آخرین اخبار

15. شهريور 1393 - 15:05   |   کد مطلب: 15446
قریب سه سال از فرمان امام خامنه ای در خصوص تشکیل « شورای عالی فضای مجازی» می گذرد، با استناد به صحبت های معظم له که فرموده اند:«فضای‌مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد» و یا «اداره فضای مجازی کشور نیازمند حرکتی انقلابی است» می توان به اهمیت وظایف این شورا پی برد. در حالیکه متأسفانه شاهد هستیم این فرمان در طول تاریخ انقلاب اسلامی از مظلوم ترین دستورات رهبری در مرحله عملکرد است.

به گزارش رودآور به نقل از طنین یاس، قریب سه سال از فرمان امام خامنه‌ای در خصوص تشکیل «شورای عالی فضای مجازی» می‌گذرد، با استناد به صحبت‌های معظم‌له که بارها و بارها فرموده‌اند «فضای‌مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد» و یا «اداره فضای مجازی کشور نیازمند حرکتی انقلابی است» می‌توان به اهمیت وظایف این شورا و لزوم یک حرکت انقلابی در عرصه فضای مجازی پی برد. در حالیکه متأسفانه شاهد هستیم این فرمان در طول تاریخ انقلاب اسلامی از مظلوم ترین دستورات رهبری در مرحله عملکرد است.

 اخیرا دلسوزان عرصه نظام و فرهنگ ایران اسلامی و کارشناسان برجسته فضای مجازی با درک این پیام مهم به دنبال به حداقل رسانیدن استفاده از  اینترنت جهانی و بهره مندی "اینترانت ملی" برای رسیدن به استقلال و آزادی، در فضای مجازی هستند.

 گرچه با تمام این هشدارها در خصوص آسیب های فرهنگی، اجتماعی، عقیدتی و امنیتی ... محتوای محصولات فن آوری اینترنتی به ویژه متورهای جستجو ، نرم افزارهای اینترنتی به به خصوص نرم افزارای ارتباطی تلفن همراه ، علی‌الظاهر چشم‌داشتن به درک این پیام برجسته توسط مسئولان کشور، دور از انتظار است.

 پیچ‌وتاب اختلافات در تفسیر کلیات "شبکه ملی اطلاعات"/ زمان درگذر است!

13 مرداد سال جاری، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که شورای عالی فضای مجازی چارچوب و کلیات "شبکه ملی اطلاعات" را به تصویب رسانده و به وزارت ارتباطات ابلاغ کرده اما چرا پیگیر اجرای آن نیست، گفت: شورا حق نظارت دارد و تا حدودی نیز پیگیری کرده است.  وزارت ارتباطات نیز نگفته که جواب نمی‌دهد بلکه اعلام کرده در اولین فرصت گزارش خواهد داد؛ اما تلقی ما این است که زمان در حال دیر شدن است.

 وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود؛ بدنه وزارت ارتباطات اعتقادی به اجرای شبکه ملی ارتباطات ندارد و از ساختار فعلی فروش اینترنت سود می‌برد، گفت:‌ آنها نیز معتقد به اجرا هستند اما روی تفسیر اختلاف نظرهایی وجود دارد.

 عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در سخنی قابل تأمل گفت:  وقتی کسی در معرض سوال رسانه‌ای و آمار و عملکرد قرار می‌گیرد گاهی کارهایی که در حال انجام است را انجام شده گزارش می‌کند.

 جلیلی ادامه داد: گاهی که از زمان‌بندی گذشته و از برنامه عقب هستیم علاقمندیم که نگویم عقب هستیم و عذرخواهی نکنیم و مشکل ما این است؛ در غیر اینصورت اگر همه با یک متر قابل قبول گزارش کنند مشخص می‌شود از سال‌هایی که از طرح موضوع شبکه ملی اطلاعات گذشته چقدر کار انجام شده و چقدر کار باقی مانده است.

 فضای ناسالم محصولات فضای مجازی و 12 میلیون کاربر زیر 18 سال

چندی پیش وزیر ارتباطات طی آماری گفت: بیش از ۱۲ میلیون از کاربران اینترنت ایران زیر ۱۸ سال هستند با توجه به جمعیت جوان کشور ما و نفوذ سایت های اینترنتی به چهار دیواری خانه ها سلامت فضای مجازی همواره یکی از اولویت‌های خانواده‌ها و از دغدغه های والدین در ایران است حال اگر ما همچنان مسافر سایت های اینترنتی و موتورهای جستجوی صهیونیستی – آمریکایی باشیم ، قطعا دسترسی به این مهم نه تنها مشکل بلکه غیر ممکن است.

 روح الله مؤمن نسب کارشناس فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار طنین یاس با اشاره به آمار منتشر شده از  موسسه بین‌المللی «خانواده امن» که یک موسسه امریکایی است گفت : ۱۲ درصد سایت‌های جهان مختص به سایت‌های پورنوگرافی هستند و این در حالی است که ۹۰ درصد کودکان ۸ تا ۱۶ سال در نبود والدین خود به دلیل فراهم بودن بستر‌های غیراخلاقی در اینترنت به سمت فضا‌های غیر اخلاقی می‌روند و به طور میانگین برای اولین بار در ۱۱ سالگی با محتوا‌های غیر اخلاقی برخورد می‌کنند!

 مومن‌نسب با اشاره به اینکه  ۸۹ درصد نرم‌افزار‌های چت و چت‌روم‌ها در مسیر محتوای غیر اخلاقی حرکت می‌کنند، گفت :۳۴ درصد کاربران به صورت ناخواسته در جستجو‌های خود به صفحات غیراخلاقی برخورد می‌کنند.

 وی در ادامه این آمار و ارقام در تبیین ناسالم بودن فضای مجازی، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی یک شبکه سالم بدون حضور شبکه ملی اطلاعات غیر ممکن است و راه حل این مشکل بهره برداری از شبکه ملی اطلاعات به همراه پیوست‌های فرهنگی در خصوص محصولات فرهنگی مرتبط با فناوری اینترنتی چون نرم افزاهای گوشی همراه، بازی ها رایانه‌ای و ... دانست.

 همیت این موضوع و لزوم رسیدگی سریع به آن تا جایی است که خطیب نماز جمعه تهران، جمعه گذشته اهمیت این بحث را در حد بیان و تبیین آن برای مردم از تریبون نماز جمعه دانست و گفت: ما اصلاً با فضای مجازی مخالف نیستیم، اما وقتی گل به مردم می‌دهید خارها را بکنید تا دست مردم زخمی نشود، معقول نیست زمانی که ساختارهای نظارتی ما کامل نشده است، فضای اینترنتی را آزاد آزاد دراختیار مردم بگذاریم.

 حجت الاسلام سید احمد خاتمی در خصوص دمکراسی در فضای اینترنتی که از سوی برخی به عنوان اهرم فشار و زیر سؤال بردن نظارت بر محتوای فضای کنونی سایت های اینترنتی مطرح می شود؛ تصریح کرد: حتی در آمریکا که به قول برخی مهد آزادی ها است! که البته این مسئله دروغ است، آنها اجازه نمی‌دهند یک فیلم ارزشی ما در فضای اینترنت قرار بگیرد، چرا آن کار مخالف با دموکراسی نیست، اما ایجاد ساختارهای نظارتی خلاف آزادی عنوان می‌شود.

 عملیات بدون برنامه ریزی در زمین دشمن ، پیروزی قاطع به همراه ندارد

در جواب این گفته که از اینترنت می توانیم برای صدور انقلاب اسلامی، پیام آن، ارزش های انقلابی و اسلامی استفاده کنیم و با حضور ارزش های و عملیاتی انقلابی فضای اینترنت را پاک سازی کنیم، باید گفت: چند درصد می‌توان به این گونه فعالیت‌ها امیدوار بود وقتی که در شرایط فعلی تمام زیرساخت‌ها و پهنای باند و آی‌پی و دامین به صورت اجاره‌ای در دست ماست و در این سیستم هر کاربری را که همسو با صاحبان این فناوری و محصولاتش نباشد، حذف می‌کنند، کاری که گوگل و فیس‌بوک انجام می‌دهند و دلیل آن این است که این ابزار، ابزار ما نیست.

 فعالیت‌های ما در این عرصه مثل «آب در هاون کوبیدن است» چرا که سیستم‌های امنیتی به دلیل آنکه به سرویس‌های جاسوسی متصل هستند در صورتی که ببینند کاربر وضعیت تاثیرگذاری در فضای مجازی دارد که به نفع آنان نیست از طریق فیلترینگ حبابی به‌ راحتی او را حذف و تاثیرات او را کمرنگ‌ خواهند کرد.

معنای جدید دیپلماسی جهانی درفضای مجازی با زبان فارسی !

این چگونه حضور بین المللی در فضای مجازی است که محتوا هر چند ارزشی و انقلابی باشد را با خط فارسی برای جهانیان به نمایش بگذاریم!‌ در رأس این سؤال باید از مسئولین پرسید این چه نوع دیپلماسی جهانی است که اندیشه‌ها و نظرات و ... خود را برای سایر مردم در اقصی نقاط جهان به زبان و خط فارسی بر شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک ثبت کنند!؟‌ به نظر می رسد این اقدام با معنای کلی " دیپلماسی جهانی" تفاوتی فاحش دارد.

 کج دستی آمریکا و اسرائیل ، فضای مجازی کشورها را نا امن کرده است

از طرف دیگر از واقعیت ریزش اطلاعات در فضای مجازی نمی توان چشم پوشی کرد بر اساس یکی از این اسنادِ فوق سریِ افشا شده، "آژانس امنیت ملی آمریکا" در پروژه‌ای تحت عنوان “PRISM”، از سال ۲۰۰۷ به سرورهای گوگل، مایکروسافت، یاهو، فیس‌بوک، پل‌تاک، یوتیوب، اسکایپ، ای‌اوال و اپل دسترسی کامل دارد. درک عمق فاجعۀ افشاشده در این سند، زمانی دردناک تر می‌شود که بدانیم فضای مجازی ایران رسماً در تسخیر محصولات و تارنماهای این کمپانی‌ها است.

 سند دیگری به نام Boundless Informant نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)  در ایران نقطه کور اطلاعاتی ندارد و آمریکا موفق شده است در یک ماه، ۱۴ میلیارد قطعه-داده از شبکه‌های تلفن و رایانه کاربران ایرانی جاسوسی کند. این سندِ ننگین بیانگر این است که کشورمان از نظر امنیت فضای مجازی، ناامن‌ترین کشور جهان است و اگر در سال‌های گذشته طبق دستور امام «فضای مجازی کشور به بالاترین سطح از امنیت» رسیده بود، امروز این اتفاق جبران‌ناپذیر رخ نداده بود.

 این اسناد و دیگر سندهای منتشرشده باعث شد همه کشورهای جهان از جمله چین، آلمان، روسیه، برزیل، کره جنوبی، فرانسه و ده‌ها کشور دیگر در «شرق و غرب عالم»، به فکر جدایی از اینترنت آمریکایی بیافتند و «تحوّلات اساسى» را در فضای مجازی کشور خود دنبال کنند.

 همیت و چرایی اینترنت ملی 

به طور قطع عمق اهمیت امنیت بخشی به فضای مجازی را باید در این فرمایش رهبری جستجو کرد که: «اگر می‌توانستم خودم مسئولیت این شورا-  شورای عالی فضای مجازی - را به عهده می‌گرفتم» ترکیب اعضاء این شورا نشان می‌دهد فضای مجازی از نگاه امام، ساحت دیگری است از فضای واقعی و همه بخش های کشور باید از هر بعدی آن را در حد و قامت فضای واقعی مورد توجه قرار دهند.

 در بخش های قبلی این گزارش به میزان هزینه های اقتصادی هر یک از کاربران برای حضور در شبکه های اجتماعی مجازی اشاره کردیم و این نکته را یاداور شدیم که حتی شبکه های اجتماعی چون " وایبر" به هیچ وجه به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار نمی گیرد! و گفتیم که این فضا هیچ تناسبی با فرهنگ و ارزش های اسلامی و ملی ما ندارد.

 حال با توجه به اینکه  قریب 90 درصد از استفاده اینترنت توسط کاربران ایرانی  مربوط به سایت های داخل کشور است که بهره برداری از شبکه ملی اطلاعات می تواند آن را برطرف کند چه توجیهی   کوتاهی در زمینه راه اندازی اینترنت ملی را توجیه می کند! با عنایت به عدم ایمنی کامل اطلاعات در فضای اینترنت و همچنین با توجه به حجمه فرهنگی – اعتقادی که از این طریق بر ملت ما وارد شده است لزوم اصرار بر استفاده از اینترنت در قالب دیر کرد راه اندازی آن چیست ؟

 با  وجود تحریم اقتصادی و در نهایت انتقال اینترنت از کشورهای همسایه که یکی از دلایل کم و زیاد شدن سرعت اینترنت در کشور است با چه حساب و کتابی استفاده از اینترنت می تواند برای کاربران مفید به فایده  باشد. در حالیکه اجرای شبکه ملی اطلاعات علاوه بر آنکه امنیت اطلاعاتی و هویت فرهنگی ما را حفظ می کند، نه تنها باعث عدم خروج ازر به دلیل خرید پهنای باند خواهد بود بلکه سودآوری نیز خواهد داشت.

 قدرت جوانان انقلابی در بومی سازی فضای مجازی

مؤمن نسب کارشناس فضای مجازی، در پاسخ به این سؤال که دلایل استقبال کاربران از نرم افزارها و شبکه های اجتماعی که محتوای بیشتر آنها در تقابل با ارزش های ملی و مذهبی ماست و به عنوان شبکه های صهیونیستی شناخته شده اند چیست ؛ گفت:   عدم وجود زیرساخت‌های بومی و عدم تولید محتوا باعث شده است که کاربران باالاجبار به سمت اسفاده از نرم‌افزارهای خارجی سوق داده شوند و کاربران با ورود به محتواهای غیراخلاقی این ابزارها وارد باتلاقی خواهند شد که بیرون آمدن از آن سخت است.

 وی با بیان اینکه فناوری را نباید با محصول فن آوری اشتباه گفت ادامه داد: جوانان تحصیل کرده ما در ساخت محصولات فن آوری اینترنت موفق عمل کرده اند و از نرم فزارهای پیام رسان داخلی مثل نرم‌افزارهایی مانند انار، قاصدک و دیالوگ به عنوان نمونه های خوبی برای نرم‌افزارهای حوزه پیام‌رسان اشاره کرد.

 به نظر می رسد که پیام اصلی مقام معظم رهبری در این فرمایش که:«فضای‌مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد» این باشد که در فضای مجازی نیز نیاز به یک انقلاب اسلامی برای رفع وابستگی و آزادی  داریم . انقلابی که مسئولین مهم ترین، نخبگان، جوانان انقلابی و علما در آن بیشترین نقش را ایفا می کنند .

 در برابر واقعیت های موجود، واقع بین باشیم

مهم ترین آفت هایی که باعث واقع نشدن انقلاب در فضای مجازی  شده است را می توان در عدم «واقع بینیِ واقعیت های موجود» در فضای مجازی دانست که باعث شده است «ظرفیت های بی شمار ملی» نادیده گرفته‌شده و «از دشمنی دشمن، غفلت» شود.

 برای رسیدن به این مهم نیاز به حضور خلاقانه در فضای مجازی از نظر فنی و محتوایی، به حداقل رساندن وابستگی  کشور از نظر فنی به کشورهای دیگر با تولید سیستم عامل بومی و طراحی سخت افزارها و نرم افزارهای مناسب، موتورهای جستجو، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات برای کاهش مراجعه کاربران ایرانی به اینترنت جهانی، مقدم داشتن محتوا نسبت به زیرساخت‌ها و تولید وسیع و زاینده محتوای مفید در فضای مجازی. مسلط کردن کشور بر دروازه‌های ورودی و خروجی فضای مجازی، به نحوی که امکان ارتباطات رمز شده و دور زدن سامانه فیلترینگ کشور وجود نداشته باشد. تولید سامانه های بدافزار برای بالا بردن سطح امنیت و سلامت فضای مجازی ... داریم.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان