجو مي‌كنند و مي‌توانند با آگاهي از نظر صنف خويش در چنين فرصت‌هايي كه مسئولان ارشد استان فراهم ساخته و تمايل دارند حرف‌ها را به شنونده مؤثر واقع شده و نتيجه‌اي حاصل شود.
مشكلات مربوط به رسانه و فعاليت رسانه‌اي در استان ما قابل دسته‌بندي و پيگيري است. به طور كلي بايد فضا براي فعاليت رسانه‌اي فراهم شود كه فضاي لازم در اين زمينه بيشتر نرم‌افزاري و تخصصي است، بايد ديد كجا و با چه كيفيتي، مطلبي بايد نوشته مي‌شده، اما جلوي آن را گرفته‌اند، اگر مانعي بر سر راه و فعاليت خبرنگاري وجود دارد بايد برطرف شود و هيچ مقام و مسئولي نبايد سد راه فعاليت مشروع و حرفه‌اي خبرنگار باشد.
مديران رسانه بايد اسباب كار و لازمه فعاليت خبرنگاران و نيروهاي خبري و تداركاتي خود را فراهم كنند و اين بر عهده مسئولان و دستگاه‌هاي مرتبط با اصحاب جرايد است كه در حيطه قانون و اختيارات اجرايي خويش، مطبوعات و رسانه‌ها را كمك كنند و انتظارات بحق آنها را برطرف سازند، اگر تبعيض بين فعالان رسانه‌اي استان وجود دارد، رفع تبعيض شود، ديدگاه‌هاي سياسي نبايد در چرخه ارتباط رسانه با مديران اجرايي خلل ايجاد كرده و عمداً يا سهواً مطبوعه يا جريده و رسانه‌اي بر اثر نوع ارتباط و ديدگاه مديران در سايه قرار گيرد.
چنين نمونه انتظارات و حقوق جامعه رسانه‌اي در هر محفل و فرصت رسمي قبل طرح و مطالبه است پس غوغاسالاري و چالش‌انگيزي چه جايگاهي در روابط متعارف اجتماعي دارد؟!

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان