آخرین اخبار

12. شهريور 1393 - 22:26   |   کد مطلب: 15376
به نظر می آید دولت با معرفی وزرای برتر به نوعی سعی کرده ضمن تقدیر از آنان، اشتیاقی در بین هیئت دولت ایجاد کند تا تلاش بیشتری در امر خدمت رسانی صورت گیرد.

به گزارش رودآور به نقل از دانا، در مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی که به مناسبت هفته دولت و در سالن اجلاس سران برگزار شد وزارتخانه‌های برتر دولت معرفی شدند.
بنابر اعلام جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور به ترتیب وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت نفت به عنوان وزارتخانه‌های برتر معرفی شدند.
در این مراسم وزرای وزارتخانه‌های مزبور جوایز خود را از دستان رئیس‌جمهور دریافت کردند.
سید حسین قاضی زاده هاشمی ، بیژن نامدار زنگنه و محمد جواد ظریف سه وزیری بودند که از دستان روحانی جایزه گرفته‌اند و به عنوان وزرای برتر در طول عمر یکسالگی دولت معرفی شدند.
اکثر موافقان و مخالفان دولت بر این نظر متفق القولند که وزارت بهداشت توانسته بدون سیاسی کاری تا حدی از مطالبات مردم و رهبری را در زمینه بهداشت و سلامت مردم اجرایی کند.
افزایش بودجه سلامت، طرح تحول نظام سلامت، کنترل بازار دارو، همکاری پررنگ‌تر با سازمان نظام پزشکی، تشکیل کمیته برخورد با پزشکان زیرمیزی بگیر، ارتقای رضایت مندی مردم و... از جمله اقداماتی مناسبی بوده که باعث شده این وزارتخانه نمره مناسبی بگیرد.
البته به این وزارتحانه انتقاداتی نیز در زمینه تک شغله بودن پزشکان، تقویت نظام شبکه سلامت در مناطق محروم وارد شده اما به طور کلی در اذهان عمومی و در نگاه متخصصان امر، وزارت بهداشت و درمانم و شخص آقای وزیر عملکرد خوبی داشته است.
در خصوص وزارت خارجه نیز علی رغم انتقادات وارده به دستگاه دیپلماسی لبخند دولت، خود ظریف و معاونانش تلاش شبانه روزی داشته اند. رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر حمایت از تیم مذاکره کننده تاکید داشته اند و لذا بر همگان واجب است که حامی مذاکره کنندگان بوده و در عین حال اگر هم نیاز به انتقادو تذکر حس شد این اقدام در فضای آرام و با نگاهی دلسوزانه صورت گیرد چرا که بدون شک اعتلای نظام اسلامی و کشور عزیزمان برای هر شهروندی که دل در گرو ایران دارد، مهم است.
تیم مذاکره کننده و شخص وزیر و معاونانش با نگاهی که در دولت وجود دارد، پویایی خاصی در حوزه سیاسیت خارجی نشان داده و تلاش بسیار کرده اند و به نظر می‌رسد انتخاب وزارت خارجه جز سه وزارت خانه برتر اقدامی قابل پذیرش بوده است.
اما در خصوص بیژن نامدار زنگنه و وزارت خانه مطبوعش باید گفت که در این وزارت خانه در طول عمر یکسالگی خود دارای فراز و نشیب بسیار بوده و چالش هایی در این دوران مطرح شد که به برخی از آن ها اشاره می‌شود.
قیمت‌گذاری محصولات پالایشگاه‌ها بر اساس کیفیت، پیگیری راه‌اندازی سامانه تأمین الکترونیکی کالای صنعت نفت،عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی،تمرکز بر روی توسعه فازهای اولویت دار پارس جنوبی و .. جز برخی اقدامات خوب دولت بوده است که البته هنوز هم بعضی از آن ها به سرانجام نرسیده است.
اما اقداماتی نیز باعث شد تا به این وزارتخانه انتقاداتی وارد شود تا وزارت نفت در بین عموم مردم و منتقدان و نخبگان نتواند نمره خوبی به دست بیاورد. در ادامه به برخی از آن ها اشاره می‌شود:
1- امیدواری زیاد به بازگشت شرکت‌های خارجی و لغو تحریم‌ها و غفلت از استفاده از توان داخلی
2- توسعه کند صنعت پالایشگاهی کشور بخصوص پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس
3-افزایش واردات بنزین با توقف تولید ریفرمیت پتروشیمی
4-پیگیری برای لغو مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در زمینه قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها
5- توقف فروش نفت توسط بخش خصوصی (زنگنه به بهانه‌ی پرونده یکی از دلالان فروش نفت در دولت گذشته (ب.ز.) تاکید دارد که فروش نفت به صورت کامل در شرکت ملی نفت ایران متمرکز باشد و دیگر نفتی به دلالان فروخته نشود.)
6- عدم پیگیری جدی برای تصویب سند ملی راهبرد انرژی و ...
همچنین زنگنه در طول تصدی این وزارتخانه با برخی چالش ها نظیر انعقاد توافقنامه ژنو و محدود شدن میزان صادرات نفت ایران در ۱ میلیون بشکه در روز، پیگیری ضعیف پرونده کرسنت و موضع گریری نامناسب، شکایت گازی ترکیه از ایران به دادگاه لاهه و ... رو به رو شد که کمی از نمره وی مجموع این موارد کاسته است. به هرحال به نظر می‌رسد بجای این وزارت خانه که عملکرد نه چندان مناسبی داشته ، می‌شد تا گزینه دیگری معرفی شود.
اما در این بین یک نکته ای قابل تامل است و جای خالی آن نیز بسیار احساس می شود.
به نظر می آید دولت با معرفی وزرای برتر به نوعی سعی کرده ضمن تقدیر از آنان، اشتیاقی در بین هیئت دولت ایجاد کند تا تلاش بیشتری در امر خدمت رسانی صورت گیرد.
اما بسیاری از منتقدان و موافقان دولت از این موضوع سخن می‌گویند که بهتر است دولت همانطور که وزرای برتر را معرفی کرده، نسبت به معرفی سه تن از وزرایی که عملکرد خوبی نداشته اند، اقدام کند.
این سوال در ذهن خیلی از افراد وجود دارد که کدام وزرا در این عمر کوتاه دولت تنتوانستند آن طور که باید عملکرد مناسبی داشته باشند.
البته خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا در همین راستا در نظر داشت تا این سوال را در نشست خبری رئیس جمهور با اصحاب رسانه های داخلی و خارجی مطرح کند اما بنا بر دلایلی، امکان طرح چنین سوالی فراهم نشد.
وزرای علوم تحقیقات و فناوری، راه و شهرسازی ، اقتصاد و دارایی، کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت، کار و رفاه اجتماعی، ورزش و جوانان، نیرو، آموزش و پرورش، اطلاعات، ارتباطات، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز از دیگر همراهان دولت تدبیر و امید هستند.
بی شک وزارتخانه‌های متبوع این وزرا اقدامات مثبت و منفی داشته‌اند و به هر حال بهتر است آقای رئیس جمهور همانطور که شاگردان ممتازش را معرفی کرده، وزرای غیرممتاز خودش که عملکرد مناسبی نداشتند را معرفی کند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان