آخرین اخبار

21. مرداد 1393 - 10:23   |   کد مطلب: 14926
به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌ها بتوانند به‌زودی خودشان را از تجربه‌ای که مردم جهان از آن‌ها در جنگ غزه به دست آورده‌اند، رها سازند.

به گزارش رودآور به نقل از بولتن نیوز، وزارت امور خارجه آمریکا در خلال این جنگ در اقدامی نادر از اسرائیل به سبب آنچه آن را گلوله‌باران « بی‌رحمانه » یک مرکز پناهندگان توصیف کرد، انتقاد کرد. این در حالی است که پیش‌تر، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از حمایت همه‌جانبه از اسرائیل در جنگ غزه خبر داد.

باراک اوباما اعلام کرد اسرائیل بین حق دفاع از خود و خطر ایجاد فجایع انسانی با یک مسئله «دشوار» روبه‌روست .

این در حالی است که دشواری اینجا نیست بلکه دولت اوباما بین حمایت قاطعانه خود از اسرائیل - هم‌پیمانی که از حمایت‌های سیاسی قدرتمندانه‌ای در واشنگتن برخوردار است - و تأکید بر نگرانی‌های بشردوستانه در غزه - به سبب کشته شدن بیش از هزار و 800 نفر در این منطقه که بیشتر آن‌ها را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند - با یک مسئله بسیار دشوار روبه‌روست.

این مسئله در روزهای اخیر در کانون توجهات قرارگرفته است: وزارت امور خارجه از اسرائیل به سبب گلوله‌باران « بی‌رحمانه» یک مدرسه سازمان ملل متحد در جنوب غزه در مرز با مصر انتقاد کرد. اما دو روز قبل از آن، رئیس‌جمهور آمریکا از حمایت‌های گسترده واشنگتن از اسرائیل خبر داد، دولتی که عامل کشتار غیرنظامیان در جنگ غزه است.

جدیدترین انتقاد دولت آمریکا از اسرائیل سبب کاهش حمایت‌های واشنگتن از هم‌پیمان کلیدی خود در خاورمیانه نمی‌شود: اعضای کنگره آمریکا روز جمعه قبل از رفتن به تعطیلات بودجه مورد درخواست کاخ سفید را برای اختصاص 225 میلیون دلار کمک‌های اقتصادی به اسرائیل تصویب کردند. درواقع دولت امریکا در همان حال که ظاهراً از اسراییل به‌طور جزئی انتقاد کرده هزینه‌های ماشین جنگی آن را هم تأمین نموده است.

وین وایت دیپلمات سابق و کهنه‌کار آمریکایی در خاورمیانه که در حال حاضر از کارشناسان موسسه خاورمیانه در واشنگتن محسوب می‌شود، به روزنامه کریستین ساینس مانیتور گفته است: «دولت آمریکا در یک مخمصه گرفتارشده است و تحت‌فشار قرار دارد. واشنگتن از یک‌سو خواهان حمایت‌های قاطعانه از اسرائیل است و از سوی دیگر به‌صورت سنتی تلاش می‌کند بحران‌ها را متوقف و حل‌وفصل کند».

این درحالی است که اوباما بارها اعلام کرده است « اسرائیل حق دفاع از خود را دارد» و « هیچ کشوری نمی‌تواند شلیک راکت‌ها را علیه شهروندان خود بپذیرد و تحمل کند.» آمریکایی‌ها با این عبارات درواقع مجوز همه گونه جنایت را به اسراییل داده‌اند.

برخی تحلیل گران سیاست خارجی انتقادات شدید از اسرائیل را بخشی از تلاش دولت آمریکا به‌منظور موردانتقاد نگرفتن از سوی افکار عمومی جهان قلمداد می‌کنند. آن‌ها خاطرنشان می‌کنند آمریکا از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به سبب جنگ داخلی سوریه به‌شدت انتقاد کرد اما پس از تهاجم اسرائیل به غزه و هدف قراردادن مدرسه آنروا در این منطقه واکنش شدیدی از خود نشان نداده است.

برخی می‌گویند علت این‌که واشنگتن در مقابل حمله ارتش اسرائیل به مدرسه سازمان ملل در رفح واکنش شدیدی نشان نداد این بود که این نخستین باری نبود که اسرائیل چنین مکان‌هایی را در غزه هدف حملات خود قرار می‌داد.

پیش‌تر نیز 21 فلسطینی بی‌خانمان که در یک مدرسه سازمان ملل در جبالیا پناه گرفته بودند در حمله ارتش اسرائیل کشته شدند . ارتش اسرائیل ادعا کرد قصد داشت جنگجویانی را هدف قرار دهد که در نزدیکی این مدرسه فعالیت می‌کردند. ارتش اسرائیل همچنین در روز 24 ژوئیه یکی دیگر از مدارس سازمان ملل را در بیت حانون هدف قرارداد که سبب کشته شدن 16 فلسطینی شد. اسرائیل ادعا کرد این مدرسه را هدف قرار نداده است.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد محوطه این مدرسه در زمان حمله خالی بود و بنابراین، خمپاره‌ای که به حیاط این مدرسه اصابت کرد نباید سبب کشته شدن کسی شده باشد.

عصر روز دوشنبه اعلام شد حماس و اسرائیلی‌ها با برقراری آتش‌بس 72 ساعته پیشنهادی مصر موافقت کردند ، آتش‌بسی که صبح روز سه‌شنبه به اجرا درآمد. اوایل روز دوشنبه، اسرائیل عقب‌نشینی نظامیان خود را از غزه آغاز کرد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد تهاجم به غزه تا زمانی ادامه خواهد یافت که آرامش طولانی‌مدت بار دیگر برقرار شود. برخی تحلیلگران غری می‌گویند از دید اسراییل آرامش در غزه فقط زمانی برقرار می‌شود که یک نسل‌کشی کامل اتفاق افتاده باشد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان